Volkswagen Golf GTI Edition 50 je jubilejný hothatch.

Volkswagen Golf GTI Edition 50 je jubilejný hothatch.

21. júna 2025 0 Od spiatocka.sk

„Horúci“ hatchback Volkswagen Golf GTI oslavuje 50. výročie. Premiéra prvej generácie auta sa konala v septembri 1975 na autosalóne vo Frankfurte, hoci predaj sa začal až o rok neskôr. Jubilejný Volkswagen Golf GTI Edition 50 vychádza podľa podobného scenára. Jeho premiéra sa konala dnes a na trh sa dostane až začiatkom roka 2026. Všetky informácie o aute však už boli odtajnené.

Výročná verzia Edition 50 sa vyznačuje početnými čiernymi akcentmi na karosérii. Strecha, kryty zrkadiel a výfukové potrubie sú lakované v tejto farbe. Na spojleri a bočných zrkadlách sa nachádzajú aj logá špeciálnej edície. Na výber je päť farieb karosérie vrátane exkluzívnej zelenej Dark Moss a červenej Tornado.

Interiér výročného hot hatchbacku sa vyznačuje sedadlami s integrovanými opierkami hlavy a výrazným bočným vedením, ktoré sú čalúnené kombináciou kockovanej látky a syntetického velúru, typickou pre verziu GTI. Náboj volantu teraz zdobí logo výročnej verzie. Prahy dverí sú tiež zdobené rovnakým lemom. Koberčeky majú kontrastné prešívanie a pedále sú zdobené jasne červenými podložkami.

A predsa sú hlavné vlastnosti verzie Edition 50 technické. Preplňovaný motor 2.0 TSI je posilnený na 325 koní a 420 Nm! To je len o niečo menej ako u najvyššej modifikácie Golfu R s pohonom všetkých kolies (333 koní, 420 Nm), hoci Golf GTI má tradične iba pohon predných kolies. Nárast oproti verzii GTI Clubsport je 25 koní a 20 Nm. Prevodovka je iba sedemstupňová predvoľba „robotizovaná“ DSG. Aby sa zodpovedalo zvýšenému výkonu, predné vzpery McPherson a zadné štvorprvkové zavesenie kolies jubilejného hothatchu sú prekonfigurované a svetlá výška je oproti základnému GTI znížená o 15 mm. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 270 km/h, zrýchlenie na „stovku“ trvá 5,5 s oproti 5,6 s u verzie Clubsport. Zaujímavé je, že spoločnosť zverejnila aj čas zrýchlenia z 0 na 200 km/h za 16,8 s.

Pre tých, ktorí stále potrebujú viac, je k dispozícii voliteľný balík GTI Performance. Zahŕňa zosilnené úchyty zavesenia kolies, tuhšie pružiny a preladené adaptívne tlmiče, pričom svetlá výška sa znížila o ďalších 5 mm. Ďalším prvkom balíka GTI Performance sú kované 19-palcové kolesá Warmenau, ktoré sú približne o 3 kg ľahšie ako štandardné. Namontované sú aj polo-slicky Bridgestone Potenza Race, ktoré sú tiež o 1,1 kg ľahšie ako štandardné pneumatiky. Titánový výfukový systém Akrapovič pomohol ušetriť ďalších 11 kg.

Ľahký hatchback s balíkom GTI Performance sa stal najrýchlejším sériovo vyrábaným vozidlom Volkswagen na Nürburgringu: 20,8 km dlhé kolo zvládol za 7 minút a 46,13 sekundy. Dokonca aj Volkswagen Golf R s pohonom všetkých kolies, ktorý pred tromi rokmi dosiahol čas 7 minút a 47,31 sekundy, zostal pozadu. Jubilejný Golf GTI sa však nikdy nedokázal stať najrýchlejším vozidlom s pohonom predných kolies na Nürburgringu: tento titul od roku 2023 drží Honda Civic Type R (7:44,88).

Za takmer polstoročie sa vyrobilo viac ako 2,5 milióna kusov Volkswagenu Golf GTI: je to najobľúbenejší hothatch na svete. Jubilejný Golf GTI Edition 50 sa naživo predstaví tento víkend na 24-hodinovom maratóne Nürburgring. Na predaj však bude až začiatkom budúceho roka, takže cena ešte nebola oznámená. Jubilejná verzia bude pravdepodobne drahšia ako Golf GTI Clubsport, ktorý v súčasnosti stojí od 49-tisíc eur.