Nový superšport Aston Martin DB12 bol oficiálne predstavený.

Nový superšport Aston Martin DB12 bol oficiálne predstavený.

25. mája 2023 0 Od spiatocka.sk

Pred siedmimi rokmi Briti predstavením kupé Aston Martin DB11 na ženevskom autosalóne oznámili novú kapitolu v histórii značky. Teraz bol tento model nahradený Aston Martin DB12 a známa rétorika sa len zintenzívnila. Nová éra, kvantový skok a podobne. Pre toto auto bol dokonca vytvorený nový termín Super Tourer. Hovorí sa, že Aston je už v rámci existujúceho rámca triedy Grand Tourer stiesnený. V skutočnosti je DB12 hlbokou modernizáciou modelu DB11. Táto zmena je však skutočne dôležitá, pretože vlajkový model Aston Martin prešiel z analógovej éry do digitálneho veku.

Takmer hlavným nedostatkom modelu DB11 bol pri debute zastaraný interiér. Preto bola pre kupé Aston Martin DB12 vyvinutá úplne nová kabína 2 + 2 s modernými elektronickými funkciami, o ktoré sa delil Mercedes-Benz. Prístrojová obrazovka je teraz iná (10,25 palca) a namiesto skromného displeja multimediálneho systému je tu teraz 10,25-palcová širokouhlá dotyková obrazovka. Technicky ide o Mercedes MBUX, ale s originálnou grafikou a štruktúrou menu. K dispozícii sú bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto, 3D navigačné mapy a systém bezdrôtovej aktualizácie.

Aston Martin upustil od veľkých dedičných ovládacích tlačidiel prevodovky, namiesto nich je teraz miniatúrny joystick a pár kláves na stredovom tuneli. Je dôležité, že tu nie sú takmer žiadne dotykové tlačidlá. Vývojári špeciálne vybrali analógové klávesy a otočné voliče. Namiesto audiosystému Bang & Olufsen je teraz nainštalovaná akustika Bowers & Wilkins: pätnásť reproduktorov namiesto trinástich.

Aston Martin DB12 si ponechal hliníkovú karosériu predchádzajúceho modelu, prídavné rozpery pod kapotou a spodkom však umožnili zvýšiť tuhosť konštrukcie o 7 %. Dizajn karosérie sa nezmenil, no úplne nová je predná časť. Matrix svetlomety sú štandardne, plocha hlavného prívodu vzduchu je zväčšená o 56%, aby sa za ním zmestili ďalšie dva chladiče. Nové 21-palcové kolesá sú ľahšie ako staré 20-palcové. Mínus 8 kg na kolo.

Aston Martin sa zbavuje vlastného motora V12, takže DB12 debutovalo iba s výrazne vylepšeným 4,0-litrovým motorom AMG V8 biturbo. Nainštalované sú nové turbodúchadlá, iné vačkové hriadele a piesty, zlepšil sa chladiaci systém. V dôsledku toho sa výkon zvýšil z 535 na 680 koní a krútiaci moment zo 675 na 800 Nm! To je ešte viac ako pri kupé DB11 s motorom V12 (639 k, 700 Nm). Vyšší výkon má len 12-valcový model DBS, ktorý dožíva posledné mesiace vo výrobe.

Osemstupňový automat ZF pred zadnou nápravou bol prekonfigurovaný a teraz dokáže radiť o niečo rýchlejšie. Namiesto samobloku je namontovaný diferenciál s efektívnejšou elektronicky ovládanou uzávierkou a prevodový pomer hlavného páru sa zvýšil z 2,93:1 na 3,08:1. Nový stabilizačný systém je s prídavnými senzormi a možnosťou výberu z piatich stupňov tolerancie preklzu.

Modernizovaný bol podvozok s rázvorom 2805 mm, predné zavesenie s dvojitým lichobežníkom a viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Predný rozchod sa rozšíril o 6 mm, zadný o 22 mm. Nainštalované tuhšie stabilizátory, adaptívne tlmiče majú rozšírený rozsah nastavenia: v režime GT sa odpruženie stalo pohodlnejším a v predvoľbách Sport a Sport + sú nastavenia príjemnejšie pre vodiča. Je tu nový elektrický posilňovač riadenia. Základné brzdy sú s oceľovými kotúčmi (400 mm vpredu a 360 mm vzadu), za príplatok sú karbón-keramické, ktoré sú o 27 kg ľahšie.

V porovnaní s kupé DB11 je nový Aston Martin DB12 o niečo ťažší. 1 788 kg namiesto 1 760 kg. Výrazné zvýšenie výkonu však umožnilo zlepšiť dynamiku: čas zrýchlenia na „stovku“ sa znížil zo 4,0 na 3,6 s a maximálna rýchlosť sa zvýšila z 309 na 325 km/h. Pre porovnanie, zrýchlenie starej DB11 s motorom V12 je 3,7 s a 334 km/h. Dodávky nových kupé sa začnú v treťom štvrťroku s cenami od 185 000 libier. Nasledovať bude kabriolet DB12 Volante, zatiaľ čo model DBS bude v skutočnosti nahradený vozidlom Valhalla s motorom uprostred.