Nichols N1A Speedster: Váži menej ako tonu a má motor V8.

Nichols N1A Speedster: Váži menej ako tonu a má motor V8.

21. augusta 2025 0 Od spiatocka.sk

Pre pretekársky tím McLaren pracovalo mnoho talentovaných pretekárskych inžinierov, počnúc samotným Bruceom McLarenom. Väčšina nadšencov napríklad pozná slávneho Gordona Murraya, ktorý neskôr založil vlastnú spoločnosť GMA, ktorá teraz vyrába exkluzívne superauta. To isté urobil aj ďalší bývalý dizajnér britského tímu, Steve Nichols, ktorý v roku 2017 otvoril spoločnosť Nichols Cars, ktorej prvým produktom bol Nichols N1A speedster.

Je zaujímavé, že koncom 80. rokov pracovali v tíme McLaren súčasne Gordon Murray a Steve Nichols ako hlavní inžinieri. Vtedy britská „stajňa“ vytvorila svoje najúspešnejšie auto Formuly 1 – McLaren MP4/4. V roku 1988 vyhralo 15 zo 16 pretekov a v desiatich z nich si jazdci Ayrton Senna a Alain Prost pripísali víťazný double! O vavríny pri vytvorení takého legendárneho auta sa obaja konštruktéri uchádzali, no napriek tomu, podľa spomienok ďalších inžinierov, ktorí v tom čase pracovali v tíme McLaren, zohral Steve Nichols vedúcu úlohu pri vývoji modelu MP4/4.

Ako prototyp prvého auta svojej vlastnej spoločnosti si však Nichols nevybral monoposty Formuly 1, ale pretekársky prototyp McLaren M1A. V roku 1963 sa stal prvým autom vyvinutým Bruceom McLarenom. A nový Nichols N1A je koncipovaný ako moderná reinkarnácia tohto auta. Oba športové autá majú skutočne podobnú priehlbšiu siluetu s chýbajúcim čelným sklom, namiesto ktorého je nainštalovaná iba priehľadná kapotáž. Speedster Nichols N1A bol prvýkrát predstavený pred dvoma rokmi, ale až teraz sa začala výroba úžitkových automobilov. Navyše, prvých 15 exemplárov bude vydaných v špeciálnej verzii Icon 88, ktorá bola vyrobená na počesť toho istého McLarenu MP4/4 a jeho víťaznej sezóny.

Nichols N1A sa ukázal byť miniatúrny: dĺžka – 4,3 m, šírka – 1,76 m a výška nepresahuje jeden meter (0,99 m). Rázvor kolies je 2,45 m. Jeho základom je hliníkový monokok s vonkajšími panelmi z uhlíkových vlákien, ktorého tvar je starostlivo overený z hľadiska aerodynamiky. Na celom obvode sú namontované klasické dvojité lichobežníkové zavesenia kolies so stabilizátormi. Pneumatiky majú rozmer 245/40 R19 vpredu a 305/30 R20 vzadu.

Za sedadlami v rámci rázvoru je nainštalovaný výkonný atmosférický 7,0-litrový motor V8: takéto motory ručne montujú špecialisti z Langford Performance Engineering na základe bloku Chevrolet LT1. Je pozoruhodné, že väčšina prototypov McLaren M1A mala aj  V8 od General Motors (boli tam aj motory Ford). Pre Nichols N1A speedster sa ponúkajú tri možnosti posilňovača: 466  koní, 527 koní alebo 659 koní. Šesťstupňová „mechanika“ posiela všetku trakciu na zadnú nápravu. Dynamické vlastnosti sa neuvádzajú, ale vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť menej ako 900 kg  by malo byť energie dosť pre každého. 

Uvítacia verzia Nichols N1A Icon 88 sa od základnej verzie líši množstvom technických vylepšení: výfukovým systémom zo zliatiny Inconel, kompozitnými kolesami a systémom zdvíhania prednej nápravy pre prejazd nerovností. Karbón-keramické brzdy sú doplnené protiblokovacím systémom s pretekárskym nastavením, nechýba ani stabilizačný systém a niekoľko režimov prevádzky motora. Mimochodom, pololežiaca poloha vodiča v  speedsteri Nichols N1A najvernejšie replikuje sedenie v pretekárskom aute McLaren MP4/4, takže sa každý kupujúci môže cítiť trochu ako Senna.

Spoločnosť Nichols Cars plánuje vyrobiť 100 vozidiel N1A vrátane špeciálnej edície  Icon 88. Cena sa dohodne individuálne.