Lotus Emeya sa stal prvým liftbackom britskej značky.

Lotus Emeya sa stal prvým liftbackom britskej značky.

8. septembra 2023 0 Od spiatocka.sk

Nadšenci si pravdepodobne spomenú na Lotus Omega (pre britský trh Lotus Carlton) z roku 1990, ktorý v skutočnosti niesol logo Lotus a tieto autá sa montovali v jeho továrni v Hetheli. Tento sedan bol ale stále výsledkom komplexného zdokonaľovania sériového modelu Opel Omega A. Nový Lotus Emeya je nezávislý vývoj, aj keď pod patronátom holdingu Geely, ktorý Lotus od roku 2017 ovláda.

Takým Lotusom môžete konkurovať elektromobilom Porsche Taycan a Tesla Model S. Novým modelom je päťdverový liftback dlhý asi päť metrov so štvormiestnym interiérom. A čo sa týka techniky, Lotus Emeya je úplne zjednotený s crossoverom Lotus Eletre, ktorý debutoval pred rokom a pol a už sa predáva v mnohých krajinách sveta.

Liftback má vyvinutú aktívnu aerodynamiku. Piate dvere majú veľké zdvíhacie krídlo a majú dve pracovné plochy. Pod hlavným krytom je ďalšie, kompaktnejšia krídlo. Táto konštrukcia poskytuje prítlak ekvivalentný 215 kg. Zadný difúzor má pohyblivé bočné časti. Napokon, predné nasávanie vzduchu obsahuje aktívne lamely, ktoré sa otvárajú na elektronicky, ak je potrebné zvýšené chladenie batérie a bŕzd.

Lotus Emeya je postavený na platforme EPA (Electric Premium Architecture), ktorá je najextrémnejšou verziou architektúry SEA holdingu Geely. Liftback má vzduchové odpruženie a 800-voltový elektrický systém s dvojmotorovým pohonom. Všetky komponenty sú ale rovnaké ako pri crossoveri Eletre.

Základný Lotus Emeya S má 612 koní a 710 Nm. Špičková verzia Lotus Emeya R zvýšila výkon na 905 koní a 985 Nm a zadný elektromotor má namiesto jednostupňovej aj dvojstupňovú prevodovku. „Er“ zvládne zrýchlenie na 100 km/h za 2,78 s, no maximálna rýchlosť je len 256 km/h.

Obe modifikácie sú vybavené batériou s kapacitou 102 kWh namiesto 112 kWh v crossoveri. Dojazd na jedno nabitie je 600 km pre verziu S a 489 km pre verziu R. Jednosmerná nabíjačka podporuje výkon až 350 kW, takže za päť minút sa batéria nabije, čo vystačí na 150 km.

Interiér liftbacku je tiež maximálne zjednotený s crossoverom, hoci stredový tunel je zámerne urobený masívnejším. Pred vodičom a spolujazdcom je veľký centrálny monitor multimediálneho systému a kompaktné displeje a navyše je tu head-up displej. Na konečnú úpravu si môžete vybrať buď módne syntetické materiály alebo kožu napa.

Angličania sľubujú, že viac informácií o modeli Emeya prezradia do konca roka. Liftbacky sa budú vyrábať v rovnakom závode v čínskom Wuhane, kde sa vyrába Eletre. Jeho výrobná kapacita by mala byť dostatočná (150 tisíc áut ročne). Ďalej tam budú uvedené ďalšie dva elektrické modely, ktorých vývoj už prebieha: crossover strednej veľkosti Lotus Type 134 a kompaktný športový automobil Lotus Type 135.