Legendárny Renault Scénic je po novom crossover.

Legendárny Renault Scénic je po novom crossover.

5. septembra 2023 0 Od spiatocka.sk

V roku 1996 sa Scenic stal prvou európskou kompaktnou dodávkou a odvtedy sa vyrobilo 5,3 milióna vozidiel. Ale s každou ďalšou generáciou bol dopyt nižší a nižší. Ak prvý Scenic našiel 2,8 milióna kupujúcich, výsledkom modelu štvrtej generácie je o niečo viac ako 350 tisíc zákazníkov. Renault sa síce spočiatku snažil do poslednej rodiny vštepiť crossoverové gény v podobe veľkých kolies a plastových obkladov. Niet divu, že od pôvodného konceptu sa nakoniec muselo upustiť.

Teraz predstavený Renault Scenic E-Tech ako elektrický crossover. Jednoduchá silueta a presklenie strechy sú minulosťou, nový model má tradičný dizajn a vysoký posed v kabíne, ktorý je podporený zvýšeným posedom. Priemer kolesa je minimálne 19 palcov. Vývojári tvrdia, že sa nesnažili zachovať typ karosérie, ale ďalšiu charakteristickú cnosť modelu Scenic, priestranný a vzdušný interiér.

Renault Scenic bol po celé roky postavený na platforme Meganu a nový model nie je výnimkou. Elektrický crossover je široko zjednotený s hatchbackom Renault Megane E-TECH, ktorý sa vyrába od minulého roka. Novinka je postavená na platforme CMF-EV s nezávislým zavesením zadnej nápravy, spoločné elektromotory a lítium-iónové akumulátorové články od LG Chem. Zachovaný je aj ostrý volant s nízkym prevodovým pomerom 12:1. Rázvor sa však zväčšil z 2685 na 2785 mm.

V súlade s tým vzrástli aj celkové rozmery: dĺžka je 4470 mm (plus 260 mm do Meganu), šírka 1864 mm (plus 96 mm), výška 1571 mm (plus 66 mm). Karoséria je prevažne oceľová, dvere a kapota sú vyrobené z hliníka a približne 37 % použitého kovu pochádza z recyklácie. Medzi ponúkanými príplatkami je panoramatická strecha Solarbay: nemá záves a elektrochromatické sklo možno zatemniť nie úplne, ale v samostatných priečnych rezoch.

Nový Scenic E-Tech má striktne päťmiestny interiér (sedemmiestna verzia Grand Scenic už nebude) a zadné sedadlo stratilo pozdĺžne nastavenie. Operadlo je rozdelené na tri časti, v stredovej lakťovej opierke sú zabudované USB-C konektory a držiaky na poháre. Objem kufra je od 545 litrov pod plátom a 1670 litrov so sklopeným zadným radom (predchádzajúci model mal 506-1554 litrov). Okrem toho je pod kapotou ďalší priestor.

Architektúra palubnej dosky je požičaná od Meganu. Je tu aj „na šírku“ prístrojová obrazovka s uhlopriečkou 12,3 palca a na výšku orientovaný displej mediálneho systému OpenR s uhlopriečkou 12 palcov. V dekorácii sa široko používajú recyklované materiály a koža nebude vôbec: Renault do roku 2025 úplne opustí jej používanie. Pri vývoji audiosystému a celého zvukového sprievodu pomáhal známy francúzsky hudobník a zvukový inžinier Jean-Michel Jarre. Dokonca aj zvuk, ktorý Scenic vydáva vonku pri rýchlostiach do 30 km/h (aby upútal pozornosť chodcov), vymyslel on.

SUV je ponúkané v dvoch verziách s pohonom predných kolies. Základný Renault Scenic E-Tech má elektromotor s výkonom 170 koní a 280 Nm a kapacita batérie je 60 kWh. Udávaný dojazd je 420 km v cykle WLTP. Druhou modifikáciou je elektromotor s výkonom 220 koní a 300 Nm plus batéria s kapacitou 87 kWh. Takéto vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 1842 kg dokáže prejsť na jedno nabitie až 620 km, čas zrýchlenia na „stovku“ je 8,4 s a maximálna rýchlosť je 170 km/h.

Výkon trojfázového striedavého nabíjania je 22 kW a jednosmerné zariadenie dokáže vyrobiť až 130 kW pre základnú verziu a 150 kW pre druhú modifikáciu. A Scenic sa stal prvým elektrickým Renaultom, pre ktorý je ponúkaný športový balík Esprit Alpine, ktorý však poskytuje iba vizuálne rozdiely, 20-palcové kolesá, špeciálny dekor a obloženie.

Nový Scenic sa bude vyrábať v rovnakom závode Renaultu vo francúzskom Douai, kde sa vyrábajú elektrické Megany. Začiatok predaja v Európe je naplánovaný až na začiatok roka 2024. Megane E-Tech so 60-kilowattovou batériou teraz stojí vo Francúzsku od 40-tisíc eur, teda za Scenic si vypýta 42-45-tisíc.