Hyperauto Spear od Koenigseggu Sadair: ešte viac Jesko!
25. júna 2025Hyperšportové auto Koenigsegg Jesko bolo predstavené už v roku 2019, ale dodávky sériových vozidiel sa začali až v lete 2023. Švédska spoločnosť Koenigsegg vyrába ročne iba 40 – 50 týchto áut, takže sľúbená séria 125 kusov ešte nebola vyrobená. Nová verzia tohto auta je však už pripravená. A ak model Koenigsegg Jesko pomenoval po svojom otcovi majiteľ spoločnosti Christian von Koenigsegg, tak najnovšie hyperšportové auto Koenigsegg Sadair’s Spear je pomenované po koni, na ktorom sa Jesko von Koenigsegg zúčastnil svojich posledných pretekov v roku 1976. A toto je najhardcorovejšia verzia modelu Jesko.



Na prvý pohľad je zrejmé, že Koenigsegg Sadair’s Spear je určený pre pretekárske dráhy. Hyperšport má vyvinuté aerodynamické operenie: obrovský spojler vzadu, rozdeľovač na vpredu, prahy a difúzor sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Na spodnej časti a v podbehoch kolies sú nainštalované ďalšie aerodynamické štíty. V kryte motorového priestoru sú vytvorené veľké vzduchové kanály. Táto karosárska súprava poskytuje prítlak ekvivalentný 850 kg pri rýchlosti 250 km/h a odhadovaná maximálna hodnota je 1765 kg. Kolesá z uhlíkových vlákien s centrálnou maticou majú priemer 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu. Vďaka súboru opatrení na odľahčenie konštrukcie (napríklad zníženie zvukovej izolácie) sa pohotovostná hmotnosť hyperšportu znížila o 35 kg na 1385 kg.



Hlavnou zmenou v interiéri v porovnaní so základným modelom Jesko sú nové sedadlá z uhlíkových vlákien, ktoré poskytujú ešte lepšiu priľnavosť v zákrutách. Môžu byť doplnené šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, hoci je k dispozícii aj bežný civilný pás. Prepínanie režimov prevodovky je pridelené výlučne páčkami na volante, pretože centrálny volič bol nahradený novým držiakom na kľúče. Interiér je potiahnutý kožou a Alcantarou. Zoznam výbavy zahŕňa mediálny systém s podporou rozhrania Apple CarPlay, klimatizáciu, parkovacieho asistenta, USB porty a bezdrôtové nabíjanie. Proprietárny systém Autoskin zahŕňa elektrické pohony dverí, všetky pohyblivé klapky a kryty kapotáže: dajú sa ovládať jedným tlačidlom.


Výkon motora V8 5.1 s dvoma turbami vlastnej konštrukcie s plochým kľukovým hriadeľom a suchou kľukovou skriňou sa symbolicky zvýšil z 1 280 na 1 300 koní pri prevádzke na bežný benzín. A pri použití zmesi E85 sa výkon zvýšil z 1 600 na 1 625 koní. Zároveň sa krútiaci moment nezmenil (1 500 Nm). Unikátna deväťstupňová prevodovka LST (Light Speed Transmission) stále pracuje v tandeme s motorom a všetku trakciu posiela na zadnú nápravu pomocou elektronicky riadeného diferenciálu. Maximálna rýchlosť je 360 km/h. Adaptívne odpruženie s tlmičmi Triplex bolo prekonfigurované kvôli lepšej ovládateľnosti na trati. Vďaka všetkým úpravám prechádza Koenigsegg Sadair’s Spear švédskym Gotland Ringom o 1,1 sekundy rýchlejšie ako základný Jesko.

Vyrobených bude iba 30 hyperáut Spear od Koenigsegg Sadair. Navyše, najbližší Goodwood Festival of Speed bude jedinou príležitosťou pre širokú verejnosť vidieť toto hyperauto naživo. Ako obvykle, celá séria bola objednaná ešte pred premiérou vozidla.



