Euro NCAP bude brať do úvahy aj dotykové plochy v interiéri.

Euro NCAP bude brať do úvahy aj dotykové plochy v interiéri.

8. marca 2024 0 Od spiatocka.sk

Všetky druhy dotykových ovládačov rýchlo zapĺňajú interiéry moderných automobilov. Fyzické tlačidlá, rukoväte a páčky, ktoré pozná väčšina vodičov, sa postupne stávajú minulosťou. Odporcovia dotykového ovládania argumentujú nielen ustálenými návykmi, ale aj základnou bezpečnosťou pri interakcii počas jazdy. Teraz je v tomto spore pripravené podporiť ich smerodajné európske združenie Euro NCAP, ktoré sa dlhodobo venuje nielen nárazovým testom, ale aj iným aspektom pasívnej a aktívnej bezpečnosti.

Podľa nových pravidiel, ktoré vstúpia do platnosti v januári 2026, sa testovacie modely podľa Euro NCAP nebudú môcť kvalifikovať na maximálne päťhviezdičkové hodnotenie z dôvodu nedostatku požadovaných fyzických tlačidiel. Ich zoznam zatiaľ obsahuje päť funkcií: smerové svetlá, výstražné svetlá, zvukový signál, stierače čelného skla a núdzové volanie eCall. Našťastie, uvedené funkcie ešte nie sú často priradené dotykovým plochám, no povedzme v elektromobiloch Tesla sú už nastavenia stieračov skryté v menu mediálneho systému. Ukazuje sa, že Euro NCAP robí proaktívny krok.

Hlavný riaditeľ Euro NCAP pre stratégiu, Matthew Avery, vysvetlil pozíciu organizácie: „Nadmerné používanie dotykových obrazoviek je celopriemyselný problém, pretože takmer všetci výrobcovia automobilov presúvajú kľúčové ovládacie prvky na dotykové obrazovky, čo núti vodičov spustiť oči z vozovky, čím sa zvyšuje riziko nehôd súvisiacich s rozptýlením. Nové testy Euro NCAP naplánované na rok 2026 povzbudia výrobcov, aby používali jednotlivé fyzické ovládacie prvky pre kľúčové funkcie intuitívnym spôsobom, čím sa obmedzí čas, počas ktorého spustia zrak z vozovky, a tým sa podporí bezpečná jazda.

jazda.

Treba povedať, že nie všetky automobilky sa ponáhľajú s výmenou osvedčených tlačidiel a páčok za nové vylepšené dotykové plochy. Toyota je povestná svojou konzervatívnosťou a Hyundai nedávno dokonca zvýšil počet tlačidiel v niektorých svojich modeloch. Navyše aj startup Lucid pre elektromobily plánuje zvýšiť počet fyzických tlačidiel v interiéroch svojich áut v súlade so želaniami svojich zákazníkov. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse vyjadril presvedčenie, že dotykové obrazovky budú v priebehu nasledujúcich desiatich rokov zákonom úplne zakázané, pretože vyžadujú príliš veľa pozornosti. Na druhej strane ďalší nemecký koncern Volkswagen sa napriek početným sľubom neponáhľa s návratom ergonomických tlačidiel do interiérov svojich áut.

Stojí za zmienku, že Euro NCAP je nezávislá mimovládna organizácia, preto jej nariadenia nemajú právnu silu a nie sú zakazujúce. Hodnotenia bezpečnosti Euro NCAP však majú pre automobilky vysokú marketingovú hodnotu, a tak môžeme očakávať návrat tlačidiel a páčok do áut, minimálne určených pre Európu.