Nový Dodge Charger je coupe aj liftback. V ponuke nájdeme benzín aj elektriku.

Nový Dodge Charger je coupe aj liftback. V ponuke nájdeme benzín aj elektriku.

7. marca 2024 0 Od spiatocka.sk

Dodge začal elektrickú revolúciu, ktorej prípravy sa začali už v roku 2022 debutom koncepčného elektromobilu Charger Daytona SRT. Teraz je úplne nový Dodge v sériovej podobe. A ukázalo sa, že rozsah možností je oveľa širší, ako sa očakávalo. Po prvé, okrem elektrických verzií sa v ponuke objavia aj benzínové verzie, aj keď sa o tom špekulovalo už skôr. A po druhé, nový Charger bude ponúkaný v dvoch karosárskych verziách. To znamená, že súčasne nahradí modely Charger a Challenger, ktorých výroba bola ukončená na samom konci minulého roka.

Spoločnosť používa známe výrazy „kupé“ a sedan“. V oboch prípadoch má však nový Charger veľké dvere batožinového priestoru, ktoré stúpajú spolu so sklom. Takže vlastne máme pred sebou trojdverové a päťdverové liftbacky! Okrem toho majú rovnaký rázvor (3074 mm) a ich celkové rozmery sú rovnaké: dĺžka – 5248 mm, šírka – 2028 mm, výška – 1499 mm. Udávaná svetlá výška je 143 mm. Vďaka praktickému typu karosérie sa objem kufra zväčšil o 133 % v porovnaní s predchádzajúcou verziou až 644 litrov so zdvihnutými zadnými sedadlami a 1 090 litrov pri ich sklopení. A elektrické vozidlá majú aj 42 litrový predný priestor.

Vzhľad sériových áut takmer úplne kopíruje koncept Dodge Charger Daytona SRT. Kupé má svižnú siluetu s lakonickými líniami a uhlami, ktorá odkazuje na svojich slávnych predkov z minulého storočia. Ďalším prvkom sú vzduchové kanály namiesto masky chladiča, ktoré stúpajú na vrch kapoty a tvoria akési krídlo: spoločnosť toto riešenie nazýva R-Wing. Pravdaže, budú ho mať len elektrické verzie, pretože autá so spaľovacími motormi majú chladiče ešte stále vpredu. Elektrické vozidlá majú tiež patentovanú imitáciu zvuku výfuku Fratzonic s reproduktormi pod zadným nárazníkom.

Z konceptu spred dvoch rokov je požičaný aj interiér sériového muscle car, ktorý vyniká nezvyčajnou prevodovou pákou v podobe „pištoľovej rukoväte“ a nezvyčajným reliéfnym obložením dverí. Na palubnej doske sa nachádza 12,3-palcový displej multimediálneho systému Uconnect 5 a obrazovka virtuálneho prístroja môže mať v závislosti od konfigurácie uhlopriečku 10,25 alebo 16 palcov. Za príplatok je k dispozícii aj hrad-up displej, viacfarebné obrysové osvetlenie, bezdrôtové nabíjanie, čalúnenie sedadiel čiernou alebo červenou kožou napa a 914-wattový audiosystém Alpine (osemnásť reproduktorov a subwoofer).

Nový Charger je postavený na platforme STLA Large, ďalšej evolúcii architektúry Giorgio, na ktorej sú postavené súčasné Alfa Romeo Stelvio a Giulia, Jeep Grand Cherokee a Maserati Grecale. Kľúčovým rozdielom medzi architektúrou STLA Large sú práve široké možnosti elektrifikácie: elektrické vozidlá na tejto platforme môžu mať akýkoľvek typ pohonu, pohon predných kolies, zadných kolies alebo všetkých kolies.

Podvozok má hliníkové pružinové závesy vpredu s dvojitým lichobežníkovým ramenom a vzadu štvorprvkové. Pri objednaní voliteľného TrackPackage môže byť podvozok muscle car vybavený adaptívnymi tlmičmi so samostatnými kompresnými a odskokovými ventilmi, brzdami Brembo (šesťpiestové vpredu a štvorpiestikové vzadu) s „steer-by-wire“, ako aj 20 -palcové kolesá s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Supercar 3 305/ 35 ZR20XL vpredu a 325/35 ZR20 vzadu.

Elektrický Dodge Charger Daytona má pohon všetkých kolies s univerzálnymi modulmi (invertor-motor-prevodovka) na každej náprave. Špičkový výkon každého elektromotora je 340 koní a 407 Nm, ale kombinované ukazovatele oboch modifikácií sa líšia. Vo vrcholnej verzii Daytona Scat Pack dosahuje výkon maximálnych možných 680 koní, pričom v modifikácii Daytona R/T je obmedzený na 503 koní. Následne sa objavia ešte menej výkonné verzie. Jedna pre dve verzie a 400-voltová batéria s prizmatickými článkami, vyrobená technológiou lítium-nikel-kobalt-hliník. Jej kapacita je 100,5 kWh, maximálny výkon 550 kW a nabíjací výkon 350 kW.

Pohotovostná hmotnosť elektrického kupé je 2648 kg. Najvyššia výbava Daytona Scat Pack dokáže zrýchliť na 97 km/h za 3,3 sekundy a štvrť míle zvládne za 11,5 sekundy. Junior Daytona R/T má za 4,7 sekundy na 60 mph a 13,1 sekundy na štvrť míle. Maximálna rýchlosť oboch verzií je obmedzená na 220 km/h. Na jedno nabitie dokáže vrcholná verzia prejsť 418 km v cykle EPA a juniorská Charger Daytona R/T vydrží 510 km.

K dispozícii sú rôzne nastavenia, teda jazdné režimy: drift, drag, donut, ako aj prednastavený Line Lock pre prešmykovanie ( funguje len zadný motor). Palubný systém je vybavený špeciálnym telemetrickým komplexom Drive Experience Recorder (DxR), ktorý dokáže nahrávať a ukladať video, zvuk a dáta počas pretekov pre následnú analýzu a zlepšenie výsledkov.

Dodge Charger Daytona

Benzínový Dodge Charger nesie názov SixPack, pretože pod jeho kapotou sa nachádza radový šesťvalec s objemom tri litre série Hurricane. Tento motor bude ponúkaný v dvoch stupňoch výkonu – HO (High Output) s výkonom 558 k a SO (štandardný výkon) s výkonom 426 k. Výrobca bežne uvádza, že nové Chargery prekonajú svojich predchodcov s atmosféricky plnenými V8, pretože ich sériová inštalácia pod kapotu nového muscle car sa neplánuje. Ďalšie detaily o benzínových Chargeroch zatiaľ neboli odhalené, pretože ich výroba sa začne až o rok.

Dodge Charger SixPack

V rovnakom čase sa na montážnej linke závodu v kanadskom Ontáriu objavia päťdverové liftbacky. Elektrické kupé Dodge Charger Daytona vo verziách Scat Pack a R/T by sa ale malo dostať na trh v polovici roka 2024. Vedenie Dodge už potvrdilo, že súčasne sa pripravuje aj špeciálna verzia pre políciu. Ceny nových Dodge však zatiaľ neboli zverejnené.