Volvo EX30 je najmenší crossover v ponuke automobilky.

Volvo EX30 je najmenší crossover v ponuke automobilky.

8. júna 2023 0 Od spiatocka.sk

Volvo už desať rokov nemá modely s indexom „30“. Trojdverový hatchback Volvo C30 (2006 – 2013) zostal bez priameho nástupcu. Teraz je však švédska spoločnosť späť v segmente kompaktných vozidiel. Pravda, koncept mladšieho modelu je teraz úplne iný. Nové Volvo EX30 je päťdverový crossover. Novinka nebude mať verzie so spaľovacími motormi, pretože Volvo postupne vyraďuje uhľovodíkové autá a do roku 2030 sľubuje úplný prechod na výrobu elektromobilov.

Volvo EX30 je postavené na modulárnej platforme SEA ( Sustainable Experience Architecture) holdingu Geely. Technicky najbližšími príbuznými sú modely smart #1 a Zeekr X, no ak ich rázvor dosiahne 2750 mm, tak švédska „tridsiatka“ má medzi nápravami len 2650 mm. Unifikovaný podvozok je so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým vzadu. Je len jedna možnosť zavesenia s pružinami a pasívnymi tlmičmi.

Karoséria Volva EX30 je však originálna, s rozpoznateľným dizajnom v korporátnom štýle. Vo veľkosti je to spolužiak SUV Mini Countryman alebo Audi Q2. Dĺžka je 4233 mm, šírka – 1837 mm, výška – 1555 mm. Koeficient odporu vzduchu 0,28 nie je zlý, ale nie vynikajúci a uvádzaná svetlá výška je 177 mm bez vodiča alebo 165 mm s vodičom. Objem kufra je 318 litrov pod plátom (234 litrov s rezervnou pneumatikou) a 904 litrov so sklopeným zadným sedadlom. Pod kapotou je len sedemlitrová priehradka na nabíjací kábel.

V dizajne interiéru dosiahli dizajnéri Volva novú úroveň minimalizmu, pričom jasne napodobňujú Teslu. EX30 je vybavené iba jednou obrazovkou na palubnej doske a má uhlopriečku 12,3 palca a zobrazuje všetky potrebné údaje vrátane údajov z prístrojov (pre ne je vyhradený horný sektor). Nechýba samostatný malý prístrojový displej ani head-up displej. Samotné multimédiá majú operačný systém Android, vstavané služby Google a systém over-the-air aktualizácií, aj keď stroje pre Čínu a Južnú Kóreu budú mať odlišný softvér.

Minimalizmus pokračuje aj v iných riešeniach. Napríklad výplne dverí sú úplne oslobodené od „extra“ prvkov: majú len madlá na otváranie zámkov a lakťové opierky, ktoré zároveň slúžia ako madlá na zatváranie. Reproduktory audiosystému sa presunuli do palubnej dosky. Na spodku čelného skla je nainštalovaných päť rôznych reproduktorov.

Tlačidlá elektrického ovládania okien a centrálneho zámku sú pripevnené k stredovej lakťovej opierke a za sklo sú zodpovedné iba dve tlačidlá a prepínanie medzi prednými a zadnými dverami je priradené samostatnému tlačidlu, ako v modeloch Volkswagen ID. V lakťovej opierke je tiež zabudovaná výsuvná časť s dvoma držiakmi nápojov. Pravá páka je zodpovedná za ovládanie prevodovky. Ambientné LED osvetlenie má päť rôznych režimov prevádzky.

Na výrobu modelu EX30 sa hojne využívajú recyklované materiály a to nielen v kabíne. Napríklad 25 % hliníka, 17 % ocele a 17 % plastov sa získava z recyklácie. Na obloženie interiéru sa používajú recyklované plastové fľaše a umelé materiály, dokonca aj látkové čalúnenie sedadiel, vlna tvorí len 30 % a koža sa neponúka vôbec. Existujú štyri možnosti zdobenia interiéru. Volvo EX30 má presklenú strechu, celú sadu jazdných asistentov, asistenta parkovania a adaptívny tempomat.

Na výber sú tri modifikácie, pričom všetky sú pomerne výkonné a rýchle. Základná je s jedným elektromotorom na zadnej náprave (272 k, 343 Nm) a lítium-železo-fosfátovou batériou s efektívnou kapacitou 49 kWh. Aj takéto SUV utiahne v pohotovosti 1830 kg. Dojazd na jedno nabitie je 344 km v cykle WLTP a čas zrýchlenia na „stovku“ je 5,7 s. Stroje majú jednofázovú AC (11 kW) nabíjačku a 134 kW „rýchlu“ DC nabíjačku.

Verzia Extended Range má rovnaký elektromotor, ale batéria je už lítium-iónová (NMC) s efektívnou kapacitou 64 kWh. Dojazd narástol na 480 km a navyše sa zlepšila dynamika. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 5,3 s. Trojfázová AC nabíjačka má výkon 22 kW, jednosmerný výkon zariadenia je zvýšený na 153 kW.

Na vrchole ponuky je Volvo EX30 Twin Motor Performance s dvojmotorovým pohonom všetkých kolies (428 k, 543 Nm) a rovnakou lítium-iónovou batériou. Crossover s hmotnosťou 1963 kg dokáže zrýchliť na „stovku“ len za 3,6 sekundy. Toto je najdynamickejšie sériové Volvo v histórii! Aj keď maximálna rýchlosť všetkých troch verzií je obmedzená na 180 km/h. Dojazd na jedno nabitie je 460 kilometrov.

Volvo EX30 sa bude vyrábať iba v Číne a odtiaľ sa bude odosielať na iné trhy. Napríklad v Európe by sa mal predaj začať koncom tohto roka za cenu 36-tisíc eur a na budúci rok sú naplánované dodávky do Spojených štátov, tu si za základnú verziu vypýtajú 35-tisíc dolárov. V roku 2024 sa objaví aj „terénna“ úprava modelu Volvo EX30 Cross Country s plastovou súpravou karosérie, veľkými kolesami (18 alebo 19 palcov) a zvýšenou svetlou výškou.