Toyota Yaris GR prešla aktualizáciou. Čo to prináša?

Toyota Yaris GR prešla aktualizáciou. Čo to prináša?

12. januára 2024 0 Od spiatocka.sk

Ostrý hatchback Toyota Yaris GR spočiatku vyčnieval. Nie je to len mestské auto so silným motorom, ale vlastne príprava na motoristický šport s originálnou trojdverovou karosériou (tú „civilný“ Yaris nemá), nezávislým zavesením zadných kolies a pohonom všetkých kolies. To všetko poukazovalo na samostatný nezávislý model, a nielen špeciálnu verziu Yarisu. Vďaka predsedovi Toyota Corporation a veľkému nadšencovi motoristického športu Akio Toyodovi. Svoj post už opustil, ale jeho nápad žije ďalej a aktualizovaná Toyota GR Yaris sa stala ešte atraktívnejšou.

Toyota vysvetľuje všetky inovácie výlučne funkčnosťou. Aj tie externé! Napríklad skúsenosti z účasti na rally naznačovali potrebu viaczložkového nárazníka namiesto monolitickej časti. Hatchback Yaris GR ho má odteraz rozdelený na päť častí, pretože výmena poškodených prvkov je rýchlejšia a lacnejšia. To vysvetľuje aj opustenie hmlových svetiel. Alebo si vezmite centrálne brzdové svetlo: predtým bolo umiestnené na hornom spojleri, ale toto umiestnenie sa ukázalo ako nespoľahlivé pri pristávaní po skokoch. Teraz je tretie brzdové svetlo umiestnené medzi hlavné zadné svetlá.

Ešte neštandardnejším riešením bol úplne originálny interiér, ktorý s bežným Yarisom nemá prakticky žiadne spoločné detaily. Mnohým sa to môže zdať ako absurdita sekaná sekerou, ale všetko bolo urobené striktne kvôli ergonómii a jednoduchosti použitia pri vysokých rýchlostiach. Faktom je, že interiér štandardného Yarisu nežiari viditeľnosťou. Vysoká poloha sedenia, vyčnievajúci displej multimediálneho systému a visiace vnútorné zrkadlo urobili z čelného skla „čiernu dieru“.

Teraz je to úplne iná vec! Nová hranatá palubná doska nielenže športovo obklopuje vodiča, ale palubná doska je vďaka inému displeju o 15 mm nižšie. Vnútorné zrkadlo sa zdvihlo o 20 mm a sedadlo vodiča sa naopak znížilo o 25 mm. Vďaka tomu sa zlepšila nielen viditeľnosť, ale aj jednoduchosť jazdy. Prístrojový štít je teraz digitálny. A dokonca aj tlačidlá elektricky ovládaných okien sú teraz umiestnené pod uhlom, pretože to uľahčuje prístup k nim pri použití viacbodových športových bezpečnostných pásov.

Nemenej pôsobivý je aj zoznam technických vylepšení. Turbodúchadlom preplňovaný motor 1,6 má zvýšený plniaci tlak z 1,6 na 1,8 baru, zosilnené piesty a účinnejšie vstrekovače, sacie potrubie a medzichladič majú teraz systém rozprašovania vody. To zvýšilo výkon z 272 na 304 koní a krútiaci moment z 370 na 400 Nm v japonskej špecifikácii. Autá pre Európu majú 280 koní a 390 Nm.

Hlavnou novinkou však ja osemstupňová automatická prevodovka Aisin. Má zosilnený menič krútiaceho momentu a prídavný chladič pre lepšie chladenie a dodáva sa s radiacimi páčkami na volante a 20 kg závaži navyše. Petrolheads tu budú nadávať, ale automatická prevodovka výrazne rozšíri klientelu modelu Yaris GR. Základná šesťstupňová manuálna prevodovka je navyše stále v prevádzke a dokonca získala presnejší spínací mechanizmus. A pre trojpedálové hatchbacky bol navrhnutý nový pohon ručnej brzdy s „driftovou“ vertikálnou pákou.

Existujú ďalšie cielené, ale početné vylepšenia. Pre zvýšenie tuhosti má karoséria o 13 % viac zvarových bodov a o 24 % viac lepených spojov. Odpruženie využíva tuhšie tlmiče (28 % vpredu a 11 % vzadu) a ich horné uloženia sú zosilnené. Predný diferenciál má dodatočný prívod vzduchu na chladenie a celý systém pohonu všetkých kolies má nové riadiace algoritmy. Základný režim Normal s rozložením ťahu 60:40 pozdĺž osí zostáva zachovaný, objavila sa však predvoľba Gravel (53:47) a v režime Track (predtým 50:50) sa teraz rozloženie ťahu mení od 60:40 do 30:70.

Aktualizovaná Toyota GR Yaris je už k dispozícii na predobjednávku v Japonsku a Európe, ale presné ceny budú známe až v lete, keď je naplánovaný oficiálny začiatok predaja.