Tieto sovietske vozidlá slúžili ako mobilná atómová elektráreň.
4. novembra 2018V 50. rokoch minulého storočia začalo ľudstvo spoznávať jadrovú energia, ktorá bola síce využívaná na vojenské účely, ale aj na výrobu energie. Bolo veľa nápadov ako poháňať vozidlá, liatadlá a tanky na atómový pohon. Pár pokusov bolo, no ani jeden sa nedostal do výroby.
V roku 1957 Ministerstvo stredného inžinierstva vydalo rozkaz petrohradskej továrni Kirnov aby vyrobili mobilnú atómovú elektráreň. Práve takú elektráreň bolo potrebné mať v odľahlých miestach Ruska. V továrni Kirnov zobrali pásové vozidlo TES-3 a na korbu umiestnili vodou chladený reaktor. Steny na korbe mali biologickú ochranu a celý stroj vážil 310 ton. V roku 1961 bol stroj prepravný do Obninska kde prebiehali konečne úpravy. Vo finálnej úprave reaktor produkoval 1,5 MW energie a tepelný výkon dosahoval až 8,8 MW. Chladiaca kvapalina pretekala pod prúdom 1 000m3/h pod tlakom 130 atmosfér. Vo vnútri reaktoru bolo 74 palivových článkov uránu a táto zásoba stačila na 250 dní výroby elektriny. V roku 1965 bola táto mobilná elektráreň vyradená z prevádzky a bola presunutá na Kamčatku.
Neskôr v roku 1977 prišiel nápad znovu obnoviť tento projekt s rozdielom, že reaktor bude namontovaný na náves. Konštruktéri zobrali teda ťahač MAZ 537G s návesom. Na náves osadili reaktor Pamir-630, avšak vyskitol sa jeden problém. Na náves sa zmestil len jeden reaktor a preto museli vždy jazdiť dve súpravy. Tieto dve súpravy produkovali spoločný elektrický výkon 630 kW. Dva páry elektrární boli postavené v polke 80. rokov, ale do služby sa nedostali.