Superšport Mercedes-Benz Vision One-Eleven je návrat do budúcnosti.

Superšport Mercedes-Benz Vision One-Eleven je návrat do budúcnosti.

18. júna 2023 0 Od spiatocka.sk

Slepá ulička, ale veľmi jasný fragment histórie Mercedes-Benz je spojený s indexom C111. To bolo označenie série experimentálnych superšportov s motorom v strede, na ktorých spoločnosť testovala nové riešenia a technológie. V období od roku 1969 do roku 1979 bolo vyrobených 16 automobilov štyroch sérií, ktoré mali aerodynamické karosérie a rôzne typy pohonov (motor s rotačnými piestami, turbodiesel, benzín V8). Bohužiaľ, sériové auto tejto triedy sa vtedy v Mercedese neobjavilo. Teraz sa však spoločnosť rozhodla pokračovať v tejto sérii. Predstavuje sa koncepčný automobil s názvom Mercedes-Benz Vision One-Eleven (to znamená doslova „stojedenásť“).

Pre dizajnérsky tím bol východiskovým bodom Mercedes-Benz C111 druhej série. V rokoch 1970-1971 bolo vyrobených šesť takýchto prototypov s Wankelovými rotačnými motormi. Štýlovú podobnosť nového superšportu možno vidieť v lakovaní a vo forme prívodov vzduchu, nehovoriac o krídlových dverách. Aj keď proporcie konceptu sú, samozrejme, úplne iné. Dĺžka stroja je len 4060 mm, výška je 1170 mm.

Odkazom na model zo sedemdesiatych rokov je aj čierny panel s dvoma okrúhlymi svetlometmi umiestnenými vpredu. Ale ak tam C111 mala funkčný prívod vzduchu, tak Vision One-Eleven má maticový svetelný panel a okrúhle svetlomety sú na ňom jednoducho „namaľované“, hoci ich tvar sa dá ľahko zmeniť. Podobné riešenie bolo použité aj vzadu. Bočné okná sú pokryté matricovým vzorom a splývajú s povrchom karosérie.

V kabíne už nie je žiadna podobnosť s autami zo sedemdesiatych rokov. Moderný interiér je navrhnutý v duchu minimalizmus. Po celej šírke palubnej dosky je nainštalovaný maticový displej s osembitovou grafikou, centrálna dotyková obrazovka a takmer všetky tlačidlá a spínače sú sústredené na volante. Sedacie vankúše sú vylisované do čalúnenia, nastaviteľné je len operadlo. Za sedadlami sa nachádza nosič batožiny.

Najzaujímavejšia vec na tomto koncepte je však technika. O ktorej bohužiaľ, je tak málo podrobností. Autá radu C111 v sedemdesiatych rokoch mali na tú dobu atypické a pokrokové riešenia a v ich stopách išiel nový Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Ide o elektrické vozidlo vybavené dvoma elektromotormi novej generácie s axiálnym magnetickým tokom (alebo axiálnymi motormi). Vývoj a výrobu takýchto motorov vykonáva britská spoločnosť Yasa, ktorú Mercedes-Benz kúpil v júli 2021. Hoci v tom čase už Yasa uzavrela dohodu o dodávke motorov pre hybridné superšporty Ferrari.

Vľavo - axiálny elektromotor, vpravo - tradičný

Vľavo – axiálny elektromotor, vpravo – tradičný

Vľavo - axiálny elektromotor, vpravo - tradičnýV axiálnom elektromotore nie je magnetický tok nasmerovaný kolmo na os otáčania rotora, ako u bežných motorov, ale rovnobežne s ňou. V tomto prípade stator nemusí byť namontovaný na vonkajšom ráme a samotný motor je o dve tretiny kompaktnejší a teda o rovnaké množstvo ľahší ako tradičný elektromotor podobného výkonu. Súčasne sa dosiahne aj zvýšenie krútiaceho momentu. Špecifikácie motora pre koncept Mercedes-Benz Vision One-Eleven však ešte nie sú známe. Superauto má navyše batériu novej generácie s cylindrickými článkami a pokročilý systém chladenia kvapalinou.

Ďalší osud konceptu Mercedes-Benz Vision One-Eleven nie je jasný. Axiálne elektromotory Yasa by sa ale na elektrických superšportoch AMG mali objaviť už budúci rok. Mercedes-Benz už pripravuje sériovú výrobu takýchto motorov v závode v Berlíne.