Superauto Aston Martin Vantage je o tretinu výkonnejšie.

Superauto Aston Martin Vantage je o tretinu výkonnejšie.

13. februára 2024 0 Od spiatocka.sk

Juniorské superšportové vozidlo Aston Martin vstúpilo do novej generácie v roku 2017, no zo strany verejnosti vyvolalo zmiešané reakcie. Niektorým sa jeho vzhľad zdal príliš mladistvý a niektorí v ňom dokonca videli japonskú stopu. Navyše najviac utrpela predná časť s úzkymi horizontálnymi svetlometmi. A interiér sa hneď zdal zastaralý. Aston Martin vzal kritiku do úvahy a výrazne prerobil Vantage.

Predná časť aktualizovaného kupé bola úplne prepracovaná. Namiesto malých horizontálnych svetlometov je tu teraz pre značku tradičná veľká osvetľovacia výbava. Mriežka chladiča sa zväčšila o 38%, čo zvyšuje prívod vzduchu na chladenie o 29%. Objavili sa ďalšie prívody vzduchu, kapota sa stala výraznejšou. Na boku sú rozšírené podbehy kolies a ďalšie vzduchovody so štítkami a vzadu je nový nárazník so štyrmi výfukmi. Vo všeobecnosti sa ukázalo, že karoséria je širšia o 30 mm a pre jej individualizáciu sú zákazníkom k dispozícii tri farby (21 možných odtieňov).

Interiér má novú palubnú dosku a kvalitnejšie materiály. Všetko je rovnaké ako pri staršom modeli DB12. 10,25-palcová obrazovka multimediálneho systému úhľadne zapadá do stredovej konzoly. Množstvo fyzických ovládacích prvkov zostalo zachované a bol nainštalovaný nový volant s okrúhlym nábojom a zväčšenými pádlami. Namiesto tlačidlového voliča prevodovky sa objavila miniatúrna páčka. V základnej konfigurácii je Vantage vybavený 390-wattovým audiosystémom s jedenástimi reproduktormi a za príplatok je ponúkaná akustika Bowers & Wilkins s priestorovým zvukom, pätnástimi reproduktormi a výkonom 1170 wattov.

S aktualizáciou dostal Vantage nezvyčajne veľký nárast výkonu: plus 30 % výkonu a 15 % krútiaceho momentu! Aby sa to dosiahlo, musel biturbo motor AMG V8 4.0 prejsť zásadnými úpravami. Zmenil sa tvar vačiek vačkových hriadeľov, zvýšil sa kompresný pomer, nainštalovali sa väčšie turbodúchadlá a nainštaloval sa chladiaci systém so zvýšeným výkonom. Výsledkom je, že motor vyvinie 665 koní a 800 Nm! Spolupracuje s prekalibrovanou osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a kratším koncovým prevodom (3,083:1). Čas zrýchlenia na 100 km/h sa však v dôsledku toho skrátil iba o 0,1 s na 3,5 s. Maximálna rýchlosť vzrástla z 314 na 325 km/h.

Karoséria dostala vylepšené zosilňovače vpredu a vzadu. Nainštalované sú adaptívne tlmiče Bilstein DTX, ktoré pracujú v spojení s elektrickým posilňovačom riadenia. Podobným spôsobom začalo „spolupracovať“ ESP a elektronicky riadený diferenciál. Kované kolesá sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport S 5 špeciálne vytvorených pre Vantage s rozmermi 275/35 R21 vpredu a 325/30 R21 vzadu. V základe je aktualizovaný športový automobil vybavený liatinovými brzdovými kotúčmi, ale za príplatok sú ponúkané karbón-keramické brzdy, ktoré nielen zlepšujú brzdný výkon, ale tiež znižujú neodpruženú hmotnosť o 27 kg.

Spolu s civilným superautom Briti predstavili aj aktualizovanú verziu svojho pretekárskeho brata, Aston Martin Vantage GT3. Dostal podobné zmeny, no oveľa dôležitejšia je prepracovaná aerodynamika a preladenie zavesenia kolies. Nové auto oslávilo svoju premiéru na maratóne 24 hodín v Daytone a podľa plánov spoločnosti by sa v tejto sezóne malo dostať na pretekárske okruhy po celom svete približne 30 dráhových kupé Vantage GT3.

Výroba modernizovaných cestných áut by sa mala začať v prvom štvrťroku tohto roka, prvé dodávky by sa mali začať v druhom. Objednávky sa už teraz prijímajú.