Sedemmiestny Peugeot 5008 vstupuje do svojej tretej generácie.

Sedemmiestny Peugeot 5008 vstupuje do svojej tretej generácie.

21. marca 2024 0 Od spiatocka.sk

Po novom Peugeot 3008 bol predstavený jeho starší brat s názvom 5008. Ak však „3008“ v novej generácii zmenil svoj formát a teraz má siluetu podobnú kupé, ale spoločnosť neexperimentovala s modelom Peugeot 5008 tentokrát. Koncept sedemmiestneho SUV s tromi radmi sedadiel zostáva rovnaký, aj keď bol istým spôsobom „optimalizovaný“. Mimochodom, celkový obeh automobilov Peugeot 5008 prvých dvoch generácií dosiahol 881 tisíc kópií.

Rovnako ako predtým, modely 3008 a 5008 zdieľajú rovnakú prednú časť, pričom rozdiely začínajú za horným okrajom čelného skla. V novej generácii má „päťtisícosmička“ vyššiu líniu pásu a dizajnéri rozhodne a úplne upustili od chrómového dekor. Teraz sa kladie dôraz na kontrastné farebné inklúzie.

V porovnaní so svojím predchodcom je nový Peugeot 5008 o 150 mm dlhší (teraz 4791 mm), o 51 mm širší (1895 mm) a o 54 mm vyšší (1694 mm). Natiahol sa aj rázvor z 2840 mm na 2901 mm. Už v základe sú LED svetlomety a 19-palcové kolesá, za príplatok je maticová optika a 20-palcové „topánky“. Deklarovaná svetlá výška je v závislosti od verzie od 189 do 209 mm.

Ak bol predtým tretí rad voliteľnou možnosťou (vo vyšších úrovniach výbavy bol štandardne inštalovaný), teraz je k dispozícii pre všetky „päťtisícosmičky“ bez výnimky. Ale je tu nuansa: teraz nie sú dve samostatné sedadlá, ale jeden sedák s oddelenými operadlami. Druhý rad prešiel podobným zjednodušením: ak mal Peugeot 5008 druhej generácie tri rovnaké samostatné sedadlá s individuálnym nastavením, teraz je sedák rozdelený na dve časti v pomere 60:40 a tri samostatné operadlá 40:20:40.

Peugeot túto náhradu vysvetlil štatistikami. Podľa ich údajov sa viac ako 80 % ciest uskutoční s maximálne štyrmi cestujúcimi v kabíne (vrátane vodiča). Vývojári preto uprednostnili pohodlnejšie bočné sedadlá druhého radu, čím obetovali pohodlie stredného pasažiera. Dve časti druhého radu majú zároveň stále pozdĺžne nastavenie (v rozsahu 150 mm), operadlá majú nastavenie sklonu (päť pevných polôh).

Predná časť kabíny je rovnaká ako pri Peugeote 3008. V základnej konfigurácii Allure sú na palubnej doske nainštalované dve 10-palcové obrazovky a verzia GT má jeden dotykový Panoramic i-Cockpit s uhlopriečkou 21 palcov. Na stredovej konzole je dotykový panel s niekoľkými tlačidlami, ktoré vedú do rôznych sekcií menu, pričom tieto „klávesové skratky“ je možné ľubovoľne konfigurovať. Volič prevodovky je tiež umiestnený napravo od volantu, pretože Peugeot 5008 už nebude mať manuálne prevodovky.

Vozidlo je založené na platforme STLA Medium, ktorá je evolúciou architektúry EMP2, prispôsobenej pre tvorbu elektrických vozidiel. Práve batériové verzie s názvom Peugeot E-5008 sa stali v novej rodine prioritou. Synchrónne elektromotory pre ne dodá Emotors (spoločný podnik koncernu Stellantis a japonskej spoločnosti Nidec), 400-voltové lítium-iónové trakčné batérie dodá spoločný podnik ACC  (Stellantis, Mercedes-Benz a TotalEnergies zúčastniť sa na ňom).

Základný Peugeot E-5008 Electric 210 je vybavený jedným elektromotorom na prednej náprave (210 k, 345 Nm) a trakčnou batériou s kapacitou 73 kWh, ktorej hmotnosť je 520 kg. Nominálna výkonová rezerva je 502 km podľa cyklu WLTP, zrýchlenie na „stovku“ za 9,7 sekundy, maximálna rýchlosť 170 km/h. Verzia Electric 230 Long Range (230 k, 345 Nm) má batériu zvýšenú na 98 kWh a najväčší dojazd až 660 km. Treťou modifikáciou je Electric 320 Dual Motor AWD s dvoma elektromotormi a teda aj pohonom všetkých kolies, ale so základnou batériou 73 kWh. Predný motor produkuje 210 koní a 345 Nm, pomocný zadný 110 koní a 166 Nm. Predpokladaný dojazd je 500 km. Všetky elektrické verzie je možné nabíjať jednosmerným prúdom, výkonom do 160 kW.

K dispozícii sú dve verzie so spaľovacími motormi. Obe hybridné a len s pohonom predných kolies. Juniorská pohonná jednotka bude kombináciou 1,2 turbo motora a 48-voltového elektromotora, ktorý debutoval na predchádzajúcom modeli. Toto nie je mild-hybrid, ako by ste si mohli myslieť: elektromotor je zabudovaný do šesťstupňového „robota“ Punch Powertrain. Celkový výkon je 136 koní a 230 Nm a kapacita lítium-iónovej batérie je len 0,43 kWh, takže nabíjanie zo zásuvky nie je zabezpečené. Pohotovostná hmotnosť takéhoto vozidla je však iba 1 705 kg oproti 2 218 kg pre základné elektrické vozidlo.

Druhý hybrid je už nabíjateľný, jeho batéria je dimenzovaná na 17,9 kWh a toto nabitie by malo stačiť na 82 km jazdy v elektrickom režime. Benzínová 1,6 (150 k, 300 Nm) spolupracuje so sedemstupňovým „robotom“ a elektromotorom (125 k, 115 Nm). Špičkový výkon je 195 koní. Všetky verzie majú predné zavesenie McPherson, ale zadné zavesenie je k dispozícii v dvoch typoch: jednoduchý „nosník“ je k dispozícii iba pre trojvalcový hybrid, zatiaľ čo všetky ostatné verzie majú nezávislý viacprvkový.

Od úpravy závisí aj objem kufra. Peugeot 5008 s predným náhonom má za tretím radom odkladací priestor 259 litrov, z toho 80 litrov v predĺženej odkladacej ploche. Po zložení tretieho radu pojme kufor 748 litrov (oproti 702 litrom u predchádzajúceho modelu) a po zložení druhého radu získate 1815 litrov a platformu dlhú dva metre. V elektrickej verzii s pohonom všetkých kolies odoberá časť objemu zadný motor, takže podzemná kapacita sa zmenšila na 30 litrov, hoci zvyšné údaje spoločnosť zatiaľ nezverejnila.

Nový Peugeot 5008 sa bude vyrábať v hlavnom závode spoločnosti v Sochaux vo Francúzsku. Začiatok predaja v Európe je naplánovaný na október, takže ceny ešte neboli zverejnené. Ako prvé prídu na trh verzie Electric 210 a 1,2 Hybrid, zvyšné úpravy sa dostanú do predaja až v januári 2025. Odchádzajúci Peugeot 5008 druhej generácie teraz vo Francúzsku stojí od 36 300 eur.