Renault predstavil nové SUV coupe s názvom Rafale.

Renault predstavil nové SUV coupe s názvom Rafale.

21. júna 2023 0 Od spiatocka.sk

Pred nami je väčší brat modelu Arcana a tretí člen novej rodiny vozidiel Renault na platforme CMF-C/D, ktorá už zahŕňa Modely Austral a Espace. Názov nového SUV je prevzatý z leteckej minulosti Renaultu. Automobil je pomenovaný podľa rodiny lietadiel, ktoré v roku 1934 vyrábala divízia Caudron-Renault. Prvá prehliadka sa preto uskutočnila minulú nedeľu na leteckej výstave Le Bourget, kde bolo privezené aj lietadlo Caudron-Renault C.460 Rafale, na ktorom v tridsiatych rokoch vzniklo niekoľko rýchlostných rekordov.

Vozidlo Renault Rafale je prvým novým modelom spoločnosti, na ktorom od začiatku pracoval šéfdizajnér Gilles Vidal, ktorý od Peugeotu prestúpil na jeseň 2020. Autá Austral a Espace boli navrhnuté pred jeho vymenovaním. Preto má Rafale úplne iný dizajn s originálnym osvetlením a iným dizajnom. Z časti Rafale pripomína aj vozidlá Peugeot.

Vývojári sú hrdí najmä na trojrozmernú prednú masku, ktorá pozostáva z malých diamantov osadených pod rôznymi uhlami a natretých zvnútra inou farbou. Táto mriežka je čisto dekoratívna, chladič je umiestnený nižšie, za prívodom vzduchu v nárazníku. Zadné okno je nastavené v uhle 17 stupňov a vývojári tvrdia, že stierač je tam zbytočný. Športový balík Esprit Alpine je ponúkaný za príplatok.

Rafale, hoci má len dva rady sedadiel, je postavené na rovnakej natiahnutej platforme ako trojradový Renault Espace s rázvorom 2738 mm. Na dĺžku sú tieto vozidlá takmer identické (4710 mm pre Rafale), zatiaľ čo Rafale je o 17 mm širší (1860 mm) a o 35 mm nižší (1610 mm). Má tiež o 40 mm širší rozchod a širšie kolesá 20-palcové sú už v základe (za príplatok aj 21-palcové). Svetlá výška je 180 mm.

Dizajn interiéru Rafale je rovnaký ako u príbuzných modelov Austral (v drahých úrovniach výbavy) a Espace. Rozdiely spočívajú v „športovom“ dekore a navyše si pre Rafale nemôžete objednať kožený interiér. Na dekoráciu sa používajú iba syntetické materiály vrátane recyklovaných materiálov. Predné sedadlá sú s výraznejšou bočnou oporou.

Palubná doska so značkou OpenR má 12,3-palcovú prístrojovú obrazovku a 12-palcový vertikálny tablet multimediálneho systému, plus je tu 9,3-palcový head-up displej. Rafale bol prvý model s novým operačným systémom Android Automotive 12 (namiesto desiatej verzie pre príbuzné modely), takže jeho grafika a štruktúra menu sú odlišné. Príplatková panoramatická strecha nemá posuvnú časť a dokonca ani záves. Sklo neprepúšťa ultrafialové svetlo a môže meniť stupeň priehľadnosti.

V druhom rade je závideniahodná ponuka miesta na nohy, chýba však pozdĺžne nastavenie sedadla. Operadlo je rozdelené na tri časti v pomere 40:20:40: USB-C konektory a otočné držiaky nápojov sú zabudované do masívnej centrálnej lakťovej opierky, ktorú možno premeniť na stojany na poháre. Objem kufra je 647 litrov.

Renault Rafale je rovnako ako Espace ponúkaný len ako hybrid. Jeho základná pohonná jednotka je úplne rovnaká. Systém E-Tech obsahuje benzínové turbo 1,2 (130 k) so štartér-generátorom, ku ktorému je ukotvená trojhriadeľová prevodovka bez synchronizátorov a spojky. Prevody sú spínané vačkovými spojkami, prípadné trhnutia sú vyhladené elektronikou, ktorá koordinuje otáčky kľukového hriadeľa benzínového motora a elektromotora (70 k) inštalovaného za prevodovkou. Pohon je na predné kolesá, špičkový výkon sústavy je 200 koní.

Takýto hybrid sa môže spustiť iba na elektrický pohon. Lrevádzka benzínového motora pri voľnobehu je vylúčená, môže sa pripojiť po začatí pohybu. Podľa plánu toto riešenie umožňuje znížiť straty a znížiť spotrebu paliva. Renault Rafale E-Tech má skromnú 2 kWh batériu, ktorá beží na 400 voltov.

E-Tech 4x4 Plug-in Hybrid

E-Tech 4×4 Plug-in Hybrid

Základná hybridná elektronická technológia

Základná hybridná elektronická technológia
Okrem toho však bola ohlásená aj druhá úprava, teda dobíjateľný hybrid s pohonom všetkých kolies. Modely Austral a Espace túto verziu zatiaľ nemajú. Tu je rovnaká technológia E-Tech doplnená samostatným elektromotorom na zadnej náprave a pod podlahou kabíny je inštalovaná väčšia batéria. Špičkový výkon hybridnej sústavy je 300 koní, no ostatné parametre zatiaľ zverejnené neboli.

Renault Rafale sa štandardne dodáva s nezávislým zavesením zadnej nápravy (podobne ako Espace), no so športovejším nastavením a ostrejším riadením. Za príplatok je plne ovládaný podvozok 4Control. Tento systém môže riadiť zadné kolesá až o päť stupňov. Pri rýchlostiach do 50 km/h sa otáčajú do protismeru s prednými, čím zlepšujú manévrovateľnosť (priemer otáčania – 10,4 m) a po 50 km/h sa zadné kolesá otáčajú rovnakým smerom ako predné, ale o max. jedného stupňa.

Renault Rafale sa bude vyrábať v rovnakom závode v Palencii v Španielsku, kde sa vyrábajú Austral a Espace. Štart predaja v Európe ale prebehne až na jar 2024 a na trh sa dostane najskôr len základný 200-koňový hybrid v cene približne 50-tisíc eur. 300-koňová verzia s pohonom všetkých kolies príde až v lete.