Prešli sme s elektromobilom viac ako 4 000 kilometrov. Aké skúsenosti máme?

Prešli sme s elektromobilom viac ako 4 000 kilometrov. Aké skúsenosti máme?

8. januára 2020 0 Od spiatocka.sk

Elektromobilita je v posledných rokoch veľmi rozšírená. Keď si zaspomínam do roku 2012, tak v tom roku som prvýkrát šoféroval Peugeot Ion. Jeho dojazd bol veľmi malý. Reálne v zime Ion prešiel necelých 100 kilometrov. Avšak dnes už vozidlá prejdú stovky kilometrov na jedno nabitie. My sme skúsili elektromobilitu s vozidlom Jaguar I-Pace na trase dlhej viac ako 4 000 kilometrov. Aké máme skúsenosti?

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Na začiatok chcem povedať, že sa nejedná o test Jaguar I-Pace, ale o skúsenosti s elektrickým vozidlom. Plnohodnotný test Jaguar I-Pace bude čoskoro. Vozidlo sme používali tak ako bežné vozidlo so spaľovacím motorom. Nebudeme sa predsa obmedzovať v luxusnom Jaguari. 

Prvý elektrický Jaguar sme prezvali tesne pred vianocami vo švajčiarskom kantóne Argau. Následne kolega išiel zo Švajčiarska do Bratislavy. Trasu, ktorá bežne trvá 8-10 hodín spravil za 20 hodín a to práve kvôli nabíjaniu. Je síce pravda, že nemal skúsenosti s elektromobilom na dlhé vzdialenosti, ale časový rozdiel je veľký. Väčšinu času kolega strávil nabíjaním a hľadaním nabíjacích staníc. Avšak po dvadsiatich hodinách dorazil šťastne do Bratislavy.

Po príchode do Bratislavy som si vozidlo prevzal na pár dní ja na bežné používanie okolo domova. Musím povedať, že Bratislava má veľké množstvo nabíjacích staníc s výkonom 50 kW. Jedna jediná stanica s výkonom 350 kW sa nachádza v nákupnom centre Aupark. Musím povedať, že na jazdu po meste Bratislava sú elektromobily vhodné. Auto som si nabil vždy keď som potreboval a nemal som žiaden problém. Na nabitie 300 kilometrov mi stačila hodina a nejaké minúty. Ak som šiel na kávu alebo stretnutie auto som zapojil do 50 kW nabíjacej stanice a po stretnutí som mal navyše približne 100 kilometrov, čo stačí. Dokonca aj mimo mesto. Vozidlo som nabíjal aj v meste Malacky, kde sú dve 50 kW nabíjacie stanice.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Následne ďalší kolega prevzal vozidlo a išiel s ním až do Prešova na východ Slovenska. Prvé nabíjanie spravil v Nitre a následne s nízkou kapacitou batérie prišiel do Prešova, kde nabil I-Pace na 100%. Cesta trvala o dosť dlhšie než so spaľovacím motorom, ale prišiel do cieľa. Na druhý deň prišiel naspäť do Bratislavy a povedal, že už nikdy s elektrickým vozidlom na dlhé vzdialenosti.

Mňa o pár dní čakala cesta naspäť do kantónu Argau. Nemal som veľký strach z cesty pretože som si naplánoval nabíjanie počas cesty. V Rakúsku je dosť nabíjacích staníc smerom k Salzburgu. Prvé nabíjanie prebehlo na 350 kW nabíjacej stanici za Viedňou. Ďaľšie v meste Salzburg a potom na diaľnici v Nemecku. Najväčší problém nastal v Mníchove. Tam sme prišli s dojazdom 60 kilometrov na jedinú nabíjaciu stanicu s výkonom 350 kW. Aspoň to ukazovala aplikácia APRB. Samozrejme nabíjacia stanica nefungovala, tak sme hľadali ďalšiu. Samozrejme ani ďalšie nefungovali a až po troch hodinách sme našli funkčnú nabíjaciu stanicu s výkonom 50 kW. Nasledovalo dlhé nabíjanie okolo dvoch hodín. Aspoň sme nabili na 100% a najedli sa. Avšak tu sa ukázala nevýhoda elektrického vozidla v zime. Dojazd na plné nabitie bol len 350 kilometrov a kvôli používaniu kúrenia, vyhrievaniu sedadiel a púšťaniu rádia bol dojazd nižší. Takže za Mníchovom sme museli zasa nabíjať a potom až v rakúskom meste Bregenz. Našťastie potom sme boli už vo Švajčiarsku a tam je nabíjacích staníc dosť. Takže už bolo po probléme, ale cesta nám trvala 17 hodín.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

V konečnom dôsledku elektrické vozidlo na jazdu po meste a v jeho okolí nie je až tak zlé. Samozrejme nabíjanie trvá oveľa dlhšie, ale ak si to človek naplánuje, tak nemá žiaden problém. Horšie to už je na dlhé vzdialenosti. Vtedy si šofér musí dobre nalplánovať cestu. Odporúčam mať aspoň v zálohe dve nabíjacie stanice a mať dojazd k týmto nabíjacím staniciam pretože nie vždy musia fungovať. V reálnom živote sú podľa môjho názoru elektrické vozidlá v plienkach. Na nabíjanie si treba zvyknúť a na dlhé vzdialenosti to je otrava. Za ďalšie pri jazde na drahom aute sa nebudem obmedzovať so šetrením energie. Luxusné vozidlo mám kvôli tomu aby som si užil jeho luxus. Reálne využitie vidím iba vo firemných vozidlách alebo na jazdenie po meste a jeho okolí.