Predstavený Ford Mustang GTD je superauto v koži Mustangu.

Predstavený Ford Mustang GTD je superauto v koži Mustangu.

18. augusta 2023 0 Od spiatocka.sk

Pred nami je najextrémnejší cestný Ford Mustang v histórii. A to všetko preto, že prísne vzaté, toto vôbec nie je Mustang, aj keď je veľká vonkajšia podobnosť. Zjednotenie so sériovým autom Ford Mustang siedmej generácie je malé a v dizajne je použitých veľa riešení zo sveta motoršportu. Ford je presvedčený, že Mustang GTD bude môcť na okruhu konkurovať najlepším európskym superšportom!

Vývoj tohto kupé sa začal v roku 2021 v spolupráci s kanadskou spoločnosťou Multimatic, dlhoročným partnerom Fordu v oblasti športových vozidiel. Spoločne s touto spoločnosťou vznikol napríklad aj Ford GT s motorom v strede. Očakávalo sa, že aj Mustang GTD bude mať riešenie s motorom v strede, no prepracovanie sa ukázalo byť menej radikálne. Motor je umiestnený vpredu, nad prednou nápravou. Prevodovka je ale pretekárskym spôsobom priradená k zadnej náprave, ide o takzvanú schému Transaxle.

Toto nie je hybrid, nie je tu žiadny elektrický „prívesok“, dokonca ani obyčajný 48-voltový štartér-generátor. Pod kapotou je kompresorový motor V8 5,2 so suchou vaňou prevzatý z Mustangu Shelby GT500 predchádzajúcej generácie. Presný výkon ešte nebol zverejnený „asi 800 koní“ . V starom GT500 tento motor produkoval 771 koní. Za príplatok je v ponuke ľahký titánový výfukový systém.

V bežných sériových Mustangoch je prevodovka inštalovaná hneď za motorom, ale v kupé Mustang GTD je motor spojený s prevodovkou pomocou karbónového hnacieho hriadeľa. Na pôvodnom pomocnom ráme pri zadnej náprave je umiestnený osemstupňový automat s dvomi spojkami, vďaka čomu bolo možné dosiahnuť takmer ideálne rozloženie hmotnosti 50/50.

Podvozok modelu GTD je originálny, s rozchodom predĺženým takmer o 100 mm. Vpredu je namiesto Mustangu známych McPhersonových vzpier vážnejšie dvojpákové a vzadu je odpruženie push-rod s tlmičmi a dvojitými pružinami. Samotné tlmiče DSSV sú napojené na hydraulický systém, ktorý umožňuje nielen meniť ich tuhosť, ale aj nastavovať svetlú výšku v rozsahu 40 mm. Hydraulický akumulátor je umiestnený v kufri spolu s tepelným výmenníkom na chladenie prevodovky, čiže tento Mustang nemá tradičný kufor.

S rovnakým hydraulickým systémom je spojená aj aktívna aerodynamiku. Hydraulický pohon mení uhol mohutného zadného krídla a ovláda predné tlmiče pre dodatočné chladenie chladičov. Väčšina dielov karosérie je vyrobená z uhlíkových vlákien: sú to blatníky, kapota, strecha a oveľa viac. Namontované sú kolesá z horčíkovej zliatiny a karbón-keramické brzdy Brembo. Cieľom Fordu je, aby Mustang GTD dokončil kolo na Nurburgringu za menej ako sedem minút a to bude naozaj dobrý výsledok.

Zábery interiéru ešte musia byť zverejnené, no sľubujú nielen sedadlá Recaro, ale aj množstvo unikátnych titánových dielov, ktoré sú vyrobené z komponentov vyradených stíhačiek Lockheed Martin F-22. Neexistuje žiadne zadné sedadlo, namiesto toho je vozidlo vybavené jediným miestom pre batožinu.

Superautá Ford Mustang GTD sa budú vyrábať v malých množstvách a so zložitou výrobnou logistikou. Počiatočné súpravy automobilov, pripravené v domovskom závode Fordu v Michigane, budú odoslané do Kanady do továrne Multimatic, kde sa z nich zmontujú hotové autá. Cena takého Mustangu je 300-tisíc dolárov. A prvé vozidlá sa očakávajú až do konca roka 2024.