Obrovské SUV vždy s veľkými motormi dostáva elektrický pohon. Toto je Cadillac Escalade IQ.

Obrovské SUV vždy s veľkými motormi dostáva elektrický pohon. Toto je Cadillac Escalade IQ.

12. augusta 2023 0 Od spiatocka.sk

Vozidlá Cadillac Escalade sú známe tým, že sú obrovské a pod kapotou majú veľké motory. Teraz však prichádza jeho elektrická verzia IQ. Názov IQ je určený na zdôraznenie ideologického vzťahu s už existujúcimi elektrickými vozidlami Cadillac Lyriq a Celestiq. Žeby sa Cadillac inšpiroval v Škode? Vývojári prezentujú nový model ako najekologickejší, jazdný a manévrovateľný Escalade v histórii, avšak okrem názvu nemá tento elektromobil s klasickým benzínovým Escalade takmer nič spoločné.

Technicky je Cadillac Escalade IQ najbližším príbuzným GMC Hummer EV. Majú spoločnú platformu Ultium, ktorá nemá rebrinový rám: hlavným nosným prvkom je rám umiestnený medzi nápravami batérie, ku ktorému sú vpredu a vzadu pripevnené výkonné pomocné rámy a nezávislé zavesenia.

Veľkosťou Escalade prekonáva nielen bežný Escalade, ale dokonca aj pick-up Hummer, len mierne zaostáva za modelom Escalade ESV s dlhým rázvorom. Dĺžka je monumentálnych 5697 mm (ESV je najviac o 69 mm). Šírka je 2167 mm so zloženými zrkadlami a výška je 1934 mm (symbolicky o 3 mm menej ako ESV). Rázvor náprav je 3460 mm, zatiaľ čo obrovský Cadillac Escalade ESV má medzi nápravami 3407 mm.

Elektromobil má optimalizovanú aerodynamiku: Cadillac neuvádza faktor Cx, ale tvrdí, že je koeficient o 15 % nižší ako bežný Escalade. Štandardná výbava zahŕňa 24-palcové kolesá a presklenú strechu (bez strešného okna). Môžete si vybrať medzi Luxury (s chrómovým dekorom na karosérii) alebo Sport (s čiernym lemovaním). Elektrický pohon všetkých dverí je ponúkaný za príplatok. Môžete aktivovať automatické otváranie dverí vodiča v prípadoch, keď auto zaznamená priblíženie vodiča pomocou kľúča.

Luxusná verzia

Escalade IQ má tri rady sedadiel a až sedem sedadiel. Objem kufra aj za tretím radom je podľa americkej metodiky EPA pôsobivých 670 litrov pri meraní. Po sklopení tretieho radu dosiahne objem batožinového priestoru 1 958 litrov a po sklopení druhého radu je objem 3 374 litrov. Okrem toho je tu eTrunk, teda predný kufor s objemom 345 litrov.

Uvádza sa, že Escalade IQ má 55-palcový displej, teda takmer celú šírku palubnej dosky, no v skutočnosti sú obrazovky stále dve a sú oddelené prepojkou. Plus touchpad namiesto stredovej konzoly a head-up displej pred vodičom. Multimediálny systém má nový shell Ultifi založený na operačnom systéme Linux. Prednú kameru dopĺňa systém nočného videnia.

Z výbavy tu je päťzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, elektrické predné sedadlá a oveľa viac. Samostatne si môžete objednať luxusný salónik: sú to samostatné kreslá s vibračnou masážou v druhom rade, skladacie stolíky (sú skryté v centrálnom boxe), individuálne obrazovky multimediálneho systému s HDMI konektormi, ako aj pokročilé audio AKG Studio Reference systém, ktorý má až 40 reproduktorov.

Kým GMC Hummer EV môže mať až tri elektromotory, Cadillac Escalade IQ je striktne dvojmotorový. Motory vpredu a vzadu majú rozdielne pomery hlavného páru (13,26:1 vpredu a 11,63:1 vzadu). V štandardnom jazdnom režime ich celkový výkon dosahuje 687 koní a 834 Nm, ale ak aktivujete najextrémnejšiu predvoľbu Velocity Max, potom budú motory schopné krátkodobo vyvinúť 761 koní a 1064 Nm. V tomto prípade sa zrýchlenie na 60 míľ za hodinu (97 km/h) zmestí do piatich sekúnd. A Escalade IQ dokáže ťahať príves s hmotnosťou až 3,6 tony.

200 kWh lítium-iónová batéria pozostáva z 24 blokov a má termoregulačný systém s tepelným čerpadlom. Udávaný dojazd na jedno nabitie je 450 míľ (724 km). Výkon AC nabíjačky je až 19,2 kW, možno ju pripojiť aj k 800-voltovým DC staniciam. Cadillac dokáže zo svojej batérie nabíjať ďalšie zariadenia a elektrické vozidlá, ako aj napájať dom elektrickou energiou.

Escalade IQ má vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi Magnetic Ride 4.0. Svetlá výška v štandardnej polohe je 175 mm, možno ju však zvýšiť na 200 mm alebo znížiť na 125 mm. Spodná poloha navyše neslúži len na parkovanie: samostatný režim Low Ride vám umožňuje jazdiť takto nízkou rýchlosťou.

V štandardnej výbave je napokon plne riaditeľný podvozok. Hammer dokonca dostal režim CrabWalk, ale pod upraveným názvom Cadillac Arrival Mode. V tomto prípade sa všetky štyri kolesá otáčajú rovnakým smerom a pri nízkej rýchlosti sa SUV môže pohybovať „diagonálne“ ako krab. A pre jazdu po asfaltových cestách je k dispozícii autopilot Super Cruise s funkciou automatickej zmeny jazdného pruhu: môže fungovať iba v USA a Kanade, kde už má schválených viac ako 640 tisíc kilometrov rôznych ciest.

Cadillac Escalade IQ sa bude vyrábať v rovnakom závode Factory Zero v Detroite, kde  sa vyrábajú Hummery. Uvedenie na trh je však naplánované až na koniec roka 2024. Ceny už ale boli zverejnené: od 130-tisíc dolárov za základnú verziu po 175-tisíc za auto s maximálnou výbavou. Bežný Escalade v štátoch stojí od 81 do 160 tisíc dolárov.