Nový Mercedes-Benz triedy E W214 je predstavený. Elegantný dizajn a moderný interiér.

Nový Mercedes-Benz triedy E W214 je predstavený. Elegantný dizajn a moderný interiér.

26. apríla 2023 0 Od spiatocka.sk

Debut novej Triedy E je vždy prelomovou udalosťou nielen pre Mercedes-Benz, ale pre celý nemecký automobilový priemysel. A tento debut „Ečka“ môže byť posledný v histórii, pretože od roku 2030 má Mercedes v úmysle úplne prejsť na výrobu elektrických vozidiel. Tejto udalosti však musíme ešte dopriať, no zatiaľ si nová trieda E z rodiny W214 zachovala spaľovacie motory a v tejto podobe sa o trh podelí so svojím elektrickým súrodencom s názvom Mercedes-Benz EQE.

Elektrické modely EQ však mali vplyv na dizajn „Ečka“. Mriežka chladiča (stále skutočná) je vizuálne kombinovaná so svetlometmi s čiernymi lesklými vložkami. Za príplatok si môžete prvýkrát objednať osvetlenie obrysu masky.

K dispozícii sú tri hlavné možnosti dizajnu prednej časti s rôznymi mriežkami chladiča a nárazníkmi (plus balík s čiernym dekorom), ale iba verzia Exclusive Line si zachovala postavu v podobe trojcípej hviezdy na kapote.

Zároveň sa v dekorácii hojne používa firemné logo. Ozdoba „športovej“ masky chladiča pozostáva z takýchto hviezd, sú vytlačené na čiernych zástrčkách v nárazníku, ale svetelný vzor zadných svetiel je už jasne viditeľný. Zachoval sa náznak rodiny „štyroch očí“ pre triedu E. Bloky svetlometov LED sú podmienečne rozdelené na dve časti samostatnými časťami svietidiel. Koeficient odporu vzduchu Cx zostal rovnaký (0,23) ako u predchádzajúceho W213, aj keď sa zväčšila predná plocha.

Ako to už býva, s generačnou výmenou trieda E mierne narástla. Rázvor sa predĺžil o 22 mm (na 2961 mm), hoci celková dĺžka narástla len o 14 mm (teraz 4949 mm). Sedan pridal 28 mm na šírku (až 1880 mm) a 8 mm na výšku (až 1468 mm). Rozchod je tiež mierne rozšírený, až na 1634 mm vpredu a 1648 mm vzadu. Pre rôzne verzie sú ponúkané kolesá s priemerom 17 až 21 palcov.

Architektúra podvozku ako celku je rovnaká. Dvojité priečne ramená vpredu, päťprvkové vzadu. Základné odpruženie je odpružené s adaptívnymi tlmičmi a za príplatok sú ponúkané vzduchové mechy, ktoré pri rýchlostiach nad 120 km/h pritlačia auto o 15 mm k vozovke. Posilňovač bŕzd je teraz elektromechanický.

Hlavnou novinkou je otočná zadná náprava, ktorá sa už predtým objavila na mnohých iných Mercedesoch, vrátane juniorskej triedy C. Pre E je to tiež platená možnosť. Pri rýchlostiach do 60 km/h sa zadné kolesá môžu otočiť až o 4,5 stupňa oproti predným, čím sa priemer otáčania zmenšil takmer o meter (až 10,8 m pre verzie s pohonom zadných kolies a 11,1 m pre verzie s pohonom všetkých kolies). A pri rýchlejšej jazde ako 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné, ale len o 2,5 stupňa, to zvyšuje stabilitu. S plne ovládaným podvozkom je namontovaný aj ďalší hrebeň riadenia. Volant urobí 2,2 otáčky z jednej strany na druhú namiesto 2,4 otáčky pri štandardnej verzii.

V Európe sa nový Mercedes triedy E predstavuje len v šiestich verziách s dvojlitrovými štvorvalcami. Počiatočné verzie sú vybavené 48-voltovým štartérom-alternátorom novej generácie, ktorý je integrovaný do deväťstupňového automatu 9G-Tronic. Elektromotor produkuje 23 koní a 205 Nm, pomáha spaľovaciemu motoru v prvých sekundách akcelerácie. Spoločnosť hrdo oznámila, že celý sortiment je teraz elektrifikovaný.

Základný Mercedes-Benz E 200 je vybavený benzínovým motorom s výkonom 204 koní a 320 Nm a to len s pohonom zadných kolies. Taký sedan v pohotovostnom stave utiahne až 1825 kg oproti 1700 kg na podobné auto predchádzajúcej generácie! Jedným z dôvodov tohto zvýšenia je zväčšenie objemu palivovej nádrže z 50 na 66 litrov (predtým to bolo voliteľné), ale samotné E sa výrazne zotavilo. Preto sa aj napriek mierne zvýšenému výkonu čas zrýchlenia na „stovku“ zvýšil zo 7,4 na 7,5 s. Naftový Mercedes-Benz E 220 d (197 k, 440 Nm) aj so zadným náhonom utiahne 1915 kg a vo verzii s prevodovkou 4Matic má pohotovostnú hmotnosť 1975 kg oproti 1810 kg u starého modelu. Spoločnosť dokonca znížila povolenú nosnosť triedy E zo 660 kg na 605 – 625 kg.

Ďalšie tri modifikácie sú plnohodnotné dobíjacie hybridy so 400-voltovou elektrickou sústavou, v ktorých je za zadným sedadlom inštalovaná batéria s kapacitou 25,4 kWh so samostatným systémom termoregulácie. Plné nabitie by malo stačiť na približne 115 km v elektrickom režime, ktorý umožňuje zrýchlenie na 140 km/h. Obeťou sa však stal kufor. Jeho objem v hybridoch sa zmenšil z 540 litrov (ako v predchádzajúcej generácii W213) na 370 litrov. A objem plynovej nádrže je 50 litrov.

Všetky tri hybridy sú vybavené elektromotorom s výkonom 129 koní a 440 Nm. Verzia Mercedes-Benz E 300 e má dvojlitrový preplňovaný benzínový štvorvalec naladený na 204 koní a 320 Nm a špičkový výkon hybridného systému je 312 k a 550 Nm. Takéto sedany môžu mať pohon zadných alebo všetkých kolies. Vo verzii Mercedes-Benz E 400 e 4Matic so základným pohononom všetkých kolies má turbomotor posilnený na 252 koní a 400 Nm, takže špičkový výkon je 381 koní a 650 Nm. Sedan s pohotovostnou hmotnosťou 2265 kg môže zrýchliť na „stovku“ za 5,3 sekundy, ale iba s nabitou batériou. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Základné hybridy majú 11 kW AC nabíjačku. Za príplatok je ponúkaná jednosmerná nabíjačka s výkonom 50 kW.

Na rozdiel od triedy C bude mať trieda E stále verzie so šesťvalcovými motormi, benzínovými aj naftovými, predstavené však budú neskôr. V ponuke bude aj naftový dobíjateľný hybrid. Motor V8 však navždy zmizol. Pre „najzlejšiu“ verziu AMG (bude tiež predstavená neskôr) sa sľubuje hybridný pohon.

Interiér novej triedy E bol odhalený už vo februári. Ale aj teraz Mercedes na väčšine ilustrácií ukázal najdrahšiu verziu kabíny so všetkými možnými možnosťami a inováciami. Triede E chýbal predný panel MBUX Hyperscreen s plnou šírkou modelov EQ. Namiesto toho je pripravená iná, krajšia verzia so samostatnou obrazovkou prístrojov (12,3 palca) a dvoma multimediálnymi displejmi pod jedným sklom.

Uhlopriečka centrálnej obrazovky je 14,4 palca a voliteľná obrazovka pre cestujúcich má uhlopriečku 12,3 palca. Plus projekčný displej. Za chod celého systému je zodpovedný jeden procesor. Na pravej obrazovke môžete sledovať videá a ak sedadlo spolujazdca nie je obsadené, na displeji sa zobrazí úvodná obrazovka. MBUX Superscreen obsahuje aj selfie kameru na vrchnej strane predného panela, s ktorou sa môžete zúčastniť videokonferencií, no zapnúť ju je povolené len pri parkovaní.

Samotný mediálny systém MBUX sa objavil v aktualizovanej podobe s kontrastnými ikonami a inou štruktúrou menu. Za prenos dát je zodpovedný kanál 5G, je možné inštalovať aplikácie tretích strán (vrátane hier) a pokročilého hlasového asistenta už nie je potrebné aktivovať samostatne frázou „Hey Mercedes“. Mercedes-Benz pripravuje aj vlastnú navigáciu založenú na Google Maps. Namiesto kľúča môžete použiť miniaplikácie Apple s nainštalovanou aplikáciou Digital Vehicle Key.

Novinkou je servomotor ventilačných deflektorov. Elektronika reguluje smer prúdenia vzduchu podľa zvoleného režimu. Ale na rozdiel od Porsche si trieda E zachováva rukoväte na manuálne nastavenie deflektorov. Môžete si objednať audiosystém Burmester a režim činnosti pokročilého obrysového osvetlenia kabíny je teraz viazaný na pribalenú hudbu alebo šetrič obrazovky na obrazovkách. Panoramatická strecha s dvoma oddelenými časťami má otvárateľnú iba predná časť.

Interiér v druhom rade sa stal priestrannejším. Plus 17 mm v pozdĺžnom smere pre nohy a plus 5 mm pod stropom. Voliteľná štvorzónová klimatizácia umožňuje cestujúcim vzadu samostatne regulovať nielen teplotu a rozloženie prúdenia vzduchu, ale aj rýchlosť ventilátorov. Na ovládanie týchto funkcií je na konci stredového tunela nainštalovaný dotykový panel. No kdeže bez recyklovaných materiálov. Mercedes povedal, že sa budú používať pri výrobe dokončovacích materiálov.

Nová trieda E sa bude vyrábať v hlavnom závode spoločnosti v Sindelfingene, sedany by sa na európsky trh mali dostať toto leto. Odchádzajúci model radu W213 teraz stojí v Nemecku od 51 300 eur a nástupca bude zjavne drahší. Najbližšie sa objaví kombi a jeho cross verzia a meškať nebude ani sedan s dlhým rázvorom pre Čínu. Sľubujú, že ho ukážu už o pár mesiacov. Kupé a kabriolet sa ale rozdelia do samostatnej rodiny CLE, ktorá zároveň nahradí už ukončené dvojdverové verzie triedy C.