Nový hybridný systém debutuje v crossoveroch Renault.
7. mája 2025Spoločnosť Renault predstavila svoj hybridný systém E-Tech v roku 2020 a odvtedy predala viac ako 750 000 vozidiel s týmto pohonným ústrojenstvom. Teraz je nainštalovaný v rôznych modeloch, od hatchbacku Clio až po crossover podobný kupé Rafale. Teraz je pripravená druhá generácia systému E-Tech – vylepšená a efektívnejšia. Debutoval na príbuzných crossoveroch Renault Captur a Renault Symbioz.
Nový pohon sa nazýva E-Tech 160 a technika je úplne identická s pôvodným systémom. Nebolo oznámené nič zásadne nové, ale objavil sa nový benzínový motor: miesto atmosférického 1,6 „štvorvalca“ s distribuovaným vstrekovaním (94 koní, 150 Nm) nahradil modernejší atmosférický 1,8 s priamym vstrekovaním (109 koní, 172 Nm). Pri nízkych otáčkach poskytuje viac výkonu, takže pri bežnom každodennom používaní by mal byť úspornejší a tichší.

Benzínový motor má stále štartér-generátor, ktorý produkuje 15 kW (20 koní) a v prípade potreby pomáha otáčať kľukovým hriadeľom. Zachovaná bola trojhriadeľová robotická prevodovka bez synchronizátorov a spojky: prevody sa radia vačkovými spojkami, zatiaľ čo prípadné trhnutia vyhladzuje elektronika, ktorá koordinuje rýchlosť otáčania kľukového hriadeľa a trakčného elektromotora nainštalovaného za prevodovkou (stále produkuje 49 koní a 205 Nm). Pohon je stále iba na predné kolesá.

Výmena spaľovacieho motora umožnila zvýšiť celkový výkon systému zo 143 na 158 koní. Ďalšou novinkou je zvýšená kapacita 230-voltovej trakčnej batérie, ktorá sa nachádza v podlahe batožinového priestoru, z 1,2 na 1,4 kWh. Prechod na nový hybridný systém umožnil znížiť menovitú spotrebu paliva crossoverov zo 4,8 na 4,3 l/100 km. Zlepšila sa aj dynamika: hybridný Captur dokáže dosiahnuť rýchlosť 100 km/h za 8,9 s a väčší Symbioz za 9,1 s (predtým to bolo 10,6 s). Nakoniec sa zvýšila povolená hmotnosť prívesu zo 750 na 1 000 kg.

Zároveň crossover Renault Symbioz, ktorý bol predtým ponúkaný iba s hybridným systémom E-Tech, má teraz aj základnú benzínovú verziu. Má štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra (140 koní, 260 Nm) s 12-voltovým štartérom-generátorom, šesťstupňovú manuálnu prevodovku a pohon predných kolies. Dodávky všetkých nových verzií začnú v júli. Vo Francúzsku stojí hybridný Renault Captur E-Tech 160 od 30-tisíc eur, rovnaká suma sa pýta za základný Symbioz s manuálnou prevodovkou a nová hybridná verzia sa odhaduje na 34-tisíc eur.



