ABT vzkriesilo Audi Ur-quattro s piatimi valcami.
6. mája 2025Nemecká spoločnosť ABT je známa rôznym tuningom automobilov Volkswagen, hoci pravidelne vyrába komplexne upravené autá pod vlastnými názvami. Ale teraz sa spoločnosť po prvýkrát rozhodla vytvoriť restomod založený na predtým nenovom modeli. Špecialisti ABT vdýchli druhý život slávnemu kupé Audi quattro (alebo neoficiálne Ur-quattro, t. j. „prvé quattro“), ktoré v osemdesiatych rokoch žiarilo na rally tratiach.

V rokoch 1980 až 1991 bolo vyrobených celkovo 11 452 modelov Ur-quattro. Jeden z nich skončil koncom 80. rokov v rukách Hansa-Jürgena Abta, ktorý prevzal od svojho otca Johanna Abta vedenie tuningovej divízie ABT. Auto samozrejme dlho nezostalo v štandardnej výbave: bolo vybavené predĺženou karosériou, bielymi diskami z horčíkovej zliatiny a nárazníkmi zo športového modelu Audi Sport quattro. Hans-Jürgen Abt šoféroval auto približne tri roky, a preto považuje súčasný projekt restomod za „emocionálne dôležitý“ pre seba a celú spoločnosť.

Znovuzrodené kupé Audi Ur-quattro má v skutočnosti veľa spoločného s autom Hansa-Jürgena Abta. Napríklad aj jeho vzhľad napodobňuje verziu Sport quattro: má štylizované nárazníky, inú kapotu, predĺžené podbehy kolies, masívny spojler vzadu a charakteristické biele kolesá. Celá karoséria je však úplne nová a vyrobená z uhlíkových vlákien. Rázvor kolies však zostal štandardný, hoci skutočný model Audi Sport quattro má skrátený rázvor (vyrobilo sa iba 214 týchto áut, z toho 164 v cestnej špecifikácii).

Ale restomod od ABT sa môže pochváliť solídnym nárastom výkonu. Päťvalcový turbomotor pôvodných áut vyvíjal maximálne 220 koní, v modeli Sport quattro bol posilnený na 306 koní a oživené kupé má 530 koní! Pod jeho kapotou sa nachádza moderný motor 2,5 TFSI, prevzatý zo sériového modelu Audi RS3 (400 koní, 500 Nm) a upravený špecialistami z ABT. Spoločnosť bohužiaľ nezverejnila technické podrobnosti. Nie je ani jasné, ako je motor nainštalovaný, pretože pôvodné Ur-quattro malo pozdĺžne umiestnený motor, zatiaľ čo moderné RS 3 má priečne usporiadanie motora. Nie sú k dispozícii žiadne informácie o prevodovke, hoci je jasné, že restomod má pohon všetkých kolies (ako inak?). Uviedlo sa len, že na zlepšenie bezpečnosti bol nainštalovaný moderný systém ABS.
Bude sa to naozaj hodiť, pretože restomod je legálny na cestách a dokonca bude môcť získať nemecké evidenčné čísla so staromódnym písmenom H. Vyrobených bude iba 30 kusov oživeného auta. Navyše sa pôvodne plánovalo vyrobiť 25 kusov, ale všetky sa vypredali za tri hodiny, ktoré trvala prezentácia restomodu. Dodatočný náklad si však tiež rýchlo našiel kupcov.



