Nová Mazda CX-80 je veľké, luxusné a rodinné SUV.

Nová Mazda CX-80 je veľké, luxusné a rodinné SUV.

19. apríla 2024 0 Od spiatocka.sk

Pred dvoma rokmi sa Mazda vrátila ku klasickým autám s pozdĺžne uloženým motorom a prioritne pohonom zadných kolies. Prvorodeným z novej rodiny sa stala Mazda CX-60, zameraná predovšetkým na trhy Európy a Ázie. Ale hneď od začiatku boli v sortimente sľubované štyri modely. Špeciálne pre Severnú Ameriku sú pripravené veľké modely CX-90 a CX-70 s tromi, respektíve dvoma radmi sedadiel. A teraz prišiel štvrtý model, Mazda CX-80.

Rovnako ako základný model CX-60 je „osemdesiatka“ určená predovšetkým Európe a Ázii: na týchto trhoch bude hrať úlohu vlajkovej lode spoločnosti. Napríklad v Austrálii však bude Mazda predávať všetky štyri SUV súčasne. V každom prípade sa celé kvarteto bude vyrábať v jednom závode v Japonsku. A predsa vznik proeurópskej dvojice CX-60/CX-80 prebiehal podľa iného receptu ako pri amerických modeloch CX-70/CX-90.

Ak sa dve autá pre Ameriku líšia iba počtom sedadiel a vonkajším dekorom, ktoré majú rovnakú karosériu, potom má nová Mazda CX-80 skutočne originálnu karosériu. Veľkosťou sa nachádza medzi modelmi CX-60 a CX-70/CX-90. Dĺžka je 4995 mm, šírka 1890 mm (rovnako ako CX-60), výška 1710 mm. Rázvor náprav má zároveň rovnakých 3120 mm ako má americký pár (CX-60 má 2870 mm). Proporcie a karoséria všetkých štyroch áut sú, samozrejme, spoločné.

12

Palubná doska so širokouhlou obrazovkou multimediálneho systému (12,3 palca), virtuálnymi prístrojmi a drahou výbavou je požičaná z CX-60 bez zmien. Interiér môže mať sedem alebo šesť miest. V druhom prípade je druhý rad vybavený samostatnými „kapitánskymi“ kreslami a stredovou lakťovou opierkou. Sedadlá druhého radu majú pozdĺžne nastavenie v rozsahu 120 mm. Objem kufra je 258 litrov za tretím radom, 687 litrov so sklopeným tretím radom a 1971 litrov s dvomi sklopenými radmi.

V Európe sú pre CX-80 oznámené dve možnosti pohonu. Prvým je dobíjateľný hybrid e-Skyactiv PHEV: má štvorvalcový atmosférický Skyactiv-G 2,5 (190 k, 250 Nm), elektromotor (175 k, 270 Nm) a trakčnú batériu s kapacitou 17,8 kWh. Celkový výkon systému je 327 koní. To stačí na zrýchlenie na „stovku“ za 6,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 195 km/h, v čisto elektrickom režime dokáže hybrid prejsť až 63 km.

Druhou možnosťou je radový šesťvalcový turbodiesel Skyactiv-D 3.3 (254 k, 550 Nm) so 48-voltovým štartér-generátorom (16 k, 153 Nm). Trakčná batéria s kapacitou len 0,33 kWh je umiestnená pod sedadlom spolujazdca. Čas zrýchlenia na 100 km/h je 8,4 s, maximálna rýchlosť je 219 km/h. A pre Austráliu je prisľúbený aj šesťvalcový benzínový e-Skyactiv G 3,3 turbo motor. Všetky modifikácie sú vybavené osemstupňovou automatickou prevodovkou vlastnej konštrukcie. Pohon všetkých kolies je so spojkou JTEKT na prednej náprave, hoci na niektorých trhoch budú ponúkané aj jednoduché verzie s pohonom iba zadných kolies.

V Európe by sa mal predaj vozidiel Mazda CX-80 začať v septembri, do Austrálie sa autá dostanú koncom roka. Ceny sú už známe: napríklad v Nemecku začínajú od 51-tisíc eur (to je o 4 500 eur viac, ako pýtajú za CX-60) a vo Francúzsku so zvýšenými daňami na „neekologické“ autá od 63-tisíc eur.