Mercedes-Benz triedy V a Vito boli aktualizované súčasne.

Mercedes-Benz triedy V a Vito boli aktualizované súčasne.

1. augusta 2023 0 Od spiatocka.sk

Už deväť rokov sa vyrába veľká rodina minibusov Mercedes-Benz strednej triedy s kódom 447. Sortiment zahŕňa drahý a prestížny model triedy V, pracovnú verziu s názvom Vito, ako aj ich elektrické verzie EQV a eVito. Teoreticky sa dátum vydania novej generácie už blíži, ale mešká: plne elektrická rodina na špeciálnej modulárnej platforme Van.EA (Van Electric Architecture) bude pripravená až v roku 2026. Súčasná generácia preto prešla druhou modernizáciou. Navyše sa ukázalo, že je model oveľa väčší ako prvý pred štyrmi rokmi.

Najzaujímavejšie nové veci sa, samozrejme, dostali do triedy V (vrátane karavanu Marco Polo), ktorá sa stala ešte bohatšou a luxusnejšou. Hoci v posledných troch rokoch, počas ktorých bola z ponuky vyradená základná verzia V 200 d a manuálna prevodovka, došlo v tomto smere k intenzívnemu pohybu, na zozname príplatkov sa objavilo vzduchové odpruženie. Zároveň rástla aj základná cena: ak pred štyrmi rokmi stála trieda V v Nemecku od 37-tisíc eur, teraz je to minimálne 59-tisíc! A po restylingu bude ešte viac.

Hlavnou novinkou je ďalšia tvár so zväčšenou maskou chladiča. Pre rôzne stupne výbavy sú pripravené ich vlastné verzie mriežky chladiča a predného nárazníka a vrcholná verzia Exclusive teraz vpredu úplne vyzerá ako trieda S predchádzajúcej generácie (W222), pretože za prvé raz v histórii triedy V má trojcípu hviezdu nainštalovanú na kapote a nie v mriežke.

Medzi príplatkami sa objavili matrixove svetlomety Multibeam (84 diód na každej strane) a ľavé posuvné dvere sú teraz súčasťou základného balíka. Zadné svetlá našli nový dizajn, zmenil sa zadný nárazník, na dverách batožinového priestoru sa objavila dodatočná chrómová lišta. Prepracovaná bola kolekcia kolies z ľahkých zliatin (od 17 do 19 palcov v priemere) a paleta farieb karosérie.

Nový interiér je po vzore automobilov Mercedes s dvomi obrazovkami (každá 12,3 palca) kombinovanými na plochom paneli. Upravené bolo umiestnenie ventilačných otvorov a niektorých kláves. Štandardne je nainštalovaná najnovšia verzia multimediálneho systému MBUX (hlasové ovládanie, široká škála online funkcií) s dotykovým displejom, no na stredovej konzole je zachovaný samostatný touchpad, hoci sa ho autá Mercedes postupne zbavujú. Rozšírila sa ponuka elektronických asistentov vodiča.

„Pracovný“ Mercedes-Benz Vito bol aktualizovaný v rovnakom duchu, ale podľa skromnejšieho programu. Naďalej sa ponúka ako mikrobus (Tourer), dodávka alebo kombi s dvoma radmi sedadiel (Mixto). Pre Vito sú po prvýkrát ponúkané aj maticové svetlomety, ako aj elektrické zadné výklopné dvere.

Interiér Vita je nový, no nie rovnaký ako Trieda V. Zachovala sa tu tradičná architektúra s analógovými prístrojmi a samostatnou obrazovkou multimediálneho systému MBUX (10,25 palca), ktorý je súčasťou základnej výbavy. Štandardná výbava odteraz tiež poskytuje tlačidlo štartovania motora, multifunkčný volant a poloautomatickú klimatizáciu a pre verzie s „automatickou“ si môžete objednať elektromechanickú ručnú brzdu, ako v triede V.

Bohužiaľ, Mercedes-Benz zatiaľ neprezradil podrobné informácie o technike. S najväčšou pravdepodobnosťou zostala nezmenená. Trieda V sa teraz ponúka len s turbodieselom 2,0 a deväťstupňovým „automatom“, k dispozícii sú verzie V 220 d (163 k), V 250 d (190 k) a V 300 d (237 k) a na výber je pohon zadný alebo 4×4. Elektrické EQV má na prednej náprave len jeden elektromotor (204 k), no môžete si zvoliť kapacitu batérie 60 alebo 90 kWh.

Mercedes Vito má širšiu variabilitu. Existuje 1,7 diesel (102 alebo 136 k) pre autá s predným náhonom a rovnaký dvojlitrový motor (136-237 k) pre verzie s pohonom zadných alebo všetkých kolies a zachovaná je aj manuálna prevodovka. Elektrické eVito môže byť vybavené motorom s výkonom 116 alebo 204 k. Podrobnosti o preštylizovanom sortimente by sa však mali objaviť bližšie k začiatku predaja, ktorý je naplánovaný na neskorú jeseň.

Mimochodom, ak elektrické EQV a eVito o tri roky ustúpia novým modelom, tak existujúce naftové minibusy Mercedes sa budú vyrábať (a modernizovať) oveľa dlhšie. Veď podľa prognózy spoločnosti by aj v roku 2030 mala len polovica predajov v tomto segmente pochádzať z elektromobilov.