Mazda MX-30 už aj s rotačným motorom Wankel. Ako funguje?

Mazda MX-30 už aj s rotačným motorom Wankel. Ako funguje?

13. januára 2023 0 Od spiatocka.sk

Od roku 1967 do roku 2012 Mazda vyrobila 1,9 milióna vozidiel s motormi s rotačnými piestami pomenovanými po inžinierovi Felixovi Wankelovi. Japonská spoločnosť sa tohto motoru držala dlhšie ako ostatné, no pred jedenástimi rokmi to tiež vzdala. Zvýšená spotreba oleja, vysoké náklady na záručné povinnosti a neschopnosť dodržiavať prísnejšie ekonomické normy ukončili motor Wankel. Japonskí inžinieri však po prestávke predsa len priviedli Wankelov motor späť k životu, aj keď v trochu inej úlohe. Hybridné SUV Mazda MX-30 R-EV vybavené novým motorom s rotačnými piestami debutovalo na autosalóne v Bruseli.

Teraz je naozaj nemožné použiť Wankel ako hlavný zdroj ťahu z vyššie uvedených dôvodov. Ale rotačný motor je stále veľmi kompaktný a vyvážený, takže sa ho japonskí inžinieri rozhodli použiť ako palubný generátor na dobíjanie batérie elektrického vozidla. V tomto prípade rotačný motor takmer vždy pracuje v ustálenom stave, čo môže výrazne znížiť spotrebu oleja a škodlivé emisie.

 

Doteraz bola MX-30 s čisto elektrickým pohonom. Druhou v rade sa stala verzia pod dlhým názvom Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV.

Ide o sériový hybrid. Otáčanie kolies má na starosti elektromotor na prednej náprave, ktorý produkuje 166 koní a 260 Nm oproti 145 k a 271 Nm pre čisto elektrickú verziu. Rotačný motor je inštalovaný pod kapotou a nemá žiadne mechanické spojenie s kolesami. Poháňa iba generátor, ktorý dobíja batériu.

 Samotný rotačný motor má index 8C a iba jednu verzou s pracovným objemom 830 kubických centimetrov. Napríklad motor Renesis v najnovšom športovom aute Mazda RX-8 bol dvojdielny so zdvihovým objemom 1,3 litra. Polomer rotora je 120 mm, jeho hrúbka je 76 mm a šírka celého motora je len 840 mm. Je vybavený systémom priameho vstrekovania paliva a recirkuláciou výfukových plynov. Výkon je iba 75 koní pri 4700 ot./min., ale na generátor to stačí.

Pod podlahou kabíny je batéria s kapacitou 17,8 kWh (oproti 35,5 kWh pri čisto elektrickej verzii), plné nabitie by malo stačiť na 85 km. A ak vezmeme do úvahy predĺženie jazdy a 50-litrovú nádrž (inštalovaná pod zadným sedadlom), dojazd je približne 600 km oproti 200 km pre elektromobil. Batériu môžete aj nabíjať.

Rotačný hybrid R-EV sa ukázal byť o niečo ľahší ako elektromobil. Pohotovostná hmotnosť je 1703 kg oproti 1720 kg. Maximálna rýchlosť je tiež obmedzená na 140 km/h. Výkonnejší elektromotor však umožnil skrátiť čas zrýchlenia na „stovku“ z 9,7 na 9,1 s. Na výber sú jazdné režimy Normal (hybrid), EV (elektrický) a Charge (na šetrenie batérie).

Navonok aj v kabíne je hybrid takmer na nerozoznanie od ostatných variantov modelu MX-30. Hlavným vizuálnym znakom unikátnej úpravy teda budú štítky na predných blatníkoch v podobe štylizovaného rotora s vpísaným písmenom „e“. Európa sa stala prioritným trhom pre rotačný hybrid Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, kde sa predaj začne v lete. Uvádza sa, že cena takéhoto hybridu sa nebude líšiť od elektrickej verzie. Napríklad v Nemecku si za takú Mazdu pýtajú minimálne 36-tisíc eur.