Máme tu tretiu generáciu Porsche Panamera. Čo prináša novinka?

Máme tu tretiu generáciu Porsche Panamera. Čo prináša novinka?

25. novembra 2023 0 Od spiatocka.sk

Druhá generácia Panamery vydržala na montážnej linke potrebných sedem rokov a teraz je pripravená ustúpiť svojej dedičke. Formálne bola teraz predstavená tretia generácia, no v skutočnosti je to výsledok modernizácie predchádzajúcej Panamery z roku 2016. V očakávaní prechodu na elektrické vozidlá idú automobilky čoraz viac cestou evolúcie existujúcich áut so spaľovaním. Vozidlá so spaľovacím motorom Porsche nie sú výnimkou.

Vo svojej tretej generácii si Panamera zachováva rovnakú päťdverovú štruktúru karosérie, hoci vonkajšie diely karosérie sú prepracované. Dizajnéri sa snažili dať liftbacku črty sedanu s malým úsilím, zmenili tvar dodatočných bočných okien v zadných stĺpikoch a zamaskovali rám skla pri piatych dverách (zväčšila sa plocha samotného skla). Šírka (1937 mm) a výška (1423 mm) auta sa nezmenili a dĺžka tretej generácie päťdverových dverí prevyšuje predchádzajúci model o neviditeľné 3 mm: teraz 5052 mm pre základnú verziu a 5202 mm pre verziu Executive s dlhým rázvorom.

Svetlá sú však úplne nové. Zadné majú teraz rovnakú hrúbku po celej svojej šírke a vpredu sú štandardne inštalované matricové svetlomety. Za príplatok sú HD matrice (32 tisíc pixelov v každom svetlomete), natáčanie je 600 metrov do diaľky. Verzie s názvom Turbo majú tradične mierne odlišný dizajn prednej časti s dvojitými lištami LED pásikov v nárazníku.

Interiér je vyrobený s použitím rovnakej architektúry Porsche Driver Experience, ktorá je už známa z elektrického sedanu Taycan a obnoveného SUV Cayenne. Na palubnej doske je zakrivený prístrojový displej bez priezoru (12,6 palca) a pre spolujazdca je za príplatok ponúkaný osobný displej multimediálneho systému (10,9 palca) a len na ňom môžete sledovať videá počas jazdy.

Volič prevodovky sa presunul zo stredového tunela na predný panel, čím sa uvoľnil priestor pre priehradky na odkladanie drobností. Ovládanie klimatizačného systému má niekoľko analógových prepínačov, ale väčšina kláves je dotyková. Rovnako ako Cayenne, aj možnosť štartovania motora umiestnená naľavo od volantu ustúpila obyčajnému tlačidlu. Zadný rad je štandardne určený pre dvoch pasažierov a je zadné sedadlá sú v základe vyhrievané.

Podvozok prešiel rozsiahlymi zmenami, hoci architektúra zavesenia je rovnaká (dve priečne ramená vpredu a päť vzadu). Panamera už nebude mať pružinové odpruženie, odteraz má základná verzia podvozok PASM (Porsche Active Suspension Management) s adaptívnymi tlmičmi (majú samostatné ventily pre odskok a kompresiu) a dvojkomorové vzduchové pružiny. Mimochodom, autá druhej generácie mali trojkomorové vzduchové vzpery. Za príplatok, ako predtým, si môžete objednať natáčanie zadných kolies.

A tu je hlavná novinka, príplatkový podvozok Porsche Active Ride. Je viazaný na 48-voltovú elektrickú sústavu, takže je dostupný len pre hybridné verzie. Toto je ale plnohodnotné aktívne odpruženie! Všetky tlmiče sú pripojené k jedinému hydraulickému systému s elektrickým čerpadlom: elektronika môže ovládať každú vzperu a nielen vyrovnávať polohu karosérie nad vozovkou, čím bojuje proti náklonom, ale dokonca poskytuje „reverzné nakláňanie“ v zákrutách. Približne rovnako ako Mercedes s odpružením ABC alebo MBC. Mimochodom, aktívne odpruženie Panamery má jednokomorové vzduchové pružiny na zníženie hmotnosti.

Čo sa týka hybridov, štyri modifikácie novej Panamery budú mať modernizovaný systém E-Hybrid, no zatiaľ bola predstavená len jedna z nich. Porsche Panamera Turbo E-Hybrid má upravený motor V8 4.0 biturbo s výkonom 519 koní. Namiesto dvojice dvojprúdových turbodúchadiel sú teraz dve jednoprúdové turbodúchadlá (to by malo znížiť škodlivé emisie a extrémne znížiť spotrebu paliva), kľukový hriadeľ a piesty sú zosilnené, tlak vo vstrekovacom systéme sa zvyšuje z 250 na 350 barov a v spaľovacej komore zo 120 na 140 barov.

Vylepšené boli aj elektrické komponenty. Elektromotor je teraz plne integrovaný do osemstupňového „robota“ PDK (to umožnilo stratiť 5 kg hmotnosti) a jeho špičkový výkon bol zvýšený zo 136 koní a 400 Nm až do 191 k a 450 Nm. Výsledkom je, že hybridný systém produkuje celkovo 680 koní a 930 Nm oproti 700 k a 870 Nm pre predchádzajúcu vrcholnú verziu Turbo S E-Hybrid. Kapacita batérie sa zvýšila zo 14,1 na 25,9 kWh, plné nabitie by malo stačiť na 91 km jazdy v elektrickom režime (podľa cyklu WLTP). A v hybridnom režime dokáže taká Panamera s pohonom všetkých kolies zrýchliť na „stovku“ za 3,2 sekundy a dosiahnuť 315 km/h.

V ponuke sa objaví aj osemvalcová verzia bez hybridného „doplnku“ , ale len pre niektoré trhy. Nateraz sú prezentované iba základné modifikácie Panamery a Panamery 4 (s pohonom zadných, resp. všetkých kolies). Ich motor V6 2,9 biturbo bol upravený podľa rovnakého programu ako V8, vďaka čomu sa výkon zvýšil z 330 na 353 koní a krútiaci moment zo 450 na 500 Nm. Liftback s pohonom zadných kolies dokáže zrýchliť na 100 km/h za 5,1 s, maximálna rýchlosť je 272 km/h a auto s pohonom všetkých kolies zrýchli na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 270 km/h.

Tretia generácia Panamery sa na európskom trhu objaví v marci budúceho roka. Objednávky sú však už otvorené a boli oznámené ceny. Základná verzia v Nemecku stojí od 107 800 eur, Panamera 4 od 111 900 eur a Panamera Turbo E-Hybrid od 192 500 eur.