Elektrický Rolls-Royce Spectre bol predstavený. Bude aj elektrika luxusná?

Elektrický Rolls-Royce Spectre bol predstavený. Bude aj elektrika luxusná?

21. októbra 2022 0 Od spiatocka.sk

Rolls-Royce sa parížskeho autosalónu nezúčastnil, zrejme preto, aby sa nezamiešal do davu čínských premiér. Briti však práve v dňoch výstavy svoju dôležitú novinku odtajnili. Prvý elektrický model sa predstavuje pod názvom Spectre, teda po francúzsky „ghost“. Vozidlo odštartovalo éru Rolls-Royce 3.0, hoci za prvý stupeň sa nepovažuje vzhľad prvého auta Rolls-Royce v roku 1904, ale štart súčasnej spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars v januári 2003. Etapa 2.0 začala v roku 2017 vydaním nového Phantoma a stále pokračuje. No a práve teraz začína tretia etapa.

Rolls-Royce experimentuje s elektrickými vozidlami už viac ako desať rokov, pretože ešte v roku 2011 bol predstavený prototyp Rolls-Royce 102EX, teda elektrický Phantom, no vtedy už bol len jeden prototyp. Aj keď by sa zdalo, že elektrický pohon pre Rolls-Royces je práve nepotrebný. Koniec koncov, táto značka sa počas svojej histórie snažila vyrábať autá s minimálnou úrovňou hluku a vibrácií. Odklon od spaľovacieho motora v prospech elektromotorov umožňuje v tomto smere obrovský skok. Teraz sa Rolls-Royce na batérie stáva realitou.

Dvojdverový Rolls-Royce Spectre nahradí model Wraith, ktorého výroba sa práve chýli ku koncu (objednávky sa uzatvárajú na jar). Obe vozidlá majú rovnaký tvar karosérie so skosenou strechou (fastback). Aj keď vývojári radšej nazývajú Spectre duchovným dedičom Rolls-Royce Phantom Coupe, ktorý sa vyrábal v rokoch 2008 až 2016. Pokiaľ ide o veľkosť, elektromobil sa ukázal byť práve medzi týmito dvoma modelmi. Dĺžka je 5453 mm, šírka 2080 mm, výška 1559 mm. Veľkosť rázvoru je 3210 mm.

Našťastie Spectre nie je taký radikálny ako  elektrický koncept Rolls-Royce 130EX spred šiestich rokov. Spoločnosť sa neodvážila navrhnúť revolúciu, takže skutočný Rolls-Royce je v elektromobile absolútne rozpoznateľný. Stále existuje veľa evolučných zmien. Svetlá sú teraz obrátené so zatmavenými hlavnými svetlometmi. Tradičná mriežka na prednej časti je zachovaná, na osvetlenie je v nej zabudovaných 22 LED diód, za ňou však už nie je žiadny chladič. Táto „doska“ sa stala najširšou v histórii Rolls-Roycov, no je to len kompenzácia zníženej výšky.

Inžinieri odviedli dobrú prácu na aerodynamike. Vyhladené rohy, hladké povrchy a dokonca optimalizovaný tvar sošky na kapote umožnili dosiahnuť veľmi slušný koeficient Cd 0,25, hoci inžinieri pôvodne očakávali údaj 0,26. Dvere sa stále otvárajú proti pohybu a zároveň vytvorili rekord. Ich dĺžka dosahuje 1,5 metra! Štandardné kolesá sú 23-palcové.

Štvormiestny interiér je vyzdobený rovnako ako moderné benzínové Rolls. Zachovaná zostala plne analógová klimatizačná jednotka, výfukové páčky v deflektoroch ventilácie a hrana na stĺpiku riadenia na prepínanie režimov prevodovky. Zariadenia sú stále virtuálne, ale iné modely spoločnosti už takéto zariadenia majú. Hviezdny dekor je teraz možné objednať nielen na strop, ale aj na dvere (po 5876 LED) a bočné steny. A v paneli pred spolujazdcom je vyložených 5 500 svetelných bodov.

Elektromobil je postavený na rovnakej „architektúre luxusu“, na ktorej sú postavené moderné modely Phantom, Ghost a Cullinan. Ide o priestorový rám s hliníkovými panelmi karosérie. Ako dodatočné odhlučnenie kabíny bola použitá batéria s hmotnosťou približne 700 kg inštalovaná pod podlahou a jej mohutný rám umožnil naraz zvýšiť tuhosť karosérie o 30 %. Kuriózne je aj to, že prechod od spaľovacích motorov na elektrický pohon viedol k zvýšeniu celkovej dĺžky použitých elektrických rozvodov v aute z 2 km pri súčasnom Rollse na 7 km.

Vzduchové odpruženie s názvom Planar má jednu dôležitú inováciu. Sú tu otvárateľné ochranné rámy proti prevráteniu. Ak pri SUV umožňuje takýto systém zvýšiť vertikálny zdvih kolies, tak v prípade Rolls-Royce je cieľ iný. Stabilizátory sa otvárajú pri jazde v priamom smere, aby bolo pruženie skutočne nezávislé. Vibrácie z jedného kolesa sa neprenášajú na druhé. Systém ovládania pruženia je spojený s volantom a pred zákrutou elektronika preventívne zatvára stabilizátory.

Spectre má štyri elektromotory s celkovým výkonom 585 koní a 900 Nm, ale nie sú tu žiadne triky ako vektorovanie ťahu alebo športový režim. O tom Rolls-Royce nie je. Kapacita batérie je 120 kWh, približný dojazd je 520 km podľa cyklu WLTP. Z nuly na „stovku“ dokáže elektromobil s pohotovostnou hmotnosťou 2975 kg zrýchliť za 4,5 sekundy. Všetky tieto parametre sa však ešte môžu zmeniť, pretože testovací program je zatiaľ dokončený len na 55 % a pred nami je ešte veľa dolaďovacích fáz. Dodávky vozidiel zákazníkom začnú až v štvrtom štvrťroku 2023. Cena Spectre sa pohybuje medzi modelmi Cullinan a Phantom a začína na približne 275 000 £.

V budúcnosti budú všetky nové vozidlá Rolls-Royce len elektrické. Súčasné benzínové modely  Phantom, Cullinan, Ghost sú stále relatívne čerstvé, takže sa budú naďalej vyrábať, pričom sa očakávajú plánované aktualizácie a nové úpravy. A až po dokončení životných cyklov budú tieto modely nahradené elektrickými vozidlami. Rolls-Royce očakáva, že do konca roku 2030 bude plne elektrický.