Test: Alfa Romeo Stelvio, názov má zaslúžený
27. apríla 2017Auto na test zapožičala spoločnosť GRIF spol. s r. o.
Nebudem už písať, že SUV je v trende a Alfa bola nútená spraviť svoje prvé SUV. To už každý vieme a prejdeme k veci. Na mnohých stránkach som čítal, že Alfa Romeo Giulia je výborné šoférske auto. Ale ako na tom bude Stelvio? Táto otázka mi chodila po rozume už dlhú dobu. No jediný spôsob ako to zistiť, je Stelvio vyskúšať.
Autá Alfa Romeo už aj v minulosti patrili medzi nádherné autá. Ani sa niet čomu čudovať. Predsa Taliani patria medzi špičku. No na Stelvio si musí spraviť názor každý sám. Mne osobne chýba poriadny výstredný dizajn. Auto neukazuje na ceste svoju hrdosť, že ono bude to, ktoré vie jazdiť. Ale to je otázka vkusu. V interiéri to už je o niečom inom. Ako prvé ma zaujme tojramenný športový volant, ktorý ma jednu nádhernú špecialitku. A to je tlačidlo na zapnutie a vypnutie motora. Materiály sú kvalitné proti tomu nemám žiadnu výhradu. Jedine tak uchytenie veka lakťovej opierky vpredu by mohlo byť z lepšieho plastu. Ale dosť už o dizajne. Idem radšej jazdiť.
Pod kapotou pracuje zážihový štvorvalec 2,0 prepĺňaný turbom s výkonom 280 koní a kruťakom 400 Nm. Výkon sa prenáša na obe nápravy pomocou 8-stupňovej automatickej ZF prevodovky. Za normálnych okolností sa prenáša 100% na zadnú nápravu. No ak náhodou zadok prešmykuje dokáže systém preniesť výkon v pomere 60:40 v prospech predu.
Aj Stelvio chce byť športovcom podľa svojej menšej sestry. V nízkych rýchlostiach ide riadenie ľahko, v pohode zaparkujem a ani vyjazdené koľaje mi neprekážajú. Pruženie je tiež komfortné. Akurát keď je niekde cesta viac vlnitá Stelvio dosadne trochu tvrdšie. Ale keď sa pridá na tempe riadenie je tuhšie a presne ide kam chcem. Vo vyššej rýchlosti je riadenie ako na motokáre. Dvojliter dokáže auto hnať dopredu pekne rýchlo. Ale treba ho držať v otáčkach. V spodných otáčkach skoro vôbec neťahá a aj pri kľudnej jazde by sa zišla väčšia pružnosť motora. Prevodovka tiež drží otáčky zbytočne nízko. Lenže ak zapnem športovejší režim na koliesku pod prevodovou pákou, tak zisťujem že jej pánom som ja. V manuálnom režime bez môjho povelu nepreradí a kedykoľvek sa rozhodnem podradiť, ona to okamžite bez váhania spraví. Taktiež aj v automatickom režime radí rýchlo bez zaváhania či nejakého cukania.
Alfe sa podarilo spraviť SUV, ktoré je v srdci stále Alfa. Zamrzí horšia pružnosť motora a ani zvuk nieje bohvie čo. No na ďalšej strane svojim športovým charakterom sa odmení šoférovi výborným riadením, super prevodovkou a všestrannosťou, ktorú má SUV ponúkať. Možno tá kultivovanosť motora sa dá vyriešiť naftovým motorom.