BMW M3 je prvýkrát s karosériou kombi. Čo ponúkne táto praktická stíhačka?
23. júna 2022BMW už vyrábalo M-kombíky, no takú možnosť mal len starší model M5 a to len v generáciách E34 a E61. Pokus o vytvorenie praktického M3 sa uskutočnil v roku 2000. Potom bol postavený plne funkčný prototyp BMW M3 Touring série E46 s radovým šesťvalcom 3,2 (343 k). Ale toto auto nebolo sériové. Až teraz päťdverová verzia M3 ponuku doplnila.
K prvému oznámeniu BMW M3 Touring došlo takmer pred dvoma rokmi. Hoci kombi v konečnom dôsledku nemá zásadné technické rozdiely od ostatných áut rodiny M3 / M4, inžinieri venovali všetok uplynulý čas dôkladnému jazdnému dolaďovaniu auta. Popri tom vytvorili formálny rekord okruhu Nurburgring. Továrenský pretekár Jörg Weidinger zajazdil jedno kolo v predsériovom aute za 7 minút a 35,060 sekundy. BMW M3 Touring sa tak stalo najrýchlejším kombi na Nordschleife, pričom tento titul ubralo päťdverovému Mercedesu-AMG E 63 S a zlepšilo svoj výsledok naraz o desať sekúnd.
Podobne ako BMW M4 Cabrio je aj nové kombi ponúkané v jedinej verzii s pohonom všetkých kolies, ktorá má dlhý názov BMW M3 Competition Touring s M xDrive. To znamená, že pod kapotou je nainštalovaný 3.0 biturbo motor (510 k, 650 Nm), ktorý spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom M xDrive. Lamelová spojka zapája predné kolesá len v prípade potreby, pričom zachováva jazdný charakter pohonu zadných kolies.
Na zadnej náprave je nainštalovaný elektronicky riadený aktívny M-diferenciál a nechýba ani drift režim, pri ktorom je vypnutý pohon predných kolies spolu so stabilizačným systémom. Za príplatok si môžete objednať elektronický systém M Drift Analyzer, ktorý vám pomôže zvládnuť driftovanie. Všetko je ako v sedanoch, kupé a kabrioletoch. Odpruženie je štandardne vybavené adaptívnymi tlmičmi, za príplatok sú ponúkané karbón-keramické brzdy. Svetlá výška je rovnaká 122 mm ako u príbuzných M-modelov.
Kombi má nový interiér, ktorý debutoval na aktualizovaných BMW radu 3 len pred mesiacom. Na prednom paneli sú pod jedným sklom dve obrazovky. Prístrojový displej má uhlopriečku 12,3 palca a dotyková obrazovka multimediálneho systému má uhlopriečku 14,9 palca. Základná výbava obsahuje kožený interiér, elektrické predné sedadlá a trojzónovú klimatizáciu.
Pokiaľ ide o schopnosti nákladu a pasažierov, BMW M3 Touring nie je o nič horšie ako menej výkonné kombi tretej série. Objem kufra je od 500 do 1510 litrov, v základnej výbave je trojdielne zadné sedadlo (delené v pomere 40:20:40) a servopohon piatych dverí, zadné okno je možné otvárať samostatne pre nakladanie drobných predmetov. Mimochodom, M3 Touring má štandardne čiernu strechu a len za príplatok bude lakovaná vo farbe karosérie.
Ukázalo sa, že kombi je o 85 kg ťažšie ako podobný sedan s pohonom všetkých kolies, 1865 kg v prevádzkovom stave oproti 1780 kg. Trochu sa zhoršila aj aerodynamika. Koeficient Cx sa zvýšil z 0,34 na 0,36. Preto je BMW M3 Touring z hľadiska dynamických schopností horšie ako štvordverové M3. Čas zrýchlenia na 100 km/h sa zvýšil z 3,5 na 3,6 s a kombi zrýchli na 200 km/h za 12,9 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, no s balíkom M Driver’s Package sa limit posunie na 280 km/h, hoci sedan môže dosiahnuť 290 km/h.
Hlavným trhom pre BMW M3 Touring kombi bude Európa a hlavným konkurentom bude Audi RS 4 Avant (450 k) s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou. Nová generácia modelu Mercedes-AMG C 63 bude mať aj päťdverovú verziu (debut sa očakáva veľmi skoro) a navyše je tu interný konkurent BMW Alpina B3 Touring. Táto verzia má takmer rovnaký motor 3,0 biturbo (495 k) ako M3, zrýchli na 100 km/h za 3,7 sekundy, pričom jej chýba obmedzovač rýchlosti a dokáže dosiahnuť 302 km/h. Výroba vozidiel sa začne v novembri. Očakáva sa, že vyvolávacia cena presiahne 100-tisíc eur, pretože sedan BMW M3 s pohonom všetkých kolies teraz stojí od 97-tisíc.