Kupé Prodrive P25 sa stalo najdrahšou verziou Imprezy.

Kupé Prodrive P25 sa stalo najdrahšou verziou Imprezy.

21. júna 2022 0 Od spiatocka.sk

Legendárne súťažné vozidlo Subaru Impreza WRC má už 25 rokov. Prvé autá sa na pretekárske dráhy dostali v roku 1997. Vývojom a konštrukciou týchto áut sa zaoberala britská spoločnosť Prodrive, ktorá teraz na počesť výročia pripravila najrýchlejšiu a najpokročilejšiu verziu prvej generácie Imprezy. Nový model s názvom Prodrive P25 bol reinkarnáciou Subaru Impreza 22B STi z roku 1998, čo bola vlastne cestná verzia rally auta.

Restomod vyvinuli technický riaditeľ Prodrive David Lapworth a dizajnér Peter Stevens, ktorí v deväťdesiatych rokoch pracovali na pretekárskej Impreze WRC. Nový športový automobil Prodrive P25 však nie je postavený od nuly. Na základe podvozku a karosérie pôvodného kupé Subaru Impreza WRX zostalo zachované sériové číslo aj cestné hodnotenie. Ale všetko ostatné sa v skutočnosti robí odznova.

Karoséria je oveľa ľahšia. Kapota, strecha, všetky štyri blatníky, veko kufra, prahy, kryty zrkadiel, nárazníky a zadné krídlo sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Množstvo vedľajších prvkov je z iných kompozitov. Namiesto olovenej batérie je nainštalovaná kompaktná lítium-iónová batéria. Interiér je štvormiestny, ale obloženie dverí a rámy sedadiel sú z uhlíkových vlákien. Na niektoré dekorácie je použitý rovnaký materiál a namiesto štandardných prístrojov je nainštalovaný displej s vlastnou grafikou. V dôsledku toho pohotovostná hmotnosť kupé Prodrive P25 nepresahuje 1 200 kg. To je o 70 kg menej ako pri továrenskom modeli Impreza 22B STi.

Namiesto 2,2 turbo motora s výkonom 280 k a päťstupňovou prevodovkou pripravil Prodrive nový pohonný agregát. Jeho základom je moderný 2,5-litrový turbomotor Subaru, no vymenené sú piesty, ojnice, tesnenia a celý mechanizmus rozvodu plynu s fázovými meničmi. Namontované je turbodúchadlo Garrett a výfukový systém Akrapovič vyrobený z ocele a titánu. Výkon nového motora presahuje 400 koní a 600 Nm.

Prevodovka je šesťstupňová sekvenčná s páčkami a poloautomatickým radením. Radenie trvá len 80 milisekúnd. K dispozícii je pretekársky Launch Control, v ktorom sa prvé tri prevodové stupne prepínajú v plne automatickom režime a zrýchlenie na 100 km/h trvá menej ako 3,5 sekundy. K dispozícii je niekoľko jazdných režimov. Poháňané sú všetky štyri kolesá s nastaviteľným stredovým diferenciálom, ale samostatná spojka dokáže vypnúť pohon zadných kolies pri použití hydraulickej ručnej brzdy. Nechýba ani civilná elektrická parkovacia brzda. Samozrejmosťou je samosvor vpredu aj vzadu.

Podvozok so vzperami McPherson si zachoval základnú architektúru, ale všetky prvky zavesenia boli vyrobené úplne od začiatku. Rozchod bol rozšírený, geometria bola prepracovaná. Prodrive P25 má tlmiče Bilstein so samostatným tlmením kompresie a odskoku a základné pružiny a stabilizátory prispôsobené vozovke. Brzdy AP Racing so šesťpiestikovými strmeňmi na prednej náprave a štvorpiestikovými na zadnej náprave, Kotúče majú priemer 380 mm a 350 mm, resp. štandardné pneumatiky sú Bridgestone Potenza 235/35 R19.

Prvý prototyp kupé Prodrive P25 sa ukáže na Goodwood Festival of Speed, ktorý sa uskutoční tento týždeň. Skúšky však ešte nie sú ukončené, takže výroba vozidiel sa začne koncom roka. Továreň Prodrive v Banbury vyrobí 25 týchto športových áut. Cena každého je 460 tisíc libier šterlingov. Teda je to aj najdrahšia Impreza v histórii, veď aj zberateľské autá Subaru Impreza 22B STi sa dnes na aukciách predávajú len za 200-300-tisíc dolárov.