Aston Martin DBX má novú špičkovú verziu S.

Aston Martin DBX má novú špičkovú verziu S.

2. mája 2025 0 Od spiatocka.sk

Po minuloročnej modernizácii zostala SUV Aston Martin DBX už len jedna verzia – najvýkonnejšia s indexom DBX707. Teraz majú zákazníci opäť na výber: predstavený bol ešte zlejší a extrémnejší Aston Martin DBX S, ktorý potvrdil svoj titul najvýkonnejšieho čisto benzínového SUV na trhu a opäť raz porazil Ferrari Purosangue (725 koní).

Ako základ bola použitá modifikácia DBX707, ale bolo vykonaných veľa úprav. Napríklad 4,0-litrový motor AMG V8 s dvoma turbami má nové, väčšie turbodúchadlá (ako hyperšportové auto Aston Martin Valhalla) a voľnejší výfuk. Spolu s ďalšími nastaveniami to umožnilo zvýšiť výkon zo 707 na 727 koní, hoci krútiaci moment zostal nezmenený (900 Nm). Deväťstupňová automatická prevodovka s mokrou spojkou namiesto meniča krútiaceho momentu získala agresívnejšie nastavenie, pričom radenie nahor prebieha pri vyšších otáčkach. Pohon všetkých kolies so spojkou na prednej náprave bol tiež prekalibrovaný.

Dôležitým vylepšením je nový mechanizmus riadenia: volant sa stal ostrejším (2,5 otáčky z dorazu do dorazu namiesto 2,6), ale zároveň sa zväčšil uhol natočenia kolies, čo znížilo polomer otáčania z 12,4 na 12 m. Vzduchové odpruženie s aktívnymi stabilizátormi získalo ďalšie nastavenia: uvádza sa, že uhol nakláňania v zákrutách nepresahuje 1,5 stupňa. Rovnako ako v prípade modelu DBX700 sú štandardne montované karbónovo-keramické brzdy s kotúčmi s priemerom 420 mm vpredu a 390 mm vzadu.

Vizuálne je nové DBX S najľahšie rozpoznateľné podľa jemnej mriežky chladiča a odlišného zadného nárazníka, v ktorom sú dvojité výfukové potrubia umiestnené vertikálne a nie horizontálne ako predtým. Predný rozdeľovač a zadný difúzor boli kompletne prepracované, aerodynamické obloženie na prahoch bolo zmenené a priemer kolies sa zväčšil z 22 na 23 palcov. Interiér sa vyznačuje rozšíreným obložením z Alcantary a uhlíkových vlákien a množstvom ozdôb v tvare S.

Pohotovostná hmotnosť Aston Martin DBX S je rovnakých 2245 kg ako pri verzii DBX707. To znamená, že dynamika zostala prakticky nezmenená: maximálna rýchlosť je rovnakých 310 km/h, zrýchlenie na 100 km/h trvá rovnakých 3,3 s a iba v šprinte na 200 km/h je zisk badateľný: 11,4 s namiesto 11,7 s. Aston Martin však ponúkol pre „esko“ ako voliteľnú výbavu program na zníženie hmotnosti.

Strecha z uhlíkových vlákien spolu s odstránením batožinových líšt znamená mínus 18 kg a navyše zníženie ťažiska. Kolesá z horčíkovej zliatiny namiesto hliníkových – mínus 19 kg. Aston Martin navyše tvrdí, že boli prví, ktorí ponúkli takéto kolesá pre SUV. Karbónová karoséria ušetrí ďalších 7 kg. Plus polykarbonátová mriežka chladiča namiesto štandardnej plastovej a niekoľko ďalších drobností. Vďaka tomu môžete ušetriť 47 kg. Spoločnosť však neuviedla, ako to ovplyvní dynamiku.

Aston Martin DBX S sa začne predávať v štvrtom štvrťroku tohto roka. Očakáva sa, že bude výrazne drahšia ako verzia DBX707, ktorá si už teraz pýta najmenej 205 000 libier.