Aký olej použiť na doplnenie?
16. marca 2023Aký motorový olej si máme kúpiť, ak situácia vyžaduje jeho okamžité doplnenie a na čerpacej stanici nedostať vhodný produkt, alebo vodič ani nevie, aký olej má v motore? ProfiAuto rozoberá túto otázku a navrhuje tie najlepšie možné riešenia.
Niektorí vodiči nosia v kufri náhradný liter potrebného oleja, a to je pravdepodobne to najlepšie, čo môžu urobiť. Ale to zďaleka neplatí pre všetkých. Navyše, niekedy jazdíme požičaným autom alebo sa vraciame domov v čerstvo zakúpenom aute. Tak či onak, aj ten najlepší vodič sa môže dostať do situácie, keď potrebuje doplniť olej do motora a nevie, aký má použiť, a má pred sebou niekoľko stoviek kilometrov…
Je doplnenie naozaj nevyhnutné?
Na začiatok povedzme, že doplnenie nie je vždy potrebné. Vodič získa informáciu o potrebe doplniť olej na palubnom počítači alebo k nej dospeje po odčítaní mierky hladiny oleja. V prvom prípade je situácia celkom jasná a mali by sme postupovať podľa pokynov počítača. Ak je nízka hladina oleja na mierke dôvodom na obavy, skontrolujte, či ste meranie vykonali správne a dobre vyhodnotili zistenú hodnotu. Je dôležité, aby pri meraní hladiny oleja auto stálo na rovnom povrchu a aby od vypnutia motora uplynulo niekoľko minút. Meranie tesne po vypnutí motora bude chybné (podhodnotené), pretože väčšina oleja ešte nestiekla z hornej časti motora do olejovej vane. Nezabúdajme, že ak je hladina oleja na mierke na minime, netreba panikáriť a dá sa pokračovať v jazde, aj keď bude lepšie motor nepreťažovať. Alarmujúca je iba úroveň pod minimálnou hodnotou alebo úplne suchá olejová mierka.
Aký olej máme pridať?
„Všeobecne sa hovorí, že bude lepšie pridať akýkoľvek olej, ako pokračovať v jazde bez neho či s jeho príliš nízkou hladinou. Samozrejme, existujú aj všeobecné pokyny, ktoré uľahčujú správny výber. Ak to situácia dovoľuje, bude lepšie pridať skôr príliš silný olej ako príliš slabý. V rade ProfiPower môže byť vhodný napríklad moderný ProfiPower 4CAR 5W-40 EXTREME PROTECT C3. Jeho normy ACEA: C3 a API SN/SM/CF budú stačiť väčšine najobľúbenejších motorov ojazdených automobilov,“ vysvetľuje Adam Lehnort, odborník zo siete autoservisov ProfiAuto.
V prvom rade by ste mali starostlivo skontrolovať motorový priestor – možno niekde nájdete štítok s dátumom poslednej výmeny oleja a jeho typom (alebo sa pozrite na stĺpiky vnútorných dverí či na záznam v servisnej knižke). Ak nemáte po ruke žiadne informácie, môžete zavolať do servisu, použiť online konfigurátor či si dokonca prezrieť diskusné fórum pre danú značku a model auta. Samozrejme sa môže stať, že nebudete mať prístup na internet alebo budete musieť konať bleskovo. V tomto prípade vyberte čo najuniverzálnejší olej, doplňte hladinu aspoň na minimálnu úroveň (ideálne do polovice) a nezabudnite olej v motore vymeniť za nový čo najskôr po príchode na miesto podľa odporúčaní výrobcu. Väčšina súčasných olejov je univerzálna (vhodná do naftových aj benzínových motorov), ale ak bude mať obchod produkty pre oba typy, určite si vyberte podľa druhu motora. Pri novších vozidlách sa oplatí siahnuť po oleji, ktorý spĺňa požiadavky na motory s filtrom pevných častíc (olej s nízkym obsahom popola).
Môže byť najlacnejší olej škodlivý?
Nie je žiadnym tajomstvom, že ceny olejov dostupných na čerpacích staniciach vám môžu spôsobiť stresy, najmä ak cestujete do zahraničia. Potom stojíme pred otázkou, či bude stačiť najlacnejší dostupný minerálny olej? Ak ide o menšie doplnenie a starší model auta s vysokým počtom najazdených kilometrov – pravdepodobne sa nič nestane. Je však potrebné pripomenúť, že termín „starší model“ je relatívny, pretože sa môže týkať napríklad 30-ročného Mercedesu, ktorý bude jazdiť na akomkoľvek oleji, ale môže ísť aj o 20-ročný Volkswagen 1.9 TDI, ktorý skôr vyžaduje olej, ktorý spĺňa normy pre motory so vstrekovacím čerpadlom (napr. 505.01). „Starší model“ môže byť aj 15-ročný Citroen 2.0 HDI, ktorý môže mať voliteľne filter pevných častíc (povinný po roku 2010), a preto bude vyžadovať olej s nízkym obsahom popola. Samozrejme, ani pri takýchto automobiloch by dopĺňanie najlacnejšieho oleja nemalo poškodiť motor, ale ak máte na výber, bude dobré pri nákupe podobné detaily zvážiť.
Koľko oleja pridať?
Dopĺňanie by sa malo vykonávať s citom, čiže po malých dávkach (napr. po 250 ml) s priebežnou kontrolou hladiny (určite je potrebné dať oleju čas, aby po naliatí vytiekol do vaničky, čo zaberie asi minútu). Orientačne sa dá povedať, že vzdialenosť na mierke od minima k maximu je asi 1 liter. Ak do minimálnej úrovne chýba trebárs pol centimetra, začnite pridaním pol litra oleja.
„Pri pridávaní oleja dávajte pozor, aby ste to neprehnali. Priliatie príliš veľkého množstva oleja je pre motor veľmi škodlivé, pretože sa prebytok „pokúsi“ uniknúť cez tesnenia a môže ich poškodiť. Ak bude hladina oleja po doplnení mierne nad maximom – pravdepodobne sa nič nestane. Pokiaľ bude napríklad o centimeter vyššie, môže spôsobiť škodu. V takejto situácii jazdite veľmi opatrne, nevypínajte motor, prípadne zavolajte odťahovú službu a nechajte si auto odviezť do servisu,“ uzatvára Adam Lehnort, zo siete autoservisov ProfiAuto.