Ako jazdia litrové trojvalce? Škoda Rapid 1,0 TSI
8. októbra 2017Auto na test zapožičala spoločnosť Impa Bratislava a.s.
Malé motory ako sú malé litrové trojvalce väčšina motoristov kritizuje. Sú malé, nič nevydržia a ešte k tomu nemajú ani výkon. No ono to nie je celkom tak. Nedávno som vyskúšal v teste Focus 1,0 EcoBoost a jazdilo sa sním celkom slušne. V ďalšom teste som skúsil u nás veľmi obľúbené auto. Jedná sa o faceliftovanú Škodu Rapid 1,0 TSI. Ako je teda na tom maličký trojvalec? To zistíme.
Keďže sa jedná o faceliftovanú Rapidu, tak prv spomeniem pár vecí, ktoré sú zmenené. Ako prvé si určite každý všimne zmenený dizajn predných svetiel. V interiéri sa zmenil dizajn ventilačných otvorov, dekoračných líšt a vzhľad ovládačov klimatizácie.
Ale poďme už k motoru. 1,0 TSI tvorí základ v ponuke Rapid. Na výber je z dvoch výkonov a to 70 kW (95k) a 81kW (110k). Slabšia verzia môže byť spojená s 5-stupňovým manuálom a so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Silnejšia verzia má k dispozícii iba 6-stupňový manuál. V teste som vyskúšal silnejšiu verziu, teda 81kW (110k).
Pri voľnobehu v interiéri motor nie je vôbec počuť a vibráciami ani cítiť. Pri normálnej jazde motor dáva o sebe mierne vedieť zvukom trojvalcu, ale vibrácie do kabíny neprenikajú. No ak je motor v otáčkach vtedy už hlasno počuť, pre mňa pekný, zvuk trojvalca. Niekomu to môže prekážať, ale zasa niekomu sa to môže páčiť. Rozhodne motor je v Rapide viac počuť ako vo Focuse.
Trojvalec jazdu pri nízkych otáčkach okolo 1 500 ot/min. zvláda bez problémov. Avšak nejakú ochotu zrýchlovať netreba očakávať. Akcelerácia začína v stredných otáčkach a vo vyšších je akcelerácia ešte citeľnejšia. S predbiehaním nie je vôbec problém, len treba dopriať motoru vyššie otáčky. Taktiež aj so šprint so semaforov zvláda Rapid dobre. Nebude z neho žiaden šprintér, ale na drzé zaradenie do pruhu za semaformi to stačí.
Ku koncu dodám, že liter TSI je v Rapide dobrým spoločníkom do mesta aj mimo neho. Výkonu na predbiehanie má dostatok a jazda sním je pohodová. Na druhej strane stúpania do kopcov môžu predstavovať menší problém a tiež aj rýchlejšie diaľničné presuny. Tiež plne naložené auto s piatimi ľuďmi môže mať problém. Čo sa týka spotreby tá bola počas testu na hodnote 6,8l/100km. Treba brať do úvahy, že počas testu som motor podtáčal, točil ho a bol v zábehu.