Čo je lepšie? Sedan alebo liftback? Pozrime sa na výhody a nevýhody.

Čo je lepšie? Sedan alebo liftback? Pozrime sa na výhody a nevýhody.

12. mája 2019 0 Od Ľuboš Surovič

Dnes už je v ponuke množstvo druhov vozidiel. Kombi, hatchback, SUV, crossover, sedan, liftback a mnoho ďalšieho. Človek si má teda z čoho vyberať, ale veľká ponuka môže byť problém. Čím viac vecí, tým ťažšie rozhodnutie. Práve preto sa pozrieme dnes na sedan a liftback a rozoberieme si výhody a nevýhody.

Sedan

Pre množstvo motoristov je sedan základom elegantného a reprezentatívneho auta. Nemusí tomu tak vždy byť, ale tie najluxusnejšie a najelegantnejšie autá sú vždy sedany. Práve toto môže byť pre niekoho rozhodujúci prvok pri kúpe sedanu. Taktiež sedan má lepšie oddelený batožinový priestor od interiéru, takže je menšia pravdepodobnosť, že sa do interiéru prenesie zápach, špina a zvuk. Avšak toto veľmi záleží aj od výrobcu auta. Sedan má tiež dobré aerodynamické vlastnosti. Dlhšia zadná časť nevytvára tak veľké turbolencie.

Asi najväčšia nevýhoda sedanov je zlý prístup do batožinového priestoru. Márne môže mať batožinový priestor veľký objem keď otvor je malý a nedajú sa cez neho vložiť väčšie predmety. Taktiež sedany mávajú aj vyššiu nakladaciu hranu a preto veci treba zdvíhať vyššie. Nuž za eleganciu sa platí.

Liftback

Liftback môže po dizajnovej stránke pripomínať sedan, ale narozdiel od sedanu sa liftbacku otvára veko aj so zadným sklom. Takže je oveľa lepší prístup do batožinového priestoru. Tu sa dostávame asi k najlepšej výhode liftbacku. Vďaka veľkému otvoru do batožinového priestoru je k nemu lepší prístup a môžeme doňho vložiť väčšie predmety. Tiež kufor je o niečo vyšší, takže zmestí sa tam aj bicykel.

Nevýhody liftbacku nie sú až tak dôležité, ale treba ich spomenúť. Batožinový priestor býva poväčšine oddelený len plátom a sedačkami. Kvôli tomu sa môže do interiéru prenášať viac hluku a špiny z batožinového priestoru. Liftback má tiež o trochu zníženú torznú tuhosť karosérie. Kvôli tomu, že medzi C-stĺpikmi chýba priečka, tak torzná tuhosť je o niečo nižšia. Lenže rozdiel je absolútne zanedbateľný a rozpoznať by sa ho dalo len pri ozaj športovom vozidle.

Čo sa týka bezpečnosti, tak tam podľa výskumov nie je žiaden rozdiel.

Mimochodom často sa stretávam s tvrdením, že Škoda Octavia je sedan, ale Octavia je liftback. Taktiež Superb druhej generácie bol liftback a sedan zároveň. Na veku batožinového priestoru boli dve tlačidlá na otvárenie. Jedným sa otváralo veko ako sedan a druhým ako liftback. Celkom výborné riešenie.