V roku 2024 dominovali na čínskom trhu elektrifikované modely.

V roku 2024 dominovali na čínskom trhu elektrifikované modely.

29. decembra 2024 0 Od spiatocka.sk

V roku 2020 si čínska vláda stanovila pre svoj automobilový priemysel ambiciózny cieľ. Do roku 2035 by mala krajina predávať viac elektrických vozidiel ako áut so spaľovacím motorom. A pre rok 2025 bol stanovený cieľ zvýšiť podiel segmentu New Energy Vehicles (elektrické vozidlá a nabíjateľné hybridy) z 5 % na 20 %. A ak je ešte veľa času na dosiahnutie prvého cieľa, potom je druhá úloha už dávno dokončená a dokonca prekročená. Podľa predbežných odhadov tento rok presiahne podiel elektrifikovaných áut na čínskom trhu 50 %! Aspoň tento názor zdieľa väčšina poradenských a investičných spoločností. Podľa ich výpočtov sa v Číne predá 12 miliónov „nových energetických vozidiel“, čo je o 20 % viac ako v roku 2023. Zároveň sa predaj vozidiel spaľujúcich palivo zníži o 10 % na 11 miliónov kusov.

Financial Times veria, že v roku 2034 predaj elektrických vozidiel v Číne prekročí hranicu 18 miliónov. A dopyt po benzínových autách v tom čase klesne pod 3 milióny kusov. Dobíjacie hybridy, ktoré si teraz získavajú na popularite, budú rásť skromnejšie. Očakáva sa, že ich predaj bude v budúcom roku 4,4 milióna a do roku 2034 6 miliónov.

Takáto rozsiahla reštrukturalizácia trhu spôsobí tektonické posuny v automobilovom priemysle. Tých niekoľko čínskych spoločností, ktoré nemôžu prejsť na výrobu elektrických vozidiel, bude čeliť zániku. Bezpečne sa však nebudú cítiť ani firmy, ktorým sa podarí vyrábať kvalitné elektromobily za nízke ceny. Všetko je to o konkurencii: tá je už teraz najvyššia a časom sa bude len zintenzívňovať.

Tieto procesy sa dotknú nielen miestnych automobiliek, ale aj zahraničných spoločností pôsobiacich na čínskom trhu. Už v roku 2024 ich podiel na predaji klesol na 37 % zo 64 % pred štyrmi rokmi. Ich prítomnosť bude podľa všetkého naďalej klesať, pretože čínski kupci budú mať prístup k celej škále miestnych elektrických vozidiel, často za atraktívnejšie ceny. Automobilky z Nemecka, Japonska a Spojených štátov tak prídu o značnú časť svojich príjmov.