V Česku majú vlastný hyperšport Praga Bohemia.

V Česku majú vlastný hyperšport Praga Bohemia.

27. novembra 2022 0 Od spiatocka.sk

Pamätáte si na české malé nákladné autá s charakteristickou malou kapotou? Jedná sa o známe vozidlo Praga V3S. V tedajších východných krajinách boli tieto stroje obľúbené napríklad pre mobilné dielne, mobilné fluorografické miestnosti, ale aj pre armádu. Výroba takýchto nákladných vozidiel je už dávno prerušená, ale Praga je stále v prevádzke a pôsobí v mnohých medzerách na trhu. Napríklad v roku 2009 začala vyrábať pretekárske motokáry a v solídnych číslach, až sedemtisíc kusov ročne. A v roku 2012 vznikla divízia Praga Cars, ktorá sa zaoberá malovýrobou športových áut. Doteraz to boli pomerne jednoduché autá od Renaultu, no teraz Praga odhalila svoj prvý cestný hypercar s názvom Bohema.

Jeho vývoj trval päť rokov a spoločnosť prilákala na doladenie švajčiarskeho pretekára Romaina Grosjeana, ktorý predtým súťažil vo Formule 1 a teraz jazdí v sérii IndyCar. Dolaďovanie ešte nie je dokončené, potrvá ešte niekoľko mesiacov, no vývojári už skonštatovali, že z hľadiska schopností na pretekárskej dráhe Praga Bohema neustúpi autám triedy GT3.

Kupé je postavené na monokoku z uhlíkových vlákien, všetky vonkajšie panely sú tiež vyrobené z uhlíkových vlákien, no okrem toho je v dizajne použitá horčíková zliatina a titán. Vo výklenkoch pred zadnými podbehmi vľavo a vpravo sú 50-litrové batožinové priestory, do ktorých môžete uložiť prilbu a pretekársku výstroj. Zdvíhacie dvere sú vybavené elektrickými zámkami, no nechýbajú ani núdzové mechanické kľučky.

Odpruženie je pretekárskeho typu push-rod s horizontálne nastaviteľnými tlmičmi. Brzdy na všetkých kolesách sú karbón-keramické kotúče s priemerom 380 mm a šesťpiestikovými strmeňmi. Kolesá s centrálnou maticou (18-palcové vpredu a 19-palcové zadné) sú štandardne obuté do semi-slickov Pirelli Trofeo R. Pokročilá aerodynamická súprava pri rýchlosti 250 km/h poskytuje prítlak ekvivalentný 900 kg. Hmotnosť samotného hypercaru je zároveň iba 982 kg (ale to je s prázdnou 74-litrovou nádržou).

Za sedadlami je pozdĺžne uložený motor V6 3,8 biturbo, požičaný zo superšportiaka Nissan GT-R a Praga sa s japonskou firmou dohodla na oficiálnych dodávkach. Anglická kancelária Litchfield Engineering, ktorá sa už zapojila do ladenia Nissanov, sa zaoberá finalizáciou týchto motorov. Medzi zmeny patria nové turbodúchadlá, systém mazania suchej vane a celotitánový výfukový systém. A žiadne hybridné nástavce.

Konečný výkon však nie je úžasný. 710 koní a 725 Nm, hoci tá istá spoločnosť Litchfield Engineering ponúka zvýšenie výkonu až na 1000 koní a iní úpravcovia vyžmýkajú z tohto motora Nissanu oveľa viac. Praga Bohema má sekvenčnú prevodovku Hewland s robotizovanou spojkou a pohonom zadných kolies. Maximálna rýchlosť presahuje 300 km / h a zrýchlenie na „stovku“ trvá asi 2,3 sekundy.

Dvojmiestny kokpit je prispôsobený podľa pretekárskych štandardov. Prístrojová obrazovka a väčšina prepínacích tlačidiel sú zabudované priamo do volantu, ktorý je odnímateľný kvôli nastupovaniu. Ďalší blok tlačidiel sa nachádza na konzole. Sedadlá, stĺpik riadenia a zostava pedálov majú úpravy, takže vývojári sľubujú, že sa dovnútra zmestí pilot vysoký až dva metre.

Výroba áut bude organizovaná v technickej základni tímu Kresta Racing v Českej republike. Prvé komoditné hyperautá by sa mali objaviť v druhej polovici roku 2023. Do decembra hodlá Praga vyrobiť 10 áut a následne vydať 20 exemplárov ročne. Celkový počet vyrobených kusov modelu Praga Bohema je 89 exemplárov a cena každého je 1,28 milióna eur.