V Británii predstavili terénne hyperauto Prodrive Hunter.

V Británii predstavili terénne hyperauto Prodrive Hunter.

21. marca 2022 0 Od spiatocka.sk

Myšlienka rýchleho terénneho kupé je v mysliach automobilových nadšencov už dlho. Jedným z najvýraznejších pokusov o vytvorenie takéhoto auta bol francúzsky supercar Mega Track z deväťdesiatych rokov. Z nedávnych príkladov kupé Marc Philipp Gemballa Marsien na báze Porsche 911. Teraz anglická spoločnosť Prodrive, ktorá sa dlhodobo venuje stavbe pretekárskych áut, pripravila vlastnú verziu.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

O Prodrive Hunter sa hovorí ako o prvom terénnom hyperaute na svete a generálny riaditeľ David Richards ho opísal ako „Ferrari do púšte“. Anglický Hunter je civilná verzia pretekárskeho auta Hunter T1 postavená spoločnosťou Prodrive pre Dakar. Vlani v januári na takomto aute pretekal Sebastian Loeb v rámci tímu Bahrain Raid Xtreme.

Vo všeobecnosti civilný Hunter je pretekárske auto, ale urobilo sa veľa zmien. Nejde len o prispôsobené osvetľovacie zariadenie potrebné na jazdu po verejných komunikáciách. Hunterpv dizajn pôvodne vyvinul Brit Ian Callum, ktorý predtým pracoval pre Jaguar, no pred tromi rokmi založil vlastné štúdio Callum Design.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Fotografie sú klamlivé, ale v skutočnosti máme pomerne veľké auto. Dĺžka – 4,6 m, šírka – 2,3 m a výška – 1,85 m. Civilný Hunter je navyše o 100 mm nižší ako pretekársky vďaka prepracovanému odpruženiu. Je tu úplne nezávislé pruženie, na dvojitých priečnych ramenách s dvojitými vzperami pri každom kolese, no pre zvýšenie komfortu civilného auta sa znížila svetlá výška, pričom zdvih pruženia sa zväčšil z 350 na 400 mm.

Hunter je postavený na oceľovom priestorovom ráme a vonkajšie panely karosérie sú vyrobené predovšetkým z uhlíkových vlákien. Rovnaký materiál je použitý na obklad kokpitu, ktorý si zachováva sparťanského ducha a bezpečnostnú klietku homologovanú FIA. Stále sú tu nainštalované pohodlnejšie sedadlá (hoci s pretekárskymi štvorbodovými bezpečnostnými pásmi) a je posilnená izolácia hluku.

Hunter je poháňaný biturbo motorom Ford Ecoboost V6, ale z pôvodného motora zostalo len málo. Inžinieri Prodrive vykonali komplexnú modernizáciu a vymenili väčšinu komponentov. Motor je umiestnený vpredu a má systém mazania suchej vane. Ak je však výkon pretekárskeho modelu prísne obmedzený predpismi (asi 400 k), potom na civilné auto neexistujú žiadne takéto požiadavky a v dôsledku toho bol motor Ford posilnený na 600 k. a 700 Nm.

Pôvodná prevodovka s pohonom všetkých kolies s tromi diferenciálmi zostala zachovaná, no namiesto pretekárskej sekvenčnej prevodovky je civilný Hunter vybavený šesťstupňovým automatom s pádlami. To je najvážnejší technický rozdiel oproti dakarskému autu. Brzdy sú so šesťpiestikovými stmeňmi na každom kolese.

Vývojári naznačujú, že na tvrdých povrchoch bude Prodrive Hunter schopný zrýchliť na stovku za menej ako štyri sekundy a maximálna rýchlosť bude približne 300 km/h. Tieto schopnosti sú ale vedľajšie, pretože hlavnou hodnotou Huntera je schopnosť bezproblémov jazdiť cez piesok a off-road. Na tento účel sú nainštalované špeciálne terénne pneumatiky s vonkajším priemerom 35 palcov. Veľký dojazd v púšti zabezpečuje nádrž s objemom 480 litrov, aj keď na želanie môže byť znížená poskytnutím voľného miesta pre kufor.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nie je ťažké uhádnuť, že Stredný východ sa stane hlavným trhom pre takéto hyperauto. V skutočnosti prvú kópiu civilného Huntera už kúpil bahrajnský korunný princ Salman ibn Hamad ibn Isa Al Khalifa. Prodrive očakáva, že vyrobí dávku 25 civilných Hunterov, každý v cene 1,25 milióna libier pred zdanením.