Toto je nová Dacia Duster. Pozri si kompletné info o novinke.

Toto je nová Dacia Duster. Pozri si kompletné info o novinke.

29. novembra 2023 0 Od spiatocka.sk

„Viac Duster ako kedykoľvek predtým“: nový Duster je súčasťou príbehu modelu, ktorý sa stal etalónom trhu a skutočnou ikonou značky Dacia a jej hodnôt. Je robustný a outdoorový, ponúka všetko podstatné a zároveň je cool, ekonomickou, ale aj ekologickou voľbou. Model Duster, ktorý bol prvýkrát uvedený na trh v roku 2010 a prvýkrát aktualizovaný v roku 2017, sa presadil tým, že porušil tradičné pravidlá trhu SUV.

Vynaliezavejší s sebavedomejší dizajn

Duster má nový dizajn. Zachováva si všetky estetické prvky, vďaka ktorým boli predchádzajúce generácie také úspešné, najmä svoj robustný charakter SUV, ale preberá novú dizajnovú identitu značky Dacia a posúva ju vyššie a ďalej. Nový Duster sa hrdo hlási k svojmu vynovenému dizajnu.

Dizajnéri začali pracovať s jednoduchými tvarmi: priestor pre cestujúcich, kapota, blatníky atď. Potom všetky tieto prvky spojili do jedného tvaru, čím sa dosiahlo ich čisté spojenie a model získal moderný, dobre skonštruovaný štýl so zámerne strohými, sebavedomými líniami.

Jednoduchosť tvarov a povrchov dodáva dizajnu na sile: veľmi vertikálna predná časť, podbehy kolies s čisto skosenými hranami, široké zadné dvere a bočné okná, ktoré sa rozširujú jediným ťahom od predu až dozadu.

Nový Duster je chránený štýlovým pruhom, ktorý sa tiahne neprerušovane po celom obvode vozidla: bočné prahové lišty sa tiahnu cez emblematické časti identity nového Dustera, potom okolo podbehov kolies, ktoré sú samy o sebe spojené s prednou a zadnou kapotou. Nový Duster je robustnejší a outdoorovejší ako kedykoľvek predtým!

Výrazný a moderný dizajn novej generácie modelu Duster spája príťažlivosť a robustnosť s udržateľnejším prístupom.

  • Predný a zadný spodný nárazník nie sú lakované. Skutočnosť, že sa nepoužíva farba, je výhodná nielen pre životné prostredie, ale aj pre zákazníkov: nárazníky nikdy nestratia svoju pôvodnú farbu, dokonca ani keď sú poškriabané alebo odreté.

Chrániče bočných prahov, chrániče podbehov kolies, trojuholníky predného nárazníka, predný a zadný nárazník a lemy zadného nárazníka sú vyrobené z nového robustného materiálu, ktorý navrhli inžinieri značky Dacia a chemická spoločnosť LyondellBasell: Starkle®. Materiál Starkle®, ktorý bol predstavený na koncepčnom vozidle Manifesto, obsahuje až 20 % recyklovaného materiálu. Výsledkom tohto zloženia sú biele častice vytvárajúce škvrnitý efekt, ktorý chcela Dacia zdôrazniť tým, že sa vyhla použitiu akejkoľvek ďalšej farby.

Významný posun vďaka platforme CMF-B

Nový Duster využíva platformu CMF-B, ktorá je základom priemyselnej stratégie značky Dacia. Táto konkurencieschopná a mimoriadne flexibilná platforma, ktorá bola predstavená v najnovších modeloch Sandero a Logan a následne použitá v modeli Jogger, ponúka značke veľkú agilitu a umožňuje jej čo najlepšie realizovať ambiciózny produktový plán.

Použitie platformy CMF-B v novom modeli Duster znamená väčší vnútorný priestor ako v predchádzajúcej generácii, a to pre cestujúcich aj batožinu, pri zachovaní rovnakej celkovej dĺžky.

Vďaka pokročilej konštrukcii platformy ponúka nový Duster aj vyšší jazdný komfort a nižší hluk a vibrácie. Výrazne sa zlepšil aj zážitok z jazdy, pričom nový Duster ponúka dynamickejšie jazdné vlastnosti a bezkonkurenčný pocit z jazdy.

Platforma CMF-B stavia nový Duster na cestu elektrifikácie s motormi využívajúcimi mild-hybridné a plne hybridné technológie.

ROBUSTNÝ A OUTDOOROVÝ: ešte odvážnejší nový dizajn.

Nový Duster ponúka terénne schopnosti, ktoré sú v mestskom segmente vozidiel s pohonom 4×4

(4×4 bez redukčnej prevodovky) jedinečné, takže milovníci jazdy v prírode môžu jazdiť s pokojom.

Lepšie terénne schopnosti vo verzii 4X4

Nový Duster je k dispozícii s pohonom Terrain Control 4×4, ktorý je možné ovládať pomocou 5 jazdných režimov:

  • AUTO: Pohon sa automaticky rozdeľuje medzi prednou a zadnou nápravou podľa priľnavosti a rýchlosti.
  • SNOW: optimalizuje trajektórie na klzkých vozovkách vďaka špecifickému nastaveniu ESC a kontroly trakcie.
  • MUD/SAND: pre jazdu na nestabilnom povrchu.
  • OFF-ROAD: ponúka najlepšie terénne schopnosti na náročných cestách. Z hľadiska funkčnosti je veľmi podobný režimu 4×4 lock súčasného modelu Duster, ale ide ešte ďalej tím, že automaticky rozdeľuje točivý moment medzi prednými a zadnými kolesami podľa adhéznych podmienok a rýchlosti vozidla.
  • ECO: optimalizuje spotrebu paliva pôsobením na klimatizáciu a výkon vozidla. Optimalizuje rozdelenie točivého momentu motoru medzi prednou a zadnou nápravou, aby sa obmedzila spotreba paliva a zároveň sa prispôsobila podmienkam priľnavosti vozovky.

Svetlá výška: 217 mm vo verzii 4×4, najlepší na trhu. Predné a zadné nájazdové uhly ešte priaznivejšie na 4×4 verzii, až 31° vpredu a 36° vzadu a 24°bočný uhol.

Počas off-road jazdy sa zobrazujú na centrálnej 10,1palcovej obrazovke viaceré užitočné informácie:  

  • Uhol náklonu vozidla vpravo/vľavo
  • Uhol sklonu pre jazdu do kopca a z kopca
  • Rozdelenie výkonu medzi prednou a zadnou nápravou (vo verzii 4×4)

V ponuke bude široké spektrum motorov

NOVÉ HYBRIDNÉ POHONNÉ JEDNOTKY

  • Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku roka 2023, sa teraz dostáva aj do nového modelu Duster. Vychádza z osvedčených technológií používaných v rámci Skupiny Renault a pozostáva z 1,6-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s vysokou kapacitou rekuperácie energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, pričom úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %. Okrem toho vozidlo vždy štartuje v 100 % elektrickom režime.
  • Duster TCe 130. Toto pohonné ústrojenstvo je prvým, ktoré zákazníkom poskytuje prvú úroveň elektrifikácie ponúkanú značkou Dacia. Kombinuje 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúci v Millerovom cykle (optimalizovaná účinnosť a znížené čerpacie straty) s ľahkým 48V hybridným systémom. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 približne o 10 %*. Pôžitok z jazdy (zrýchlenie, akcelerácia) je v modeli TCe 130 vyšší ako v súčasnom modeli TCe 130 vďaka podpore, ktorú poskytuje tento systém: vozidlo je citlivejšie a jeho jazda je plynulejšia. Rekuperačné brzdenie dobíja 0,8 kWh batériu spôsobom, ktorý je pre vodiča úplne transparentný.
  • TCe 130 je k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou pre verzie 4×2 a 4×4.
  • Duster ECO-G 100. Dacia, nesporný líder v oblasti LPG v Európe, je jediným výrobcom, ktorý ponúka dvojpalivový benzín a LPG pod označením ECO-G na všetkých svojich modeloch s vnútorným spaľovaním. Aj nový Duster využíva túto technológiu priamo z výroby, čo zaručuje bezpečnosť a spoľahlivosť.
  • Pri prevádzke na LPG vypúšťa nový Duster ECO-G 100 v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Ponúka dojazd až 1 300 km** vďaka dvom nádržiam s kombinovaným objemom takmer 100 litrov: 50 litrov benzínu a 50 litrov LPG (inštalované pod podlahou batožinového priestoru, čím sa zachováva jeho objem). Prepínanie z jedného paliva na druhé je okamžité a nepostrehnuteľné vďaka prepínaču dokonale integrovanému do prístrojovej dosky.

Digitálnejší a prepojenejší interiér

Nový Duster prináša multimediálny systém s 10,1palcovou centrálnou dotykovou obrazovkou. Táto obrazovka je súčasťou štandardnej výbavy od úrovne Expression, menovite Media Display a Media Nav Live:

  • Systém Media Display, ktorý je štandardnou výbavou nových modelov Duster Expression a Extreme, ponúka audiosystém so 4 reproduktormi a bezdrôtové pripojenie Apple CarPlayTM a Android AutoTM.
  • Systém Media Nav Live, ktorý je štandardnou výbavou modelu Journey a voliteľnou výbavou modelu Extreme a Expression, ponúka aj pripojenú navigáciu s dopravnými informáciami v reálnom čase a zvukový systém Arkamys 3D so 6 reproduktormi.

Essential je vybavený multimediálnym systémom Media Control, ktorý sa ovláda z volantu a zobrazuje mediálne informácie na 3,5-palcovom displeji s analógovými ukazovateľmi na prístrojovej doske. Obsahuje tiež 4 reproduktory, pripojenie Bluetooth, port USB a držiak na smartfón integrovaný do palubnej dosky. Po pripojení k bezplatnej aplikácii Dacia Media Control môže vodič ovládať funkcie rádia/médií a mať prístup k mnohým ďalším funkciám z obrazovky svojho smartfónu.

Platforma CMF-B zlepšila vnútorný priestor, najmä pokiaľ ide o šírku pre cestujúcich na predných sedadlách a priestor na nohy na zadných sedadlách (o 30 mm viac).

Nový Duster má nižší prah batožinového priestoru a širší a vyšší batožinový otvor. Napokon aj samotný batožinový priestor je vyšší a širší a jeho objem sa zväčšil až o 6 % na 472 litrov VDA (objem pod ložnou plochou nového modelu Duster 4×2).

Keďže komfort vodiča vyplýva predovšetkým z celkovej pohody za volantom, nový Duster bol vybavený prvkami, ktoré uľahčujú každodenný život. Napríklad elektrická parkovacia brzda je k dispozícii od výbavových stupňov Journey (štandard) a Extreme (voliteľná výbava) a výbavové stupne Extreme/Journey sú štandardne vybavené elektricky nastaviteľnými a sklopnými spätnými zrkadlami. Nový Duster je pripravený na najťažšie podmienky viac ako kedykoľvek predtým – môže byť vybavený aj vyhrievaným volantom a čelným sklom so systémom proti námraze (v závislosti od krajiny).