Tieto japonské autá asi nepoznáš.

Tieto japonské autá asi nepoznáš.

3. novembra 2021 0 Od spiatocka.sk

Niektoré autá sú úspešné a niektoré nie. Poväčšine  autá, ktoré sa predávajú vo veľkom pozná asi každý. Napríklad takú Škodu Octaviu alebo Volkswagen Golf pozná každý. Na druhej strane sú autá, ktoré nepozná každý. Na pár takých áut z Japonska sa pozrieme v tomto článku.

Tommykaira

Tommykaira ZZ

Spoločnosť Tommykaira bola založená v roku 1986 a v spoločnosti upravili množstvo áut. Neboli to len japonské, ale aj európske. Napríklad Mercedes W201 a W124. Asi najzaujímavejšie auto je superšport ZZ. Od roku 1990 sa vyrobilo viac ako 200 kusov. Toto auto je ozaj malé. Dĺžka je 3 630 mm a šírka len 1 740 mm. Váha je len 650 kg. Pod kapotou sa nachádza motor Nissan s výkonom 190 koní. Šprint na stovku zvládne toto ľahké auto pod štyri sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h. Od roku 1995 do roku 2000 bola v ponuke aj výkonnejšia verzia s výkonom 197 koní.

Druhá generácia bola predstavená v roku 2014. Elektromotor s výkonom 304 koní poháňa zadné kolesá. Dizajn je veľmi podobný vozidlu Lotus Elise.

Tommykaira

Autech Zagato Stelvio AZ1

Autech bola športová divízia automobilky Nissan. Keďže ekonomika Japonska zažívala v polovici osemdesiatych rokov zlaté časy, tak prišiel nápad priniesť zákazníkom exkluzívne auto.

Dizajn tohto auta navrhlo talianske dizajnové štúdio, ktoré vychádzalo z troch automobilových legiend. Presnejšie dizajn vychádzal z vozidiel Aston Martin V8, Maserati Biturbo Spider a Alfa Romeo SZ. Pod kapotou sa nachádzal preplňovaný trojliter s výkonom 280 koní. Toto exkluzívne auto debutovalo v roku 1989. Cena bola 160 000 dolárov. Za také peniaze sa dali v tej dobe kúpiť dva kusy Honda NSX. Vyrobených bolo len 83 kusov namiesto plánovaných 203.

Toyota 222D

Toyota 222D

V roku 1984 sa Toyota Team Europe pustila do šialeného projektu Toyota 222D. Toto vozidlo sa malo pretekať v rally v pripravovanej skupine S. Ako základ bola použitá prvá generácia Toyoty MR2, ale 222D mala šialené parametre. Uprostred uložený motor mal dva litre, bol preplňovaný  obrovským turbom. Výsledný výkon je 600 koní prenášaný na všetky štyri kolesá. Znie to ako super parametre. Nízka váha, vysoký výkon a pohon všetkých kolies. Opak je však pravdou. Motor mal veľkú turbo dieru a kvôli tlmičom s nízkym zdvihom auto na nerovnostiach odskakovalo von zo zákruty. Takto opísal v osemdesiatych rokoch jeden magazín toto vozidlo:

Je jednoducho hrozná! Nie je možné na nej jazdiť, robí si, čo chce! Zároveň dochádza k pretáčavosti a nedotáčavosti, ako aj k šialenému oneskoreniu turba. Musíte počkať tri sekundy, kým dôjde k zrýchleniu.

Toyota 222D