Test: Lada 4×4, aneb ruský stroj času s názvom Niva
23. septembra 2018Auto na test zapožičala spoločnosť SlovLada. Ďakujeme.
Lada Niva alebo teda Lada 4×4 sa dá nazvať aj ruský stroj času. Však jej prvá zmienka siaha až do roku 1977. Práve vtedy začala výroba tejto legendy s 1,6 litrovým zážihovým štvorvalcom s výkonom 77 koní. Následne ďalších 16 rokov sa vyrábala Niva bez zmeny. V roku 1993 Niva dostala nový 1,7 litrový zážihový štvorvalec so vstrekovaním paliva Bosch. Avšak Lada Niva (4×4) sa vyrába do súčasnosti skoro taká istá ako ju predstavili v roku 1977. Poďme si teda povedať niečo o tomto stroji času.
Jazda do minulosti
Po nasadnutí do Nivy ma hneď zaujalo štartovanie, ktoré je naľavo od volantu. Podobne ako má Porsche. Po naštartovaní ma prekvapil celkom tichý motor. Samozrejme nie je tichý ako majú moderné autá, ale čakal som niečo horšie. Avšak cesta do minulosti začína po zaradení rýchlosti. Preradenie vždy sprevádza svojský zvuk a pri jazdení je prevodovku počuť tiež. Lenže ak prekročíš 90 km/h hluku v kabíne je už veľa. Ale poďme k jazde samotnej. Niva je síce auto určené do terénu, ale na asfalte dokáže byť tiež príjemným spoločníkom. Diaľničné tempo 130 km/h zvláda bez problémov (až na hluk v kabíne) a ak sa nebojíš predbehneš sem tam aj nejaké auto v zákrute. Niva bola tiež príjemným spoločníkom do mesta. Vďaka nízkemu polomeru otáčania sa s ňou dobre manévruje. Parkovanie taktiež nie je problém. Vďaka vysokému posedu máš dobrý rozhľad a taktiež nemusíš riešiť kadejaké obrubníky. Auto je dosť vysoké. Len nájdu sa aj nevýhody. Ak chceš zaradiť spiatočku, tak ju musíš nájsť. Niekedy ju ani nenájdeš. Ak budeš chcieť vyštartovať prvý z križovatky musíš tiež rátať, že prevodovka potrebuje čas. Ináč motor má výkonu dostatok. Lenže Niva je terénne auto a preto schádzame z cesty. Na zahriatie skúšame poľnú cestu s vysokou trávou a neskôr už len nepokosenú lúku. Samozrejme Niva tu nemá problém. Netreba zatiaľ ani uzávierku a redukciu. Pri lúke bolo aj štrkové parkovisko, tak prečo neskúsiť či dá s Nivou trochu zabaviť. Dá sa s ňou zabaviť, pretože s radosťou na štrku hodí zadok do boku, ale poďme zasa do terénu. Začína nám pršať, tak potrebujeme aj bahno skúsiť. Prechádzam hrádzu, ktorá je pri Dunaji. Avšak nie po ceste, ale rovno po mokrej tráve hore. Tu už som pre istotu uzavrel diferenciál a zapol redukciu. Samozrejme Niva bez problémov vyšla hore na hrádzu a zliezla dole. Len tie pohľady okoloidúcich ľudí neboli príjemné. Ideme do lesa, kde už je konečne bahno. Diferenciál nechávam uzavretý a redukciu zapnutú a pomalou jazdou prechádzam lesom. Niva bezproblémov prechádza, avšak jeden problém nastal. Skúsili sme prekrížiť nápravy a zaťažené kolesá mali trochu problém. Výkon šiel totižto na odľahčené kolesá, ale po chvíľke sme sa dostali odtiaľ. Preto sme sa rozhodli, že na chvíľu skončíme s terénom a ideme na kávu. Lenže ako ideme okolo Slnečníc v Petržalke a vidíme, že vzadu jazdia „Tatrovky“ po rozbehnenej ceste. Tak šup šup za nimi. Prichádzame na príjazdovú trasu na stavenisko obchvatu a tam veľká rozbahnená plocha. „Tatrovky“ jazdia síce po okraji, ale my máme ruskú legendu, tak to šupneme rovno do najväčšieho bahna. Však nejaká „Tatrovka“ by auto vytiahla. Ani tu Niva nemala problém a prechádza bez problémov s uzavretým diferenciálom. Ku koncu si užívam ešte pár driftov na bahne a rýchlo preč. Zistili sme, že nemáme tam čo robiť.
Čo povedať k dizajnu?
Toto je veľmi ťažká otázka. Čo k nemu povedať? Dizajn Nivy sa za tie roky skoro vôbec nezmenil, ale stále svojím spôsobom je Niva pekná. Interiér je stále taký istý. Tvrdé plasty, veľké tlačidlá a páčky na ovládanie fúkania. Je pravda, že interiér vyzerá staro a ja som si musel chvíľu zvykať než som vedel pár vecí ovládať. Fúkanie, smerovky a ovládanie svetiel chce trochu prax, no mne to trvalo asi dve hodiny a zvykol som si. Výhoda tvrdých plastov je, že sa dobre čistia a vďaka veľkým tlačidlám ich vieš ovládať aj v rukaviciach.
Návrat do budúcnosti
Niekto možno Ladu Nivu (4×4) odsudzuje, že je to šrotovnica. Lenže Niva spĺňa to načo bola vyrobená. Je lacná a v teréne prejde skoro všade. Poľovníci, lesníci a rôzny iný ľudia, ktorí trávia veľa času si Nivu určite chvália. Pre mňa osobne bol veľký zážitok šoférovať Ladu Nivu a ešte raz ďakujem SlovLada za zapožičanie.
Keď bola uvedená na trh verzia Urban, hlavným očakávaným vylepšením bola klimatizácia. Pre ruský trh je klimatizácia k dispozícii už dávnejšie nielen k verzii Urban, ale aj ku klasickej nive, teda dnes už nazývanej len Lada 4×4. Prečo sa niva s klimatizáciou nedodáva teda aj na európske trhy? Doteraz mi na to nikto nevedel odpovedať. Jasné, že toto auto má iné prednosti ako komfort, ale je na škodu, že pre ruský trh sú nivy s klimatizáciou dostupné a pre európsky nie…