Test: Fiat Tipo 1,3 MultiJet vs Škoda Rapid 1,2 TSI, ktoré je vhodnejšie na diaľnicu?

Test: Fiat Tipo 1,3 MultiJet vs Škoda Rapid 1,2 TSI, ktoré je vhodnejšie na diaľnicu?

20. februára 2017 0 Od spiatocka.sk

Už dlho sa stretávam s rôznymi diskusiami, či je vhodnejší diesel alebo benzín. Dokonca som sa stretol už s názorom, že benzín má rovnakú spotrebu ako diesel a neoplatí sa mať pod kapotou naftu kvôli drahšiemu servisu. Tieto tvrdenia sa nedajú nijako inak zistiť, len ich vyskúšaním. 

 

Preto som zobral do Švajčiarska Fiat Tipo 1,3 MultiJet 70kW (diesel) a Škodu Rapid 1,2TSI 66kW(benzín). Obe vozidlá majú skoro rovnaký objem, výkon, 5-stupňovú manuálnu prevodovku a váhu. Tipo váži 1 225kg a Rapid 1 199kg. Trasa vedie prevažne po diaľnici cez Rakúsko kde nás šoférov neohrozujú vo veľkom radary, čiže sa dá zistiť spotreba pri dlhšom diaľničnom presune s rýchlosťou okolo 150km/h. Za Rakúskom pokračuje Nemecko. Ich diaľnice majú prevažne neobmedzenú rýchlosť. Takže tu sa dá porovnať spotreba nafty a benzínu pri maximálnej rýchlosti. A to bez strachu, že mi judáši zoberú papiere. No a naposledy Švajčiarsko. Krajina kde je radar za radarom. Krajina, ktorá je vhodná na testovanie spotreby pri kľudnej a pokojnej jazde.

Pri ďialničných presunoch je diesel pružnejší. Pri potrebnom zrýchlení netreba podraďovať a to najmä v kopcoch. Keď idem 140km/h, mám zaradený piaty stupeň a chcem pridať, v prípade MultiJetu auto pekne zrýchli. No pri TSI tiež akceleruje, ale ak potrebujem viac zrýchlovať musím podradiť do štvorky. Zasa motor ma poteší pekným zvukom benzínového štvorvalca v otáčkach.

Prvé kilometre predpisovou rýchlosťou, čiže 130km/h si TSI zožralo 5,6 l/100km. Naftové Tipo malo priemernú spotrebu 5,1 litra na stovečku. Ale keď šofér pridá na tempe a začne jazdiť rýchlejšie teda okolo 150 až 160 km/h zvýši sa mierne aj spotreba. Zasa benzín berie trochu viac paliva ako diesel. Presnejšie TSI 6,2 l/100km a MultiJet 5,9 l/100km. Keď som jazdil do 160km/h rozdiel spotreby nebol až taký veľký. Lenže keď auto ide po diaľnici na maximum, vtedy sa začne ukazovať výhoda dieslu. Tipo pri udržiavaní maximálnej rýchlosti 180 km/h cuclo 7,0 litra nafty na sto kilometerov. Rapid ten má vyššiu maximálku. Mne sa podarilo isť najviac 203 km/h samozejme iba na chvíľu. No 120 kilometrov na skoro nebomedzenom úseku som udržiaval rýchlosť 180-200 km/h a vtedy ukazoval palubný počítač premernú spotrebu 12,5 l/100km. Kompletná priemerná spotreba cez Nemecko, vrátane obmedzených a neobmedzených úsekov, jazdy cez mesto bola 6,2 l/100km nafty vo Fiate Tipo a Škoda Rapid zožrala 8,5l/100km.

Za Nemeckom následuje Švajčiarko. Krajina, kde dodržujem predpisy a jazdím pomaly. Čiže aj spotreba bude nízka u oboch vozidiel. Na diaľnici majú najvyššiu povolenú rýchlosť 120km/h, ale na mnoho úsekoch majú max. rýchlosť 100km/h alebo 80km/h. Samozrejme rýchlosť som dodržiaval a spotreba príjemne klesla. Logicky nafťačik spotreboval menej. Presnejšie 4,5 litra nafty a benziňák 5,2l benzínu na stovku. V meste som tiež jazdil pomaličky, predpisovo s nízkou spotrebou. Dieslový talian dokaže jazdiť mestom za 4,7l a český benzín za 5,4l.

 

Kde sa šofér cíti pohodlnejšie?

Spotreba je jedna vec, ktorá zaujíma budúceho majiteľa auta. Ďalšia vec je pohodlie za volantom. Nieje nič horšie ako sedieť niekoľko hodín v zlej sedačke, byť unavený a ešte k tomu mať pred sebou niekoľko stoviek kilometerov. Z Bratislavy do Zurichu je to 850 kilometrov. Cestu tam som absolvoval v Tipe a cestu späť v Rapide. Išiel som na otočku a prespal som sa iba hodinku. Čiže mal som dosť času zisťovať výhody/nevýhody oboch aut.

Tipo má pohodlnejšie sedačky a je priestrannejšie. Počas jazdy si pekne zapojím telefón do 12V konektoru pred prevodovou pákou, ktorý odložím do veľkého úložného priestoru pred pákou. Malinovku mám k dispozícii hneď vedľa ručnej brzdy.

Po presadnutí do Rapidu som sa cítil so začiatku ako v konzerve. Pocitovo je tu menej miesta. 12V zástrčka vedľa ručnej brzdy je veľmi nepraktická. Keď počas jazdy nabíjam telefón a potrebujem sa naňho pozrieť, kábel mi zavadzia. Vo Fiate je to určite praktickejšie. Výhoda na cestách je akurát to, že do dverí vložím väčšiu fľašu. Sedačky majú výraznejšie bočné vedenie a už 400 kilometroch som nevedel ako mám sedieť. Spolujazdec, ktorý nieje zvyknutý na dlhé vzdialenosti v aute už nevedel vydržať.

 

Záver

Na dlhé vzdialenosti má benzín o trochu vyššiu spotrebu. No teda ak nejazdíme naplno. Mierne vyššia spotreba benzínu z ktorej neskrachujem sa mi odvďačí benzínovým prejavom motora. Diesel je zasa pružnejší a vhodný na diaľničnú jazdu. No a čo by som si vybral ja? Keď porovnáme motory, tak určite TSI. Je sním väčšia sranda. Ale ak by som si mal vybrať medzi Tipom a Rapidom tak určite vyhráva Tipo. Talian je pohodlnejší na prekonávanie dlhších vzdialeností.