Talianska vláda označila opustenie spaľovacích motorov za absurdné.
11. septembra 2024Talianska vláda už dlho obhajuje národný automobilový priemysel a preto pravidelne dochádza k nezhodám s koncernom Stellantis alebo dochádza k pokusom zastaviť podvody so značkou „Made in Italy“. Teraz úradníci upriamili pozornosť na oveľa vážnejší problém, možný zákaz áut so spaľovacím motorom v Európskej únii.
Presne povedané, neexistuje žiadny právny zákaz spaľovacích motorov. V Európskej únii však už platia prísne ekologické normy Euro-6d a plánuje sa aj Euro-7, ktorej zavedenie sa dotkne najmä cenovo dostupných áut, keďže ich úprava podľa nových noriem nie je ekonomicky realizovateľná. Okrem toho sa na rok 2035 plánuje úplný zákaz áut so škodlivými emisiami. Technicky európski úradníci povoľujú používanie syntetického paliva, ktoré je šetrné k životnému prostrediu, ale v praxi je zvýšenie jeho produkcie na požadované objemy v tak krátkom čase náročná úloha. V Európe tak o desať rokov pripravujú, aj keď nepriamo, skutočný zákaz výroby áut so spaľovacím motorom.
Samozrejme, nie každý s týmto stavom súhlasí. Medzi nespokojnými bol aj taliansky minister životného prostredia a energetickej bezpečnosti Gilberto Pichetto Fratina. Priamo uviedol, že nariadenia z roku 2035 by sa mali revidovať alebo úplne zrušiť, keďže súčasná „ideologická vízia“ už zlyhala. Je zrejmé, že sa to týka politiky rozsiahlej elektromobilizácie v Európe. Fratina dodal, že plán bol od samého začiatku absurdný a samotná Európska únia teraz „potrebuje pragmatické stanovisko“. Taliansky minister priemyslu Adolfo Urso nezostal bokom a vyzval na revíziu kontroverzného nariadenia na budúci rok, inak by mohol celý európsky automobilový priemysel jednoducho skolabovať.
Talianska vláda vidí východisko vo väčšej nezávislosti členských krajín EÚ v otázke ďalšieho znižovania emisií oxidu uhličitého. Každý štát sa musí sám rozhodnúť, kedy je pripravený opustiť spaľovacie motory a nútiť všetkých 27 krajín súčasne prejsť na elektrické vozidlá je absurdné. Automobilky však v tomto prípade budú musieť pripraviť rôzne autá pre každú jednotlivú krajinu, čo nevyhnutne ovplyvní celkovú ziskovosť vývoja a výroby vozidiel. To znamená, že bez jednotného európskeho nariadenia sa stále nezaobídeme.
Medzičasom už mnohé európske automobilky začali prehodnocovať svoje pôvodne prehnane optimistické plány elektrifikácie, a preto si iniciatíva talianskej vlády v brandži určite nájde prívržencov.