Superauto Jaguar C-X75 sa konečne dostalo na verejné ccesty.

Superauto Jaguar C-X75 sa konečne dostalo na verejné ccesty.

1. novembra 2024 0 Od spiatocka.sk

Veľkolepý koncepčný automobil Jaguar C-X75 pôvodne vznikol len ako ďalší demonštrátor budúcich automobilových technológií: prvý vyrobený model mal štyri trakčné elektromotory Yasa. Po rozruchu na parížskom autosalóne sa však Jaguar rozhodol vydať várku 250 vozidiel. Tento plán sa nepodarilo zrealizovať a v skutočnosti uzrelo svetlo sveta len ďalších jedenásť áut so zjednodušenou technikou.

Päť prototypov na testovanie malo ako generátor dva elektromotory a benzínovú turbomotor s objemom 1,6. A šesť ďalších áut vyrobila divízia Jaguar SVO spolu s Williams Advanced Engineering špeciálne pre natáčanie filmu „Spectre“ z franšízy Jamesa Bonda. Tieto superautá boli vybavené sériovým kompresorovým motorom V8 5.0 (499 k), automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies s diferenciálom s obmedzenou svornosťou. V roku 2019 bolo jedno z týchto hereckých áut so sériovým číslom 001 predané na aukcii v RM Sotheby’s.

Šťastnou zhodou okolností, približne v rovnakom čase, dizajnér Ian Callam, ktorý pracoval na vzhľade C-X75, založil vlastné štúdio na realizáciu malých a jednorazových projektov. Bol to práve on, koho oslovil šťastný kupec ďalšej filmovej ukážky, číslo 007, aby ju prerobil na cestné auto. Projekt bol dokončený začiatkom tohto roka, hoci nebol zverejnený. Je známe len to, že majiteľ trval na zachovaní pôvodného stavu auta „ako vo filme“.

No svetu sa ukázal druhý Jaguar C-X75, na ktorom štúdio Callum pracovalo. Ide o rovnaký aukčný exemplár s číslom 001 a bola preň zvolená opačná úloha: kupé bolo uvedené do stavu, v akom ho pôvodne chcel mať dizajnér Ian Callam. Jasne oranžový lak karosérie bol nahradený elegantným Willow zeleným: lakovaním a zavádzaním aktívnych aerodynamických prvkov (so vzduchovou brzdou) sa strávilo viac ako 1000 hodín. Predné odpruženie dopĺňa hydraulika, ktorá zdvíha predok auta, aby prekonal nerovnosti vozovky. Sľubuje sa aj lepší jazdný komfort.

Objavil sa sedemstupňový „robot“ s dvoma spojkami, ale kompresor V8 a pohon zadných kolies zostali zachované. Interiér ale prešiel radikálnym prerobením, pretože filmová kópia sa nehanbila ani holého kovu a odhalených prepínačov na prakticky chýbajúcej stredovej konzole. Teraz sa však znovuzrodený C-X75 môže pochváliť originálnou palubnou doskou s masívnymi ciferníkmi prístrojov a tromi „multimediálnymi“ otočnými voličmi s dotykovými obrazovkami na koncoch. Medzi komfortné položky patrí bezdrôtové nabíjanie, podpora Apple CarPlay a zadná kamera. Okrem toho je na stropnej konzole tlačidlo štartovania motora a ďalšie známe ovládacie prvky.

Nakoniec je auto upravené do požiadaviek, ktoré sú potrebné pre vstup na verejné cesty a je certifikované. O ďalšej replikácii kupé Jaguar C-X75 sa však nehovorí. Samotný Jaguar sa už vydal na cestu luxusnej elektrifikácie a z projektu superšportu sa dlho nespamätal.