Sú zverejnené špecifikácie prvého elektromobilu od Ferrari.
11. októbra 2025Hoci to chvíľu trvá, prvé elektrické auto od Ferrari sa konečne blíži k začiatku výroby. Tento projekt sa začal v roku 2020, keď trh s autami poháňanými batériami sľuboval skvelé vyhliadky. Zatiaľ čo tieto vyhliadky sú teraz menej lákavé, Ferrari sa projektu nevzdáva. Minulý rok talianska spoločnosť oznámila otvorenie svojej najnovšej továrne E-Building, ktorá je určená na výrobu elektromotorov, trakčných batérií a prevodoviek, ako aj na montáž budúcich elektrických vozidiel. Teraz bol zverejnený podrobný technický náhľad samotného elektromobilu, ktorý funguje pod názvom Ferrari Elettrica.

Podvozok elektromobilu je navrhnutý na vysokej úrovni a využíva platformu podobnú skateboardu s integrovaným odpružením, napájacími modulmi a trakčnou batériou umiestnenou v podzemí. Samotný podvozok a zatiaľ nepredstavená karoséria sú vyrobené z hliníka, pričom až 75 % je recyklovaného kovu, čo výrazne znižuje uhlíkovú stopu výroby vozidla. Osobitná pozornosť sa venovala bezpečnosti: deformovateľné zóny sú prítomné nielen v prednej a zadnej časti, ale aj v prahoch. Prahy sú navrhnuté tak, aby chránili nielen cestujúcich, ale aj batériu. Batéria je chránená aj pod ňou.

Pre zabezpečenie ostrého ovládania typického pre vozidlá Ferrari má Elettrica nezvyčajne krátky rázvor kolies v porovnaní s celkovými rozmermi (2960 mm). Okrem toho je elektromobil vybavený riadením všetkých kolies. Má nízke ťažisko, ako aj kokpit umiestnený smerom k prednej náprave, podobne ako pri Ferrari s benzínovým motorom umiestneným v strede. Odhadovaná hmotnosť elektromobilu je 2300 kg, z čoho 47 % pripadá na prednú nápravu a 53 % na zadnú.


Zavesenie kolies je namontované na dutých hliníkových pomocných rámoch, ktoré sú ku karosérii pripevnené pomocou gumovo-kovových spojov. To nielen zaisťuje štrukturálnu tuhosť, ale tiež výrazne znižuje hluk a vibrácie. Stabilizátory nahrádzajú elektronicky ovládané tlmiče Multimatic s elektrickými 48-voltovými ovládačmi. Prvýkrát sa objavili na crossoveri Purosangue a neskôr ich prevzal hyperšport F80. Tlmiče však boli špeciálne upravené pre elektromobil, pre presnú reguláciu teploty bol pridaný termočlánok a hmotnosť každého z nich sa znížila o 2 kg.


Ferrari Elettrica je vybavené štyrmi synchrónnymi elektromotormi (jeden pre každé koleso). Každý motor je zabalený v module spolu s prevodovkou a meničom; celú jednotku kompletne navrhla a vyrobila spoločnosť Ferrari. Predná jednotka váži 65 kg a motory sa dokážu otáčať až 30 000 ot./min. Spolu produkujú 285 koní a 280 Nm, čo predstavuje kombinovaný krútiaci moment 3 500 Nm. Na úplné odpojenie predného motora od kolies sú k dispozícii spojkové systémy.


Zadný výkonový modul váži 129 kg a tieto motory sa točia až do 25 500 otáčok za minútu. Kombinovaný výkon dosahuje 843 koní a 710 Nm. To znamená, že celkový výkon celého systému by mohol dosiahnuť 1 128 koní, ale Ferrari zatiaľ neposkytuje presné číslo a obmedzuje sa na „viac ako 1 000 koní“. Predbežné údaje o výkone sú však už známe. Podľa výpočtov vývojárov bude elektromobil schopný dosiahnuť zrýchlenie na 100 km/h za 2,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 310 km/h. Aj keď to znie pôsobivo, trojmotorový sedan Xiaomi SU7 Ultra (1 548 koní) už teraz dosahuje rýchlosť 350 km/h za 2,1 sekundy.


Trakčná batéria, vyvinutá a zostavená v Maranelle, pracuje na 880 voltoch a má kapacitu 122 kWh. Prekvapivo, inžinieri Ferrari nepoužili pokročilú technológiu „cell-to-body“ s batériovými článkami integrovanými priamo do karosérie. Namiesto toho použili klasický prístup, kde sa články (celkom 210) najprv zostavia do modulov (15 modulov so 14 článkami), ktoré sa potom zostavia do samotnej batérie v samostatnom kryte . Výhodou tejto konštrukcie je možnosť vybrať celú batériu kvôli oprave alebo výmene. Maximálny nabíjací výkon je 350 kW. Odhadovaný dojazd Ferrari Elettrica je viac ako 530 km.

Medzi ďalšie funkcie budúceho hyperauta patrí systém riadenia krútiaceho momentu Torque Shift Engagement, ktorý flexibilne mení krútiaci moment elektromotorov v závislosti od pokynov vodiča a zvoleného režimu jazdy. Systém sa ovláda pravým pádlom na volante, zatiaľ čo ľavé ovláda intenzitu rekuperácie počas brzdenia. Pre ešte väčšie zapojenie vodiča je súčasťou balenia aj systém zosilnenia zvuku elektromotorov. Ferrari zdôrazňuje, že tento systém nenapodobňuje zvuk tradičného spaľovacieho motora pomocou audiosystému. Namiesto toho špeciálny senzor namontovaný na zadnom výkonovom module detekuje mikrovibrácie z elektromotorov. Ich zvuk sa potom zosilní, podobne ako elektrická gitara a prenáša sa do kabíny.
Prvé elektrické auto od Ferrari malo pôvodne debutovať koncom tohto roka. Harmonogram sa však teraz zmenil. Exteriér a interiér budú odhalené začiatkom roka 2026, pričom kompletné predstavenie a všetky podrobnosti sa očakávajú až na jar.



