S nástupom jari trh s jazdenkami výrazne ožíva, autá sú zároveň lacnejšie.
7. apríla 2024„Rekordné predaje hlásia už tretí mesiac v rade aj naše autocentrá v sieti AAA AUTO a Mototechna. Dá sa povedať, že zažívame predajne najúspešnejší rok v tridsaťdvaročnej histórii našej spoločnosti. Ľudia skrátka po rokoch pandemického a postpandemického pôstu túžia po zaobstaraní si modernejšieho auta,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) AURES Holdings, prevádzkovateľa AAA AUTO a Mototechny.
Čo sa týka skladby pohonov ponúkaných áut v slovenskej inzercii, podiel benzínových a naftových vozidiel sa mení len minimálne. Pri typoch karosérií vedú vozidlá SUV (24 % ponuky), tesne nasledované kombíkmi (17 %), na treťom mieste sú s 8 percentami klasické hatchbacky, 5 percent predstavujú sedany. Kedysi tak populárne rodinné veľkopriestorové MPV sa umiestnili na štvrtom mieste so 4,8 percentami. „Potvrdzuje sa tak trend, že Slováci stále zostávajú obľúbencami hlavne SUV a kombi karosérií, pričom na prvom mieste uprednostňujú praktickosť,“ dodáva Petr Vaněček.
Najčastejšie ponúkaným modelom v mesiaci marec bola Škoda Octavia, na druhej priečke Volkswagen Passat, nasledovaný Volkswagenom Golf. Na štvrtom mieste sa umiestnila Škoda Fabia, piate miesto patrí taktiež Škodovke s modelom Superb. Potom nasledujú modely BMW 3, Audi A4, Audi A6 a BMW 5. Desiatku uzatvára nemecký Volkswagen Tiguan.
Mierny nárast v ponuke slovenskej inzercie zaznamenali aj elektromobily (o 8,4 %) a hybridy (o 4,8 %). Zaujímavý posun ale nastal v ich cenách – elektromobily medzimesačne zlacneli takmer o 6 500 eur, z 36 545 eur na 30 100 eur, pritom majú stále približne rovnaký nájazd (medián najazdených kilometrov 31-tisíc vs. 39-tisíc km) a sú rovnako staré (3,1 roka).
Pri hybridoch nie je medzimesačný nárast ponuky tak výrazný – o 55 kusov, no mediánová cena klesla o dvesto eur, a to na 25 990 eur. Nájazd aj vek hybridných vozidiel zostal prakticky bez zmeny (45-tisíc km, 3,1 roka). „Ľudia pri tomto type vozidiel oceňujú možnosť úspornej jazdy na elektrinu a zároveň de facto neobmedzený dojazd na klasické palivá. Technika hybridných systémov je navyše veľmi spoľahlivá. Záujem o hybridy je veľký aj preto, že automobilky už dlhšiu dobu avizujú, že kvôli výrobným nákladom – v jednom aute sú vlastne dve odlišné technológie pohonu – prestanú tento typ vozidiel vyrábať a nahradia ich čistými elektromobilmi,“ dodáva Petr Vaněček.