Prichádza Ariel Hipercar. Elektromobil s generátorom s plynovou turbínou

Prichádza Ariel Hipercar. Elektromobil s generátorom s plynovou turbínou

6. septembra 2022 0 Od spiatocka.sk

Britská spoločnosť Ariel Motor sa po celom svete preslávila kompaktným a ľahkým športovým autom Atom aj keď vo výrobnom programe je aj bugina Nomad a športová motorka Ace. Na ceste je prvý elektromobil, ktorého prototyp sa prezentuje pod názvom Ariel Hipercar (skratka High Performance Carbon Reduction).

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ariel vedie toto smerovanie v rámci štátneho projektu elektromobilizácie a čiastočne na základe grantov od britskej vlády. Špeciálne pre vývoj batériového auta bola vytvorená divízia Ariel Electric Ltd a navyše boli pripojené ďalšie spoločnosti z Veľkej Británie. Pre počiatočné fázy testovania bola použitá karoséria s prerobenou karosériou zo starého Mustangu.

Kupé Ariel Hipercar s dĺžkou 4298 mm má nezvyčajný dizajn a pokročilé aerodynamické prvky. Nielen nad zadnými, ale aj nad prednými kolesami sú vertikálne lišty stabilizátora. Jeho základom je hliníkový monokok, ku ktorému sú pripevnené hliníkové pomocné rámy, ale karoséria je celá z uhlíkových vlákien. Dvere sú ovládané elektricky.

Ariel Hipesport

Prvý prototyp má pohon všetkých štyroch kolies a každé koleso je vybavené vlastným elektromotorom Equipmake APM200 s výkonom 299 k a 450 Nm. Každý takýto modul, ktorý obsahuje aj menič a jednostupňovú prevodovku váži 57 kg. Celkový výkon verzie s pohonom všetkých kolies je 1196 koní, krútiaci moment je 1800 Nm, no v pláne je aj dvojmotorová verzia s pohonom zadných kolies s polovičným výkonom.

Lítium-iónová batéria Cosworth má napätie 690 voltov a kapacitu 62,2 kWh. Články sú zabalené v puzdrách z hliníka a uhlíkových vlákien, ktoré sú umiestnené pod podlahou kabíny a v stredovom tuneli. Dojazd na jedno nabitie je cca 240 km. Okrem toho je vo vozidle nainštalovaný generátor plynovej turbíny od spoločnosti Cosworth. Jeho dýza je umiestnená vzadu pod centrálnym kýlom. Turbína sa dokáže roztočiť až na 110-tisíc otáčok a vyprodukuje 35 kW (48 k) na dobitie batérie.

Ariel Hipesport

Ariel Hipercar má podvozok s dvojitým lichobežníkovým zavesením s adaptívnymi tlmičmi Bilstein a nastaviteľnými stabilizátormi. Volant z jednej strany na druhú zaberie iba 2,75 otáčky. Brzdy AP Racing so šesťpiestikovými strmeňmi na prednej náprave, štvorpiestikovými na zadnej a konvenčnými oceľovými kotúčmi, no nechýba ani regeneračný brzdový systém. Prototyp má kované kolesá a projekt má ešte ľahšie kolesá z uhlíkových vlákien.

V tejto fáze vývoja je hmotnosť prototypu 1546 kg, ale inžinieri očakávajú, že bude vážiť jeden a pol tony a verzia s pohonom zadných kolies by mala vážiť menej ako 1400 kg. Pri testovaní dokázal Hipercar zrýchliť z 0 na 97 km/h za 2,09 sekundy a na 161 km/h za 4,4 sekundy. Po dôkladnej kalibrácii samostatného riadiaceho systému motora inžinieri očakávajú, že splnia dve, respektíve štyri sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

Ariel Hipesport

Elektrické hyperauto Ariel potrebuje na doladenie ešte takmer dva roky. Ale objednávky sú už otvorené! Hipercar s pohonom všetkých kolies bude podľa prvých odhadov stáť takmer milión libier.

Ariel Hipesport