Predprodukčný Aston Martin Valhalla ide na testovanie.

Predprodukčný Aston Martin Valhalla ide na testovanie.

25. decembra 2023 0 Od spiatocka.sk

História hypercaru Valhalla sa začala písať už v roku 2019, vtedy sa volal AM-RB 003. Aston Martin však čoskoro prešiel veľkými zmenami, získal nového investora, generálneho riaditeľa a technického partnera. V dôsledku všetkých týchto zmien bol projekt Valhalla vážne prepracovaný. Miesto sľubného turbomotora V6 vlastnej konštrukcie zaujal miesto partnerský motor AMG V8 4.0 s biturbo preplňovaním a hybridnou technikou. Samozrejme, vzhľad úplne inej pohonnej jednotky si vyžadoval rozsiahlu reštrukturalizáciu automobilu a táto Valhalla sa ukázala v roku 2021. A druhý deň sa na slávnej pretekárskej dráhe Silverstone konala prezentácia prototypu.

Kupé s motorom v strede má opäť prepracovanú aerodynamiku: dokonca aj na fotografiách maskovaného hypercaru sú viditeľné vážne úpravy na vonkajšej zadnej časti. Vpredu vynikajú svetlomety s inou výplňou a splitter pod predným nárazníkom získal vyvinutejšie konce. Veľkými zmenami prešli aj bočnice: iné sú prahy, prívody vzduchu a spodné časti dverí. Elegantné bočné zrkadlá boli vymenené za praktickejšie a jednoduchšie. Vzadu je efektne dimenzovaný výsuvný spojler a difúzor, ako aj úplne iné zadné svetlá.

To všetko malo pozitívny vplyv na aktívnu aerodynamiku, ktorá, ako tvrdí Aston Martin, nie je z hľadiska úrovne vývoja o nič nižšia ako autá Formuly 1. Prototyp bol napríklad vyfúknutý v aerodynamickom tuneli továrenského tímu Aston Martin F1 a systém DRS (Drag Reduction System) spája všetky aktívne prvky aerodynamiky, vďaka čomu fungujú plynulejšie a efektívnejšie. Výsledkom je pôsobivý ekvivalent prítlaku 600 kg pri rýchlosti 240 km/h.

Aston Martin ešte neodhalil úplné technické vlastnosti modelu Valhalla, no aj tak sa podelil o niektoré zaujímavé detaily, ktoré sa tiež líšia od tých pôvodne oznámených. Hybridné hnacie ústrojenstvo je stále založené na motore AMG V8 4.0 biturbo, no podporujú ho nie dva, ale tri elektromotory. Jeden je zabudovaný do osemstupňového automatu a ďalšie dva sú umiestnené na prednej náprave a poskytujú vektorové riadenie trakcie. Celkový výkon systému prekonal psychologickú hranicu tisíc koní a teraz dosahuje 1012 koní, hoci predtým sľubovali 950. Čas zrýchlenia na „stovku“ sa nezmenil (2,5 s), ale maximálna rýchlosť sa zvýšila z 330 km/h na 349 km/h.

Cestné testovanie stále prebieha, s továrenskými testermi asistujú súčasní jazdci Formuly 1 Fernando Alonso a Lance Stroll. Času im však zostáva veľmi málo, pretože podľa plánu by sa už budúci rok mala objaviť plne produkčná Valhalla. Zároveň bol zverejnený počet vyrobených kusov. Pôvodne avizovaných 500 áut bolo už dávno rezervovaných, takže objem výroby sa zvýšil na 999 exemplárov.