Prečo potrebujete prevodovku v aute? Všetko, čo potrebujeme vedieť o tomto mechanizme.

Prečo potrebujete prevodovku v aute? Všetko, čo potrebujeme vedieť o tomto mechanizme.

9. augusta 2022 0 Od spiatocka.sk

Prevodovka slúži ako sprostredkovateľ pri prenose rotačného pohybu z motora na kolesá. Mechanizmus znižuje alebo zvyšuje krútiaci moment prijímaný z kľukového hriadeľa. O zariadení a princípe fungovania tohto mechanizmu sa pozrieme bližšie v tomto článku.

Prevodovka

Prevodovka by sa mala odlíšiť od diferenciálu, pretože úlohy týchto mechanizmov sú mierne odlišné. Diferenciál rozdeľuje krútiaci moment a prevodovka ho zvyšuje alebo znižuje. Mechanizmus môže byť umiestnený na rôznych miestach auta, môže to byť zadná náprava auta (vozidlá so zadným náhonom) alebo prevodovka (u áut s predným náhonom), môže byť aj vpredu, ako samostatný prvok. Pri vozidlách s pohonom všetkých kolies pracujú dve prevodovky súčasne a prevodové jednotky komunikujú pomocou kardanu.

Prevodovka sa skladá z ozubených kolies, menšie ozubené koleso (15 zubov) je hnacie a je umiestnené na hnacom hriadeli, ktorý sa otáča od motora. Poháňané je veľké koleso (60 zubov), je namontované na inom hriadeli. Hnacie koleso sa úplne otočí a hnané koleso sa počas tejto doby otočí o tretinu. Hnací hriadeľ je vždy menší ako hnaný hriadeľ.

Prevodovka

Slabým miestom prevodovky sú zvyčajne rotačné komponenty, ktoré sú vystavené značnému opotrebovaniu v dôsledku zvýšeného zaťaženia. Ak je niečo v prevodovke chybné, objaví sa divný zvuk, hlasné bzučanie a vibrácie, ak je problém s tesneniami, prevodová kvapalina začne unikať.

Pri náraze na prekážku môže dôjsť k poškodeniu tela, zlomeniu držiaka prevodovky. V dôsledku toho sa tvoria trhliny, kde budú prenikať nečistoty, ktoré nepriaznivo ovplyvnia stav prevodovky. Tento jav je zriedkavý a predsa by sa nemal podceňovať.