Peugeot oficiálne predstavil nový model 3008. Nový dizajn SUV coupe, elektrické, ale aj spaľovacie verzie.

Peugeot oficiálne predstavil nový model 3008. Nový dizajn SUV coupe, elektrické, ale aj spaľovacie verzie.

13. septembra 2023 0 Od spiatocka.sk

Peugeot kompletne predstavil tretiu generáciu modelu 3008. Podľa Francúzov ide o skutočné znovuzrodenie modelu. Ak je aktuálna 3008 klasické SUV so spaľovacím motorom, z ktorého sa za sedem rokov výroby predalo viac ako 1,32 milióna exemplárov, teraz je to (v prvom rade) elektrický, ako ho sám výrobca nazýva, fastback SUV. 3008 tretej generácie sa stala prvým sériovým modelom na novej platforme STLA Medium koncernu Stellantis. Peugeot hovorí, že hlavnými princípmi nového produktu sú veľkoleposť, efektivita a radosť z jazdy.

V novej generácii sa Peugeot 3008 výrazne zväčšil ako jeho predchodca. Narástol 95 mm na dĺžku (až 4542 mm), 54 mm na šírku (až 1895 mm) a 21 mm na výšku (až 1641 mm). Rázvor narástol o 64 mm a teraz je 2739 mm. Svetlá výška sa však naopak znížila: predchádzajúca generácia bola uvádzaná na 219 mm, zatiaľ čo nová len 198 mm.

Navonok je nový model vyrobený v rozpoznateľnom korporátnom štýle Peugeot. A výber profilu v tvare kupé určujú nielen moderné trendy, ale aj aerodynamika. Koeficient aerodynamického odporu Cd je 0,28, zatiaľ čo v predchádzajúcej generácii sa tento údaj blíži k 0,30. Výrazná predná optika bude aj v základnej konfigurácii LED, úplne sa upustilo od halogénových svetiel.

Hlavnými vizuálnymi dominantami interiéru sú mohutný dvojposchodový stredový tunel a dotykový panel, ktorý sa stal prvým sériovým stelesnením novej interiérovej architektúry s názvom Panoramic i-Cockpit. Namiesto dvoch samostatných displejov pre prístrojovú dosku a multimediálny systém je pred vodičom kombinovaný 21-palcový dotykový displej. To ale budú mať len drahé verzie a v úvodnej konfigurácii budú dva desaťpalcové monitory. Na stredovej konzole sa nachádza dotykový panel s niekoľkými dotykovými tlačidlami, ktoré vedú k rôznym sekciám ponuky. Dobré je, že „klávesové skratky“ je možné nakonfigurovať podľa vášho želania.

Zatiaľ čo mnohé automobilky presúvajú ovládanie prevodovky na pravú páku stĺpika riadenia, Peugeot sa to rozhodol urobiť po svojom: malý volič režimov sa presunul zo stredového tunela na palubnú dosku a bol umiestnený v blízkosti spínača zapaľovania. Dizajnéri dostali takú slobodu myslenia úplným odmietnutím manuálnej prevodovky. Odteraz bude mať „3008“ iba dva pedále.

Prioritou Peugeotu sa stala elektrická úprava s názvom E-3008. Má 400-voltový elektrický systém a na výber sú tri modifikácie s digitálnymi indexmi, ktoré označujú špičkový výkon. Základný Peugeot E-3008 Electric 210 je vybavený jedným elektromotorom na prednej náprave (343 Nm) a batériou s kapacitou 73 kWh (8,7 s na 100 km/h, dojazd podľa WLTP asi 525 km). Verzia Electric 230 Long Range (rovnakých 343 Nm) má batériu zvýšenú na 98 kWh a najdlhší dojazd 700 km (8,9 s na 100 km/h).

Treťou modifikáciou je Electric 320 Dual Motor AWD s dvoma elektromotormi a teda aj pohonom všetkých kolies. Celkový krútiaci moment dosahuje 509 Nm, zrýchlenie na 100 km/h je 6,4 sekundy, dojazd je až 525 km. Maximálna rýchlosť pre autá s predným náhonom je 170 km/h, pre verziu Dual Motor AWD je to 180 km/h. Objem kufra závisí od počtu motorov: 520 litrov pre verzie s predným pohonom a 470 litrov pre verzie s pohonom všetkých kolies. Zaujímavosť je, že batériové články dodáva čínska spoločnosť BYD. Neskôr plánujú Francúzi prejsť na komponenty európskeho spoločného podniku ACC (zahŕňa Stellantis, Mercedes-Benz a TotalEnergies).

Nová platforma STLA Medium, ako už názov napovedá, je určená pre automobily strednej triedy koncernu Stellantis. V prednej časti nového produktu je bežný McPherson a v zadnej časti všetkých elektrických vozidiel, bez ohľadu na typ pohonu, je nainštalovaný multi-link. O podvozku verzií so spaľovacími motormi ale zatiaľ nie sú žiadne detaily. Predchádzajúca generácia mala nezávislé zadné zavesenie iba v hybridnej verzii, zatiaľ čo „bežné“ verzie sa uspokojili s polonezávislým torzným nosníkom.

K dispozícii budú tri verzie so spaľovacími motormi, z toho dve hybridné. Juniorská pohonná jednotka bude kombináciou 1,2-litrového preplňovaného motora a 48-voltového elektromotora. Toto nie je mild-hybrid, ako by ste si mohli myslieť: elektromotor je zabudovaný do šesťstupňového automatu Punch Powertrain. Celkový výkon je 136 koní. Staršia verzia je plug-in hybrid s 1,6-litrovým štvorvalcom a špičkovým výkonom 195 koní. Prevodovka je tiež Punch Powertrain, ale tu už nie je šesť stupňov, ale sedem.

Najkonzervatívnejší Peugeot 3008 je s rovnakým motorom 1,6 turbo (180 k), ale bez elektrického motora a prevodovkou je klasický šesťstupňový automat EAT6. Navyše sa takéto vozidlo sa nebude predávať v Európe. Kde je diesel? Bohužiaľ, dieselové motory nebudú do nového Peugeotu 3008 vôbec namontované. Priority koncernu Stellantis dobre ilustruje fakt, že o autách so spaľovacími motormi sa v podnikovej tlačovej správe písal doslova jeden riadok, no na prezentáciu vôbec neprišli.

Nový produkt je ponúkaný v dvoch výkonnostných líniách Allure (19-palcové kolesá, kombinované obloženie interiéru) a GT (20-palcové kolesá, panel Panoramic i-Cockpit, vnútorné obloženie Alcantara, čierny strop, predné parkovacie senzory). Začiatok predaja v Európe je naplánovaný na koniec februára 2024. Ako prvé prídu na trh verzie Electric 210 a 1,2 Hybrid. Zostávajúce úpravy sa začnú predávať koncom roka 2024 alebo začiatkom roka 2025. Výrobca taktiež neuviedol odporúčané maloobchodné ceny, no francúzska tlač naznačuje, že za základný elektrický model si Peugeot vypýta 40-tisíc eur.