Ostrý Mercedes-AMG GLC je predstavený v dvoch verziách. Má pod kapotou V8?
24. júla 2023Nová generácia vozidla Mercedes GLC má dve verzie AMG naraz. Jednu výkonnejšiu ako druhú. Z hľadiska technológie však takmer úplne kopírujú „ostré“ úpravy triedy C, ktoré vyšli minulý rok. Hlavným znakom je použitie iba dvojlitrového štvorvalcového motora s elektrickými prídavnými zariadeniami rôzneho výkonu. Už žiadne V6 alebo V8.
Slabší Mercedes-AMG GLC 43 (na obrázkoch modré auto) je technicky zjednotený s modelom AMG C43. Pod kapotou je motor M139l, v ktorom je jediné turbodúchadlo doplnené o elektrický pohon. Poháňa ho 48-voltová elektrická sieť, dokáže vytočiť až 175-tisíc otáčok za minútu a na príkaz elektroniky sa spúšťa okamžite, pričom zrýchľuje koleso kompresora ešte skôr, ako prúd výfukových plynov roztočí turbínu. Navyše je tu 48-voltový remeňový štartér-alternátor s výkonom 13 koní.
Vo verzii 43 motor produkuje 421 koní a 500 Nm. Prevodovka je deväťstupňová automatická AMG Speedshift MCT 9G s mokrou spojkou namiesto meniča krútiaceho momentu a pohon 4Matic je so stálym pohonom všetkých kolies: stredový diferenciál štandardne rozdeľuje ťah v pomere 31:69 (v prospech zadnej nápravy). Takéto vozidlo dokáže zrýchliť na „stovku“ za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.
Vrcholná verzia Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance (sivé auto na obrázkoch) má rovnaké hybridné nastavenie ako model C 63 SE Performance. Preplňovaný dvojliter je tiež M139l, no motor poháňa 400-voltový zdroj a výkon je zvýšený na 476 koní a 545 Nm (ide o najvýkonnejší sériový štvorvalcový motor). Prevodovka je rovnaká ako u mladšej verzie. Ale navyše je tu výkonný elektrický komponent.
Na zadnej náprave je namontovaný 400-voltový elektrický modul, ktorého súčasťou je elektromotor s výkonom 204 koní a 320 Nm, dvojstupňovú prevodovku (druhý prevodový stupeň sa zaraďuje po 140 km/h) a medzikolesový diferenciál s elektronicky ovládanou uzávierkou. Okrem toho je tu „mechanický“ pohon 4Matic + so spojkou prednej nápravy. Kardan v hybridnom režime prenáša výkon zo spaľovacieho motora na zadnú nápravu, ale dá sa využiť aj počas jazdy v čisto elektrickom režime: ak sa zadné kolesá prešmyknú, elektronika dokáže preniesť časť krútiaceho momentu zo zadného elektromotora na prednú nápravu pomocou štandardnej prevodovky a stredovej spojky.
Špičkový výkon hybridného pohonu je 680 koní a 865 Nm, hoci vývojári rafinovane pracujú s hodnotou 1020 Nm, ktorá sa získa pri zohľadnení prevodových pomerov dvojstupňovej prevodovky elektromotora. Každopádne, tieto charakteristiky sú dostupné len s nabitou batériou: tá je umiestnená nad zadnou nápravou, jej kapacita je 6,1 kWh, a to by malo stačiť len na 12 km v elektrickom režime. Pri maximálnom výkone dokáže GLC 63 S zrýchliť na „stovku“ za 3,5 sekundy s maximálnou rýchlosťou 275 km/h.
Z prednej strany sú obe verzie AMG takmer totožné. Obe sa vyznačujú výraznou zvislou mriežkou chladiča a veľkými otvormi na prívod vzduchu. Ale vzadu sú jasné rozdiely. „Šesťdesiatka“ hybrid má lichobežníkové výfukové potrubie (namiesto okrúhlych v slabšej verzii), väčší difúzor v nárazníku a dvojposchodový spojler. Ďalšie rozdiely nájdeme v dizajne kolies a v obložení dverí.
Najvýkonnejší Mercedes GLC bude v predaji do konca roka. Verzia GLC 43 bude podľa predbežných informácií stáť minimálne 70-tisíc eur, za najvýkonnejší hybrid si vypýtajú viac ako 100-tisíc eur.