Nový Mercedes-AMG SL 43 má pod kapotou štvorvalec.

Nový Mercedes-AMG SL 43 má pod kapotou štvorvalec.

7. apríla 2022 0 Od spiatocka.sk

Štvorvalec v Mercedes SL bol už v dávnejšie. Roadster Mercedes-Benz 190 SL s 1,9-litrovým motorom (105 k) sa vyrábal v rokoch 1955-1963, no s plnohodnotným SL mal málo spoločného. Štruktúra karosérie a podvozok boli odlišné, takže 190 SL bol považovaný za samostatný junior model a je správne považovaný za predchodcu kompaktnej rodiny SLK.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

V dnešných časoch turbo downsizingu však plnohodnotné SL dostalo štvorvalcový motor. Nový Mercedes-AMG SL 43 sa stal základnou verziou rodiny R232 , ktorá debutovala minulú jeseň. Toto je prvý model AMG, v ktorom je štvorvalcový motor umiestnený pod kapotou nie priečne, ale pozdĺžne. Mimochodom, nové SL nebude mať šesťvalcové verzie. Buď štvorvalec alebo hneď V8.

Mercedes-AMG SL 43 je vybavený dvojlitrovým motorom M139, ktorý sa objavil pred tromi rokmi v menších modeloch . Pre roadster je ale pripravená jeho nová verzia, ktorá má nielen ďalšie inovácie, ale aj elektrické turbodúchadlo. Zvyčajne je elektrickým posilňovačom samostatné preplňovanie, ktoré pracuje paralelne s tradičným turbodúchadlom, ale konštrukcia motora AMG je odlišná.

Kompresor je len jeden a medzi turbínovými a kompresorovými kolesami je na hriadeli inštalovaný elektromotor s hrúbkou len 4 cm, ktorý je napájaný 48-voltovou elektrickou sieťou, dokáže sa roztočiť až na 170 tisíc otáčok a prichádza do prevádzky okamžite na povel elektroniky, pričom zrýchľuje koleso kompresora ešte skôr, ako prúd výfukových plynov roztočí turbínu. V skutočnosti ide o rovnakú technológiu, ktorá sa už dlho používa vo Formule 1.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Elektrický posilňovač minimalizuje oneskorenie turba a udržiava dostatočný tlak. Maximálny výkon motora to však neovplyvnil. Mercedes-AMG SL 43 má 381 koní a 480 Nm (takmer ako modely AMG A 45 a CLA 45), pričom maximálny krútiaci moment nie je dostupný od voľnobehu, ale v rozsahu 3250-5000 ot./min. V prvých sekundách zrýchlenia ďalších 14 koní pridáva 48-voltový štartér-alternátor poháňaný remeňom. V roadsteri predchádzajúcej generácie mala modifikácia SL 400 s motorom V6 3.0 biturbo (367 k, 500 Nm) podobné vlastnosti.

Štvorvalec SL je vybavený rovnakou deväťstupňovou prevodovkou AMG Speedshift MCT 9G ako staršie verzie klasickým automatom s mokrou spojkou namiesto meniča krútiaceho momentu. Na pohon všetkých štyroch kolies môžeme zabudnúť. Poháňané sú zadné kolesá. Zjednodušil sa aj podvozok, do ponuky pribudli adaptívne tlmiče a otočné zadné kolesá, pričom základné odpruženie je dodávané s pasívnymi tlmičmi AMG Ride Control.

Aktívne uloženia motora, elektronicky riadená uzávierka diferenciálu, športový podvozok znížený o 10 mm a najextrémnejší jazdný režim Race sú zhromaždené v samostatnom platenom balíku AMG Dynamic Plus. Základné kolesá sú 19-palcové, no objednať si môžeš kolesá s priemerom 20 alebo 21 palcov. SL 43 sa od osemvalcových verzií Mercedesu-AMG líši inými nárazníkmi, ako aj okrúhlym výfukmi namiesto obdĺžnikových.

Samozrejme zrušenie polovice valcov, pohon všetkých kolies a plne riadený podvozok odľahčili základný Mercedes SL o 140 kg oproti osemvalcovej verzii. No napriek tomu pohotovostná hmotnosť dosahuje 1735 kg. Dynamika SL 43 je na úrovni predchádzajúcich šesťvalcových roadsterov. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 4,9 sekundy a maximálna rýchlosť 275 km/h.

Štvorvalcové roadstery sa začnú predávať v lete. Cena zatiaľ nebola zverejnená, no mala by byť citeľne nižšia ako pri modifikácii s pohonom všetkých kolies Mercedes-AMG SL 55 s motorom V8 (476 k), za ktorú pýtajú od 158-tisíc eur. Najvýkonnejšie hybridné verzie by sa mali objaviť ako ďalšie v ponuke.